בין אם פיתחתם פטנט ייחודי, יצרתם סלוגן או שם מותג חדש - כדאי לכם להכיר את כל הזכויות השונות בקניין הרוחני על מנת שתוכלו להגן עליהם, כך היצירה תישאר בבלעדיות. יפה דגן, עורכת דין מומחית בתחום סימני מסחר, מסבירה בהרחבה מהו חוק קניין רוחני ובאילו מקרים נוכל להיעזר בשירותיו של עורך דין קניין רוחני.

 

מה זה קניין רוחני?

קניין רוחני זה שם כללי לתחום משפטי המתייחס לזכות הבעלות על נכסים בלתי מוחשיים שהם תוצר האינטלקט (יכולת חשיבה, למידה וניתוח) של האדם. יצירות לדוגמה:
 

  • ציור
  • ספר
  • שיר (שכתב או הלחין)
  • קריקטורה
  • לוגו
  • סימן מסחרי
  • סלוגן או שם מותג

 

להתייעצות בנוגע לקניין רוחני עם עו"ד יפה דגן לחצו כאן >>

 

מהו חוק זכויות יוצרים?

חוק זכות יוצרים, תשס"ח -2007, מסדיר את זכות היוצרים ביצירה ספרותית, יצירה אמנותית, יצירה דרמטית או יצירה מוסיקלית, המקובעת בצורה כלשהי ובתקליט. החוק אינו מקנה זכות יוצרים בעצם הרעיון, תהליך ושיטת ביצוע, במושג מתמטי, בעובדה או נתון ובחדשות היום, אך כן תיתכן הגנה לאופן הביטוי הספציפי שלהם.

בתנאי שמדובר ביצירה מקורית, ליוצר מוקנית הזכות הבלעדית לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, פעולות כגון העתקה, פרסום, שידור של היצירה, העמדתה לרשות הציבור, יצירת יצירה נגזרת והשכרתה וכן מתן רשות שימוש ביצירה לצדדים שלישיים. כמו כן, החוק מקנה ליוצר זכות מוסרית, כלומר, שיינתן לו קרדיט על היצירה ושלא יוטל בה פגם.

זכות יוצרים קמה ליוצר אוטומטית מעצם היצירה שעומדת בתנאי החוק ואין חובה לרשום אותה במרשם רשמי כלשהו. עם זאת, על מנת להוכיח את קיומה של הזכות ביצירה, מומלץ ליוצרים לשמור ראיות המעידות על הליך היצירה, כגון טיוטות, מיילים, סקיצות, ואף לשלוח את היצירה בדואר רשום כדי שיהיה תיעוד למועד היצירה ו/או להפקיד אותה בידי עו"ד למשמרת. כמו כן, קיימים מרשמי זכויות יוצרים במדינות שונות, כגון בארה"ב, בהם ניתן לקבל תעודת רישום ביחס ליצירה, אשר מוסיפה ראיה נוספת על עצם קיומה של הזכות. בישראל לא קיים מרשם רשמי של זכויות יוצרים.

דוגמאות ליצירות שעשויות להיות מוגנות בזכויות יוצרים כוללות ספרים, מגזינים, חוברות הדרכה, מוסיקה, ציורים, צילומים, פסלים, פרסומות, סמלים מסחריים, תוכנות מחשב, מאמרים, תכנים של אתר אינטרנט ועוד.

צד שלישי שמעוניין לעשות שימוש ביצירה צריך לבקש רשות מהיוצר או מבעל הזכות. עם זאת, החוק קובע רשימת שימושים מותרים ביצירה ללא קבלת רשות מהיוצר וללא תשלום תמורה במקרים מסוימים, כגון שימוש הוגן ביצירה למטרות לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך וכן שימוש אגבי ביצירה (כהגדרתם בחוק). ודאי שיש לבחון כל מקרה לגופו.

 

עורך דין אינטרנט

 

 

מהם תחומי האחריות של עורך דין לקניין רוחני?

  • זכויות יוצרים - זכות הניתנת לבעלי יצירות מקוריות להעתיק או להציג את יצירתם באופן בלעדי, כאשר קיים איסור לאדם אחר לעשות זאת. הזכות ניתנת ליצירות דרמטיות, ספרותיות, אומנותיות ומוזיקליות. כמו כן, הזכות הינה בתחומים רבים, למשל, סרטים, ספרים, שירים ולחנים, מחזות, תוכנות מחשב, יצירות אדריכלות ועוד.
     
  • סימני מסחר - מטרתם להגן על שם, סמל מסחרי של עסק או מוצר מסוים, באמצעות כך שהם מבדילים אותם מעסקים אחרים. כאשר אנחנו רואים סמל מסחרי, באופן אוטומטי אנחנו משייכים את המקור של המוצר ואת כל המוניטין הנלווה לו. למשל, שילוב של מספרים ואותיות בשפות שונות, לוגו גרפי (כמו הסמל של חברות הרכב מרצדס או טויוטה), או אפילו צליל או ריח שיודעים לזהות את המקור שלו.

    כמו כן, כדי להגן על סימן המסחר שלכם, מומלץ לרשום אותו בפועל במרשם סימני המסחר. כאשר תעשו זאת, תהיה לכם תעודה המעידה על בעלותכם  בסימן ותוכלו לאכוף את זכויותיכם כנגד מפרים.
     
  • רישום - כאשר מבצעים רישום פורמלי אצל רשם סימני המסחר ומגישים בקשה לרשום את הסימן מקבלים תעודה רשמית שמקנה רישום בתוקף ל-10 שנים מיום ההגשה. לאחר מכן, ניתן כל 10 שנים לחדש ולשלם אגרה ל-10 שנים נוספות.

