חוק הירושה בישראל קובע כי לאחר פטירתו של אדם, עזבונו יחולק בין היורשים ב-2 אופנים: אם הותיר אחריו צוואה תקנית, העיזבון יחולק לפי הוראות הצוואה עליה חתם ואם לא הותיר צוואה, יחולק העיזבון על פי ההוראות הקבועות בחוק עצמו- חצי מן הרכוש יעבור לאשתו ואילו החצי השני יחולק שווה בשווה בין ילדיו.

 

מה זה צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי שנערך על ידי אדם שרוצה לדאוג ולוודא שחלוקת עיזבונו לאחר פטירתו תתבצע בדיוק בהתאם לרצונו. חייב לערוך צוואה רשמית ומסודרת על מנת שתכובד על ידי הגורמים הרלוונטיים.

בנוסף לזאת, במסגרת הצוואה ניתן להתנות תנאים מסוימים אשר יחייבו את היורש או היורשים החוקיים לעמוד בהם. לדוגמה, ניתן להוריש דירה רק אם זו לא תימכר במשך 10 שנים לפחות.

עריכת צוואה אינה עניין פשוט ורצוי מאוד להיעזר בעורך דין לענייני ירושה על מנת ליצור מסמך משפטי מחייב שיעמוד בכל התנאים הקבועים בחוק ויוכל לעמוד איתן בפני התנגדויות שונות שעלולות לאחר מותו של המצווה.

 

סוגי צוואות

חוק הירושה בישראל קובע 4 סוגים שונים של צוואה שיכולים להיות מוכרים על ידי מערכת המשפט- צוואה בכתב, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה. לכל אחד מסוגי הצוואה המוכרים יש דרישות מהותיות וצורניות בהן צריך לעמוד המסמך, על מנת לקבל את תוקפו החוקי. 
 

1. צוואה בכתב

צוואה בכתב יכולה להיערך על ידי המצווה בלבד, כאשר עליו להקפיד לכתוב אותה בכתב ידו ולציין את תאריך עריכת הצוואה וחתימתו המקורית. אמנם זוהי הדרך הפשוטה ביותר לערוך צוואה, אך כך גם מהימנות המשפטית. חשוב לדעת שיכולת עמידתה בפני תביעת התנגדות עתידית של אחד היורשים, היא נמוכה, כיוון שאין אף אדם שיכול להעיד על האותנטיות שלה לאחר מותו של המצווה. 

מעוניינים לערוך צוואה תקינה שלא תהיה אפשרות שתבוטל בעתיד? התייעצו עכשיו עם עו"ד דין צוואות המומחה בתחום -

עורך דין צוואות בראשון לציון

עורך דין צוואות בתל אביב

עורך דין צוואות בחיפה

 

2. צוואה בעדים

רוב עורכי הדין בתחום הירושה עורכים צוואה בעדים. צוואה מסוג זה דורשת נוכחות של 2 עדים שתפקידם להעיד כי המצווה הצהיר בפניהם כי זוהי צוואתו שנערכה על פי רצונו. המסמך עצמו יכול להיות מודפס ואין צורך בכתב ידו של המצווה מלבד חתימתו על כל העמודים. כמו כן, חשוב לציין על המסמך את תאריך עריכתו. שיטה טובה מאוד לחזק צוואה בעדים היא לצלם את מעמד החתימה בוידאו. סוג זה של צוואה הוא הנפוץ ביותר היום וגם החזק ביותר מבחינת תוקפו המשפטי. 

 

3. צוואה בפני רשות

דרך נוספת לערוך צוואה באופן חוקי היא לפנות לאחד מ-4 גורמים בהם מכיר החוק כסמכות בתחום -

  • שופט בבית משפט
  • דיין בבית דין רבני
  • נוטריון
  • הרשם לענייני ירושה

במקרה כזה, מצווה עורך את צוואתו בפני הרשות שבחר והיא מעלה אותה על הכתב, בצירוף חתימה וחותמת רשמית. הרשות הנפוצה ביותר אליה פונים אנשים לעריכת צוואה היא נוטריון, בשל היותו זמין לכל אדם וכן בשל תוקף סמכותו הגבוה. בסוג כזה של צוואה נדרשים מסמכים רפואיים המעידים על כשרות המצווה בעת עריכתה. 

אולי יעניין אותך: מה זה יפוי כוח נוטריוני?

