בתחומים מסוימים ובמקומות עבודה ספציפיים יש דרישה להציג איזור על העדר רישום פלילי. 
בחלק מהמקרים הדרישה הזו מעוגנת בחוק (למשל, אם רוצים להיות נהגי הסעות לילדים) אבל הדרישה להציג רישום פלילי כתנאי שגרתי לקבלה לעבודה אינה בהכרח חוקית. 
עדיין, רבים מתבקשים לעשות זאת ואינם מסרבים, אך מתלבטים: ברישום הפלילי המופיע במשטרה עלולים להיות רישומים זניחים בני שנים רבות, ואפילו רישומים מהצבא, שכבר מזמן לא רלוונטיים, אך אם לא יציגו אותם, לא יתקבלו לעבודה.
המחוקק והמשטרה מכירים בצורך למחוק את רישום עברו הפלילי של מי שעבר עברות קטנות וזניחות לפני שנים רבות. בסופו של דבר, אין מה להמשיך ולהעניש מישהו בן 35 או יותר, על משהו שעשה כשהיה בן 19 או 20.
מצד שני, כמו כל פרוצדורה בירוקרטית בישראל, גם הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי היא בכל זאת עניין לא פשוט – ולא קל. הרבה יותר פשוט והרבה יותר נכון לעשות זאת בעזרתו של עורך דין פלילי בעל ניסיון והיכרות עם התחום ורצוי שגם אתכם.

 

עו"ד פלילי מוצא דרך למחוק כתב אישום

 

אז מה עושים? האם ניתן למחוק רישום פלילי?

ראשית יש לזכור: מאמר זה מובא כדי לתת מושג בסיסי וכללי בלבד בנושא התפקיד של עורך דין פלילי בהגשת בקשות למחיקת רישום פלילי. 
בכל מקרה, יש להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני הגשת בקשה ובכלל, ואין המאמר מהווה יעוץ משפטי משום סוג.
"רישום פלילי," מסביר לנו עורך דין פלילי, "אינו קיים לעד. רישום פלילי לאחר הרשעה נמחק לאחר כ- 17 שנה מיום הרישום. העניין הוא שלא כולם יכולים לחכות זמן ממושך כל כך, ולכן פונים למשטרה בבקשת מחיקה. בנוסף ישנם רישומים משטרתיים בתיקים שלא הוגש בהם כתב אישום, שאינם נמחקים אלא אם כן מבקשים את מחיקתם."
הנקודה האחרונה חשובה ביותר, כיון שרישום כזה במיוחד לא מעיד בשום צורה ואופן על אופיו של האדם ועל עברו, או על מידת המסוכנות שלו. בכל זאת הוא מופיע – ללא שום צורך – ועלול לפגוע בו בעתיד.
"המשטרה או הפרקליטות – תלוי בתיק ואם הייתה בו הרשעה," מסביר העורך דין פלילי, "דנים בכל הבקשות האלה בצורה מאוד מסודרת ויסודית וחייבים להגיש בקשה מסודרת ומנומקת היטב."
תפקידו של עורך דין פלילי בהגשת בקשות לחנינות (במקרה של קיצור רישום הרשעה) או מחיקת רישום משטרתי, הוא קודם כל למצוא ולאתר סיבות שיצדיקו מחיקת רישום פלילי. 
עורך הדין הפלילי יכול לפנות למשל בבקשה שהנימוק לגביה הוא תקופה ארוכה של העדר רישומים חדשים, "חזרה למוטב" וסיכויי שיקום ועוד. מעבר לכך, עורך הדין הפלילי הוא זה שצריך לאפיין את הבקשה ולנסח אותה בצורה משפטית ברורה, ובסופו של דבר גם להגיש אותה.

 

האם ישנה חשיבות למועד הגשת הבקשה למחיקת רישום פלילי?

בהחלט. אדם לא יכול להגיש בקשה לביטול או מחיקת רישום פלילי סתם כך. 
הרשויות חייבות להיות משוכנעות בהצדקה לבקשה ולאישור שלה ולכן הגשת בקשה במועד לא נכון עלולה לגרום לדחייתה. מסביר לנו עורך הדין הפלילי: "הרשויות השונות לא דנות כל הזמן בכל הבקשות, אלא רק בחלוף זמן מסוים. דחייה של בקשה מסיבות טכניות עלולה לפגוע ביכולת להגיש בקשות נוספות בעתיד."

 

האם הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי היא עניין יקר?

"מאוד תלוי בתיק." אומר ומסביר עורך הדין הפלילי: "טיפול בתיק בסיסי יעלה כמה אלפי שקלים. טיפול בתיק מורכב- עשרות אלפי שקלים." 
צריך לזכור שעורך דין פלילי לא רק יושב וכותב את הבקשה, אלא פועל לאיתור חומרים רלוונטיים. הוא מבצע מחקר על אודות העברות שבוצעו, על האדם עצמו ועל אופן ההתנהלות שלו מאז ביצוע העברות ועוד. תפקיד עורך דין פלילי הוא לייצג אותנו בפני הרשויות ומדובר לעיתים קרובות בהרבה שעות עבודה ובמקצוענות, שלה אין מחיר.
רוצים למחוק רישום של עבר פלילי או עברות מהעבר הרחוק? היכנסו לקטגוריית עורך דין פלילי באתר b144 ופנו לעורך דין לקבלת ייצוג או ייעוץ.