כאשר נגרם לכם נזק, בין אם בגוף או ברכוש, ההתמודדות עם ההליך המשפטי עלולה להיות מורכבת. תהליך ההגשה של תביעות נזיקין כרוך בתיאום עם גורמים רבים. במאבק זה, ידע והכנה מקדימה יכולים להפוך את התהליך ליעיל ומוצלח יותר. מה מוגדר כ"נזק" מבחינה חוקית ואילו סוגי תביעות נזיקין קיימות? לפניכם כל המידע על תביעות נזיקין. 

 

מה זה תביעת נזיקין?

תביעת נזיקין הנה תביעה משפטית המוגשת על ידי ניזוק כנגד מזיק כלשהו בעקבות אירוע שיכול להתבטא בהתנהלות רשלנית שבגינה נגרמו לניזוק נזקי גוף או נפש, והניזוק זכאי לקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו.

משרדי מתמחה בתביעות נזקי גוף ונפש, אולם עוולה נזיקית יכולה להיגרם ע"י פגיעה בשם הטוב, תקיפה, מטרד ליחיד או לציבור, פגיעה ברכוש, פגיעה שגרמה לנזק לא ממוני כמו כאב וסבל או פגיעה באוטונומיה של הרצון.

מטרת דיני הנזיקין הנה "השבת המצב לקדמותו", אולם מאחר שלא ניתן להשיב את המצב הבריאותי לקדמותו "הריפוי" מתבטא בפיצוי כספי בגין הנזקים, כאשר מומחים רפואיים מעריכים את הנכות הרפואית ובית המשפט, על סמך הראיות שבפניו, וביניהן חוות דעת של מומחים רפואיים, קובע מהי הנכות התפקודית שנותרה לניזוק ובאמצעותה ניתן להעריך את רכיבי הנזק בגינם יש לפצות את הניזוק.

 

מה מוגדר כ"נזק" מבחינה חוקית?

בסעיף 2 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] נקבעה הגדרה של "נזק" בגין עוולות המפורטות בסעיפים שונים בפקודת הנזיקין: "אובדן חיים, אובדן נכס, נוחות, רווחה גופנית או שם טוב, או חיסור מהם, וכל אובדן או חיסור כיוצאים באלה.".

בסעיף 1 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975, אשר בו שאלת האחריות אינה מוטלת בספק, ויש רק להוכיח קיומו של נזק שנותר בגין התאונה, נקבעה ההגדרה של "נזק גוף": "מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי, לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאברי הגוף שהיה מחובר לגוף הנפגע בעת אירוע תאונת הדרכים".

 

עורך דין לתביעות נזיקין

 

סוגי תביעות נזיקין

עוולות נזיקיות עקב רשלנות:

משרדנו מגיש תביעות נזיקיות שונות בעיקר בעוולת רשלנות רפואית או רשלנות שנגרמה לניזוקים עקב מפגעים שונים (ברחוב ובמקומות שונים ציבוריים ופרטיים, בבתי הספר ובעבודה).

עוולת הרשלנות מורכבת מארבעה יסודות -

  1. הפרת חובת הזהירות
  2. קשר סיבתי עובדתי ומשפטי
  3. התרשלות
  4. נזק

בעוולת הרשלנות הרפואית הפסיקה קבעה כי במערכת היחסים של מטפל - מטופל חובת זהירות הנה טבועה ולכן יש להוכיח את שלושת היסודות האחרים, תוך תמיכתם בחוות דעת רפואית על מנת לבסס עילת רשלנות רפואית.

בעוולת הרשלנות בגין מפגעים שונים יש להוכיח את כל ארבעת יסודות העוולה, לתמוך בראיות ובחוות דעת רפואית בגין הנזקים שנותרו ולעיתים נדרשת גם חוות דעת מקצועית (מהנדס, מומחה בטיחות וכיו"ב) אותה ניתן להגיש גם בשלב מתקדם של ניהול ההליך.

 

אילו פיצויים ניתן לקבל בגין נזקי רכוש?

מספר דוגמאות לסוגי פיצויים שניתן לקבל:

  • פיצוי כלכלי: כאשר נגרם נזק לרכוש שלך, ניתן לקבל פיצוי כלכלי המכסה את עלויות הנזק.
     
  • פיצוי בגין ירידת ערך: אם נגרם נזק לרכוש שלך, במיוחד אם מדובר ברכוש יקר כמו רכב, יש אפשרות לקבל פיצוי בגין הירידה בערך הרכוש.
     
  • פיצוי בגין נזק רכוש צד ג': במקרים של תאונת רכב שאינך אחראי לה, יש אפשרות לדרוש פיצוי מהביטוח של הנהג האחראי. פיצוי זה יכול לכלול תיקונים או השכרת רכב.
     
  • פיצוי בגין תקלות יצרן או פגמים: אם נגרם לך נזק כתוצאה מתקלות יצרן, פגמים, או שגיאה בייצור, יש אפשרות לדרוש פיצוי מהיצרן.

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים ותביעת נזיקין נגד חברות הביטוח

בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ובתביעות נזיקיות אחרות - הפיצויים ניתנים בגין רכיבי נזק שונים הכוללים הפסד השתכרות לעבר, הפסד השתכרות בעתיד, הוצאות רפואיות לעבר ובעתיד, עזרת הזולת לעבר ובעתיד, הוצאות נסיעה לעבר ובעתיד וכאב וסבל.

ככל שיש פגיעה רב מערכתית בגין אירוע נזיקי ונדרשים צרכים שיקומיים שונים של הניזוק, ניתן להגיש את התביעה לפיצוי בגין הוצאות ניידות, הוצאות רפואיות ופרא-רפואיות, אביזרים וציוד מתכלה, הוצאות דיור מיוחד והתאמתו וכיו"ב בהתאם לצרכי הניזוק.

 

תביעת נזיקין

 

מה חשוב לדעת לפני שמגישים תביעת נזיקין?

חשוב לדעת ולהבין כי התהליך המתבצע על ידי עורך הדין לפני עריכת כתב התביעה הוא קריטי. הוא כולל איסוף מידע עובדתי מפי הניזוק, עדים, מצלמות אבטחה, איסוף תיעוד רפואי, בחינתו ע"י עורך הדין, פניה למומחה רפואי מתאים בהתאם לנזקים שנגרמו לניזוק ורק לאחר קבלת חוות הדעת ניתן לערוך את כתב התביעה ולהגישו לבית המשפט בצירוף חוות דעת רפואית, התומכת את הטענות שברפואה העולות מכתב התביעה.

 

אורנית שגיא-דקל היא עורכת דין לדיני נזיקין. כל המידע במאמר מטעמה בלבד.