הסכם ממון הוא חוזה משפטי אשר חותמים עליו בני זוג לפני שהם ממסדים את הקשר ומתחתנים, במטרה להגן על הזכויות והרכוש שלהם במקרה של גירושין. אילו סוגי הסכמי ממון יש וכמה זה עולה? קרן פרץ בן חיים, עו"ד ונוטריון, עונה על כל השאלות ומסבירה הכל על הסכום ממון.


 

מה זה הסכם ממון?

הסכם ממון הינו מסמך משפטי מחייב אשר נועד להסדיר את המשטר הרכושי בין בני זוג במהלך הנישואין ובעת פרידה או גירושין.

מטרת הסכם הממון היא להתגבר על חוק יחסי הממון הקובע שבמקרה של פירוד ו/או גירושין, כל הרכוש שצברו בני הזוג במהלך החיים המשותפים יתחלקו שווה בשווה בין הצדדים.


 

באילו מקרים יש צורך בהסכם ממון?

הסכם ממון נדרש בעיקר למי שלא מעוניין בהסדר של חלוקת רכוש על פי חוק יחסי הממון.

כאשר ישנם פערי השתכרות משמעותית בין בני זוג. ללא הסכם ממון במצב של פרידה הזכויות שצובר כל אחד ממקום עבודתו יחולקו שווה שווה בין הצדדים. ברור כי הצד שמשתכר יותר צובר יותר זכויות. אם אותו צד רוצה לבטח את עצמו מראש ניתן לקבוע בהסכם ממון שכל צד יישאר עם הזכויות הסוציאליות הרשומות על שמו ו/או כל חלוקה אחרת.

צדדים שבבעלותם נכסים מלפני הנישואין כגון נכס מקרקעין - אמנם הנכס נחשב "נכס חיצוני" שלא נצבר בתקופת הנישואין, אך ההשבחה של הנכס נחשבת לרכוש משותף אם בשל שיפוץ שנעשה בבית מכספים משותפים או השבחה שמקורה בעליית שווי מחירי נכסי המקרקעין. בתקופה שבה מחירי הדירות בעלייה מתמדת של עשרות אחוזים בשנה החיוב לשתף את הצד השני יכול להגיע למאות אלפי שקלים.

ישנם לא מעט מקרים בהם קבעה הפסיקה כי על אף שמדובר בנכס שנרכש לפני הנישואין על ידי אחד מהצדדים, הוא חולק שווה בשווה בין הצדדים בשל נסיבות שביססו "כוונת שיתוף" בהתנהגות. למשל מגורים ממושכים בדירה, שיפוץ מכספים משותפים, מימון משכנתא/ הלוואה של נכס מכספים משותפים, השקעה שנעשתה בנכס, שדרוג הנכס בנכס אחר ועוד דוגמאות יכולים ללמד על כוונת שיתוף של בעל הנכס עם הצד השני.

במצב שבו אחד מהצדדים הוא בעל חברה או עסק ויש לו כוונה למנף את העסק ולהרחיב אותו, עם הגידול וההשבחה של הנכס יגדל גם התשלום בזמן הפירוד.

 

הסכם ממון

(צילום: ShutterStock)

 

 

אילו סוגים של הסכמי ממון יש?

הסכם הממון יכול לקבוע הפרדה רכושית מוחלטת בכלל הנכסים כך שבזמן פרידה או גירושין החלוקה תהיה על בסיס רישומו של הנכס במרשמים וברשויות השונות. ישנם הסכמי ממון שמטרתם להחריג נכס ספציפי: כמו נכס מקרקעין, עסק, חסכונות, זכויות סוציאליות ממקום העבודה, קניין רוחני ועוד. 

 

צריכים להתייעץ עם עורך דין בנוגע להסכם ממון? לחצו כאן >>


 

מהם שלבי התהליך ביצירת הסכם ממון?

  • ניהול משא ומתן בתום לב - סעיף 12 לחוק החוזים מחייב את הצדדים לנהל מו"מ בתום לב ובדרך מקובלת. במקרים שצד אחד נהג כלפי הצד השני בחוסר הגינות משווע ובחוסר תום לב, או תוך כדי ניצול מצוקת האחר יכול ותעמוד לצד המבקש לבטל את ההסכם עילה טובה לכך.
     
  • גילוי נאות - במקרים של היעדר גילוי נאות שבו צד אחד לא ידע בעת עריכת הסכם הממון כי לצד השני יש נכסים או לחילופין חובות שלא ידע עליהם סביר להניח שלא היה מתקשר בהסכם, ניתן לעתור לביטול החוזה בעילה של טעות והטעייה.
     
  • עריכת ההסכם ע"י עורך דין מומחה - לאחר שהצדדים מגיעים לעיקרי הסכם רצוי שהוא ייערך בידי עורך דין מומחה לענייני משפחה. הסכם ממון ככל הסכם משפטי כפוף לדיני החוזים וניתן לעתור לביטולו בהתקיימותן של עילות מסוימות כגון: חוסר תום לב, טעות, טעייה, עושק כפייה ועוד. ולכן חשוב שיערוך אותו עורך דין מומחה בתחום.
     
  • אישור ההסכם בבית משפט או נוטריון - הסכם ממון לפני נישואין טעון אישור בפני נוטריון או בבית משפט לענייני משפחה, המטרה לבדוק בפני רשות מוסמכת שהצדדים מבינים על מה הם חותמים ולוודא שהם חותמים על כך מרצונם החופשי.

    אישור הסכם ממון אחרי הנישואין מחייב אישור של בית משפט לענייני משפחה. מאחר וזהו חוזה שמסדיר את כל מערך היחסים בין בני זוג, הוא עובר פיקוח ובדיקה של השופט המסביר את מהות החוזה לצדדים ובודק אם ההסדר הגון ואת הסיבה בגינה צד ויתר על חלקו ברכוש.

    כמו כן, לאחר האישור בפני הרשות המוסמכת ההסכם מקבל תוקף של פסק דין מחייב.

 

עורך דין הסכם ממון

(צילום: ShutterStock)

 


 

הסכם ממון לדוגמא

הסכם ממון לדוגמא

(צילום: באדיבות קרן פרץ בן חיים)

 

 

 

מה ההבדל בין הסכם ממון של ידועים בציבור לבין הסכם ממון של זוג נשוי?

ידועים בציבור אלו זוגות שבחרו לנהל חיי משפחה תחת קורת גג אחת מבלי למסד את הקשר לכדי נישואין. בסטטוס של ידועים בציבור אין חובה לאשר את ההסכם בפני נוטריון או בבית משפט לענייני משפחה כמו זוגות נשואים. זה אפשרי אך לא חובה.

 

כמה עולה הסכם ממון?

ככל שמורכבות ההסכם גדולה יותר כך גם שכר הטרחה שייגבה העורך דין יהיה גבוה יותר. המחירים יכולים לנוע בממוצע בין 4,000 ₪ עד ל-10,000 ₪ בתוספת מע"מ.
 

קרן פרץ בן חיים היא עורכת דין ונוטריון, כל המידע במאמר מטעמה בלבד.
 

למעבר לכרטיס העסק של קרן פרץ בן חיים לחצו כאן >>