 

4. צוואה בעל פה

צוואה מסוג זה היא בעלת תוקף משפטי נמוך יותר והיא נערכת רק במקרים של חוסר ברירה. היא מבוססת על החוק המקראי בו קיימת "צוואת שכיב מרע". הכוונה היא לצוואה שנערכת על ידי אדם שנמצא במצב רפואי קשה ומוגדר בסכנת חיים ולכן אין באפשרותנו לערוך צוואה בצורה אחרת.

על מנת לקיים צוואה בעל פה יש צורך ב-2 עדים שיערכו זכרון דברים של הצוואה ויפקידו אותה אצל רשם הירושה בהקדם האפשרי. צוואה כזו תקפה לתקופה של שלושים יום בלבד. היה וסכנת החיים חלפה במועד זה, על המצווה לערוך צוואה חדשה.

סוגי צוואות

 

מדוע רצוי לכתוב צוואה בסיועו של עורך דין?

חוקי הירושה במדינת ישראל הם חוקים מורכבים למדי ולא אחת קרו מקרים שלאחר פטירת המוריש, התנהלו בין היורשים מאבקים משפטיים שהובילו לביטול הצוואה. לכן על מנת שהצוואה תהיה בתוקף ולא תיפסל בשל פגם מהותי שנוצר במהלך כתיבתה, רצוי מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין אשר מתמחה בדיני צוואות וירושות.

 

אילו מקרים יכולים לגרום לפסילת צוואה?

הפגם בצוואה הסבר  לפסילת הצוואה
שינוי אורח חיים של אדם ישנם תנאי צוואה אשר ידועים כתנאים פסולים וברוב המקרים בית המשפט לא יאשר אותם. דוגמה לתנאי כזה הוא למשל דרישה מאחד מן היורשים לקיים אורח חיים דתי או חילוני.
השפעה פסולה על המוריש פגם אחר שיכולה להיווצר בעת כתיבת צוואה הוא כאשר הצוואה עצמה נכתבת בעידודו של אחד מן היורשים. במקרים כאלו, כותב הצוואה (המצווה) חייב להסביר את רצונו בצורה מדויקת לעורך הדין מבלי שהיורש נמצא בחדר וגם החתימה על הצוואה עצמה רצוי שתעשה בנוכחותו של עורך הדין בלבד. רק כך יהיה אפשר להוכיח שהצוואה שיקפה את רצונו של המצווה בלבד ולא של שום גורם אחר.
איומים וכפייה גם לגבי צוואות שנכתבו תוך כדי איומים או הפעלת כוח - מכיוון שברור שבמקרה זה, הרצון החופשי של המצווה ניטל ממנו ולכן הצוואה כולה או חלקה בטלה.

 

התנגדות לקיום צוואה

במידה ונפל פגם באופן עריכת הצוואה או שאחד מסעיפיה לא עמד במסגרת החוק (כפי שתואר לעיל), הרי שאז ניתן להתנגד לצוואה. הצד המתנגד הוא בדרך כלל זה שלדעתו לא קיבל את המגיע לו במסגרת הצוואה. את ההתנגדות ניתן להגיש תוך כשבועיים מרגע בו ניתנה בקשה לצו קיום ירושה על ידי היורשים החוקיים אל הרשם לענייני ירושות.

את ההתנגדות יש להגיש במספר עותקים עבור כל הצדדים בצוואה, כמו גם בית המשפט. התנגדות זו חייבת לכלול את כל המסמכים הרלוונטיים (במידה ויש כאלו) ותצהיר אשר אומת על ידי עורך דין בנוגע להתנגדות. אם עורך הדין הינו גם מייצג של הצד המגיש את ההתנגדות, יש להוסיף ייפוי כוח.

בהקשר זה, מעניין לציין את מקרה יונה נ' אדלמן, אשר בצוואתו נכללה הוראה מיוחדת ולפיה כל צד שיפנה לבית המשפט במטרה להתנגד או לתקוף חלק מהצוואה, יאבד את כל זכויותיו בה. למרות שמדובר כאמור במקרה נדיר, זוהי דוגמה נוספת המבהירה מדוע חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני צוואה וירושה כמה שיותר מוקדם במסגרת התהליך.

 

כמה עולה לעשות צוואה?

מחיר כתיבת צוואה נע בין 1,500₪-3,000₪. העלות משתנה ותלויה במורכבות עריכת הצוואה, גובה הנכסים, הוראות חלוקה מיוחדות שיש להכניס בצוואה. במקרים חריגים של רכוש רב, המחיר יכול להגיע גם ל-4,000 שקלים.