כולנו חווים לחצים בחיים וטיפול נפשי הוא בהחלט מקום לפנות אליו כדי לעבוד על קשיים שונים ולשפר את איכות חיינו. טיפול נפשי מתאים כמעט לכל גיל, מילדים ועד למבוגרים. ישנן מגוון שיטות טיפוליות וחשוב לבדוק מהו הטיפול הנכון ביותר עבורכם, כדי למקסם אותו ולהגיע לתוצאות מעולות. מהן מטרות הטיפול של פסיכותרפיה ואיך מודדים את הצלחת הטיפול? גיא בן שחר, פסיכותרפיסט מנוסה, יענה על כל השאלות ויסביר מה זה פסיכותרפיה.

 

מה זה פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה זה שם כולל למגוון שיטות לטיפול בנפש, לרוב, באמצעות דיבור. יש מגוון גישות שונות לטיפול בנפש. פסיכותרפיה נקראת לעיתים גם טיפול רגשי. הטיפול מיועד בדרך כלל לאנשים שמרגישים חסימה בהתפתחות האישית ויש להם רצון לצמוח בחיים. בנוסף, לעיתים הם סובלים מהפרעות נפשיות שמטרידות אותן, בעיות בתפקוד היום יומי ועוד. פסיכותרפיה מתאימה למגוון גילאים, הן לילדים והן למבוגרים.
 

 

  1. פסיכותרפיה הוליסטית - מונח המתאר גישות טיפוליות המתייחסות למגוון היבטים, נפשיים, רוחניים וגופניים. הפסיכותרפיה ההוליסטית מאמינה שמצוקות האדם נמצאות במגוון רמות של מודעות ובאות לידי ביטוי הן בגוף והן בנפש.
     
  2. פסיכותרפיה גופנית - טיפול הנועד לשיפור המצב הנפשי של המטופל באמצעות חיבור לגוף, במטרה ולעזור לו להביע את עולמו הפנימי. ההתנסות כוללת פעולות כמו ציור, תנועה ועוד.
     

 

מהן מטרות הטיפול של פסיכותרפיה?

אנשים פונים לטיפול נפשי בגלל שהם מרגישים תקיעות בהתפתחות שלהם. לדוגמה, הורים יכולים לפנות לטיפול עבור ילדיהם כי הם מרגישים שהתפתחותם אינה תקינה. לעיתים, ההתפתחות נתקעת או נעצרת, כמו למשל ילד שלא מצליח לתפקד בלי ההורים שלו, שקשה לו בתחום החברתי או שהוא מרגיש סימפטום גופני שקשור למשהו נפשי. לדוגמה, הרבה ילדים סובלים מקושי בעשיית צרכים באופן תקין ובמקרים רבים זה קשור למצב נפשי.

ברוב המקרים, לאחר שילדים עוברים טיפול, הם מצליחים להתגבר על הבעיה והתפתחותם חוזרת להיות תקינה. לילדים יש כוח התפתחותי שדוחף אותם קדימה וזה יתרון משמעותי, כך הם מצליחים לפנות את המכשולים בשלב מוקדם ולנוע קדימה.

בטיפול אצל מבוגרים, לרוב הם מרגישים קושי בהתפתחות, זה יכול להיות בענייני זוגיות, עבודה, יחסים עם ההורים או עם הילדים. אצל חלק מהאנשים זה בא לידי ביטוי בהפרעות יותר ספציפיות, כמו הפרעות נפשיות, דיכאון, או חרדה כללית שמקיפה כמה תחומים בחיים.

כמו כן, בנוסף לטיפול פסיכותרפיה ניתן לשלב גם הדרכת הורים. זה לא בדיוק טיפול נפשי אבל הרבה פעמים די דומה. הטיפול עוזר לילד דרך השינוי של ההורים. לעיתים הילד לא נמצא בטיפול אבל ההורים עושים שינוי בהתנהגות מולו וזה יכול לעזור לו מאוד.

 

אילו סוגי טיפול פסיכותרפיה נפוצים בישראל?

קיימים שני סוגי טיפול עיקריים, טיפול דינמי ו- (CBT. (cognitive behavioral therapy

הטיפול הדינמי מתבסס על ההנחה שהקונפליקטים הפנימיים בתוך האדם התחילו בילדות המוקדמת. קונפליקטים אלו גרמו לתקיעות מסוימת המעכבת את ההתפתחות הנפשית והיא גורמת לסבל רב. למעשה, כל הגישות הדינמיות מדברות על קונפליקט פנימי והמטרה היא למצוא את המקום בו נוצרה הבעיה. במהלך הטיפול מדברים על החוויות של המטופל ובאופן כללי על ההתפתחות שלו, על זיכרונות מוקדמים, חלומות ופנטזיות ובדרך כלל לא מתמקדים בסימפטומים.