    מומלץ להגיש בקשה לרשום את השם המסחרי עוד לפני פתיחת העסק. כמו כן, כדאי לבצע חיפוש מקדים לפני שמחליטים על השם המסחרי ולבדוק שאתם לא מפרים זכויות של מישהו אחר.

    דוגמה למקרה בו חשוב להגיש בקשה לרישום סימן מסחר, הנו במקרה שצד שלישי משתמש בשם דומה לשם העסק שלכם ואתם עדיין עסק חדש שלא צבר די מוניטין כך שהציבור מזהה אתכם עם השם, או אם מישהו מתחרה בכם ושניכם פרסמתם באותו הזמן - לא תהיה לכם עילה לעצור אותו. הוא יכול לטעון שהוא עובד על השם מספר חודשים. לכן, אין לכם קדימות עליו ולא ניתן להשתמש בעילת "גניבת עין" לפי חוק עוולות מסחריות, שכן נדרש  להראות שרכשתם מוניטין ושקיים חשש להטעיה.
     
  • פטנטים - אם המצאתם המצאה חדשנית שעומדת בדרישות של חוק הפטנטים ושיש בה התקדמות המצאתית, רצוי לרשום אותה כפטנט שלכם, אחרת לא ניתן למנוע מאף אחד אחר להשתמש בו. לפני שמגישים את הפטנט לרישום חשוב לשמור עליו סודי ולא לפרסם אותו בשום מקום. פרסום ההמצאה לפני ההגשה, בין בתערוכה או בין בהצגתה בפני משקיעים מבלי להחתים אותם על הסכם סודיות, לא יאפשר לכם לקבל רישום לפטנט.
     
  • עיצובים - מגנים על צורה או עיצוב ייחודי של מוצר. יכול להיות גם על מוצרי מזון, אריזות או חלקים ממוצרים שונים. למשל, אם עיצבתם כיסא בצורת נעל באופן ייחודי ומישהו מחר גם ירצה לעצב כיסא בצורת נעל, אבל הוא יעצב נעל ספורט ואתם עיצבתם נעל עקב, אמנם זה אותו קונספט, אך הביצוע שונה ותהיה הגנה על האלמנט העיצובי הייחודי  שכל אחד עיצב.
     

בנוסף, חוק העיצובים מגן על עיצובי מסך גראפיים, אייקונים וכד'. למשל, אם תכננתם אפליקציה, ניתן להגן על צילומי המסך של האפליקציה כעיצוב רשום. כל עיצוב ייחודי למוצר שמיועד לייצור תעשייתי  ושעומד בדרישות החוק ניתן להגנה תחת חוק המדגמים.

 

עורך דין לדיני אינטרנט

 

מה תוקף ההגנה על קניין רוחני?

  1. סימני מסחר - כל עוד הסימן בשימוש אין לו תוקף סופי, אך יש לחדש את תוקף הרישום כל 10 שנים.
  2. זכויות יוצרים - ההגנה תקפה לכל אורך חיי היוצר ועוד 70 שנה לאחר מותו.
  3. פטנטים - 20 שנה תוקף ממועד ההגשה בכפוף לתשלום אגרות.
  4. עיצוב - תוקף הרישום של מדגם הוא עד 25 שנה מרגע ההגשה, כפוף לתשלום אגרות חידוש כל 5 שנים.

 

באילו מקרים נוכל להיעזר בשירותיו של עורך דין קניין רוחני?

עו"ד קניין רוחני יסביר לכם על רישום זכויות יוצרים וכיצד עליכם להגן עליהם. לדוגמה, כאשר אתם פותחים עסק או יוצרים יצירה ורוצים למסחר, חשוב לרשום אותה על שמכם כדי שתהיה לכם בטוחה המוכיחה את הזכויות שלכם, כך תוכלו להגן על עצמכם ממפרים או ממעתיקים.

העו"ד ייעץ לכם כיצד לבנות את אסטרטגיית הרישום, בין אם זה בארץ או ברחבי העולם.

כאשר העתיקו את המותג או היצירה שלכם והשתמשו בהם ואתם מעוניינים לקבל יעוץ משפטי לגבי אפשרות לתבוע או לשלוח מכתב התראה למפרים.

אם אתם מעוניינים למכור או לייצר את היצירה שלכם בחו"ל, למשל בסין, עו"ד קניין רוחני יסביר לכם כיצד לעשות זאת ולהגן על הזכויות שלכם.

כאשר אתם מקבלים מכתב התראה שהפרתם זכויות קניין רוחני של אדם אחר. למשל, אם פרסתם פוסט בפייסבוק והשתמשתם בתמונה שהורדתם מהאינטרנט והפרתם זכויות יוצרים, או העתקתם צורה של מוצר שמוגן תחת מדגם או עשיתם שימוש בשם דומה עד כדי הטעייה לסימן מסחר של עסק אחר.

 

כמה עולה שעת ייעוץ עם עורך דין בתחום האינטרנט?

שעת ייעוץ תעלה לכם בין כ- 800-600 ₪ לשעה.

 

יפה דגן היא עורכת דין המומחית בתחום סימני מסחר. כל המידע במאמר מטעמה בלבד.

המאמר אינו מהווה יעוץ משפטי.  מומלץ לקבל יעוץ פרטני לכל מקרה לגופו.

 

להתייעצות בנוגע לקניין רוחני עם עו"ד יפה דגן לחצו כאן >>