לעומת זאת, הגישות של CBT מתמקדות בסימפטומים ובבעיות שאיתם המטופל מגיע ומנסות לעזור לו להתגבר עליהם על ידי כך שמאתרים את הכשלים בחשיבה ובהתנהגות, הגורמים לתקיעות פסיכולוגית ולסימפטום להישאר. לדוגמה, מטופל שלא מצליח להירדם בלילה - מנסים להבין מה בחשיבה ובהתנהגות שלו גורם לקושי הזה. לא דנים בהכרח בסיבות הקודמות לכך, אלא מנסים לאתר את האפשרויות לשחרר את החסימות נכון להיום בהתנהגות ובחשיבה.

כמו כן, בתוך ה-CBT יש זרם חדש יותר שנקרא (Acceptance and Commitment Therapy) "ACT", המאמץ גם גישות מזרחיות של מיינדפולנס והנחות של הפילוסופיה המזרחית לגבי האדם והסבל שלו.


 

סוגי טיפול פסיכותרפיה

(צילום: ShutterStock)

 

 

מי רשאי לעסוק בפסיכותרפיה?

קיימת הגדרה  מאוד רחבה למי שיכול לעסוק בפסיכותרפיה בארץ. אין חוק פסיכותרפיה בארץ ולכן יש המון אנשים שעוסקים במקצועות אלו ואין הגדרה למי מותר ולמי אסור. בפועל, מי שעוסק בפסיכותרפיה אלו בעיקר פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים קליניים מטפלים בהבעה ויצירה וגם מטפלים אחרים.

כדאי לבדוק מה כל מטפל עושה בפועל, שכן אין לכך תעודה ספציפית בארץ. אמנם יש לימודים לפסיכותרפיה ולא מעט בתי ספר, אך תלוי איפה המטפל למד, איזה תוכנית הוא עשה ומה היא כללה.

 

למי מתאים טיפול פסיכותרפיה?

הטיפול מתאים לכולם, לילדים, למבוגרים, לאנשים שסובלים מבעיות קשות וגם לכאלו שסובלים מבעיה ספציפית.

הטיפול לילדים בדרך כלל נעשה דרך אמצעים כמו משחק, אומנות או משחקי דמיון ולא רק באמצעות דיבור, שכן זוהי דרך טיפול מאוד יעילה עבורם. גם אם לא מדברים על הבעיות הן עולות תוך כדי המשחק או האומנות וזה עוזר להם מאוד.

בטיפול אצל מתבגרים משלבים דיבור ומשחק, אך המשחק אצלם משמש בעיקר כלי עזר נוסף כדי ליצור קשר פחות לחוץ וממוקד בבעיות.  

 

מה ההבדל בין פסיכותרפיה לטיפול פסיכולוגי?

בעיקרון זהו אותו טיפול. ההבדל היחיד הוא שפסיכותרפיה לא בהכרח מתבצעת על ידי פסיכולוגים. כמו כן, השיטה איתה עושים את הטיפול בפסיכותרפיה יכולה להשתנות בין המטפלים. לדוגמה, ישנם כאלו שעושים טיפול בהבעה ויצירה ויש כאלו בדרך אחרת. אך מטרת הטיפול היא זהה.

 

כמה זמן אורך טיפול פסיכותרפיה?

אורך פגישה של טיפול פרטני או הדרכת הורים היא 50 דקות. כאשר עושים טיפול זוגי או משפחתי אז הוא יכול לנוע בין שעה לשעה וחצי.

תקופת הטיפול יכולה להשתנות בין טיפול קצר מועד של לפחות 10 מפגשים, לבין כמה שנים. הפגישות יכולות להתקיים פעם בשבוע ולעיתים גם יותר, זה משתנה בהתאם לבעיה ולגישה הטיפולית.

 

איך מודדים הצלחה של פסיכותרפיה?

מחקרים עדיין מנסים לענות על השאלה ובודקים איזו שיטת טיפול יעילה יותר, לכן קשה לאבחן זאת במדויק. ישנם מטפלים שמודדים לפי החוויה הסובייקטיבית של המטופל, כאשר שואלים אותו אם איכות החיים שלו השתפרה ולרוב היא כן. קיימת גם אפשרות למדוד זאת באופן יותר מדויק לפי המטרות שהגיע המטופל לטיפול והאם הייתה הטבה במטרות הספציפיות האלו.

כמו כן, בטיפול CBT ניתן למדוד זאת יותר. כחלק מהשיטה, המטפלים מודדים את ההתקדמות תוך כדי עבודה. לדוגמה, המטופל מגיע עם רמת חרדה מסוימת, למשל, חרדה ממעליות. שואלים אותו מהי מידת החרדה שלו והמטופל אומר בין 7-8. לאחר תקופה מסוימת שואלים אותו שוב ורוצים לראות אם זה ירד. אלו בדרך כלל השיטות למדוד את הצלחת הטיפול. מבחינת ההצלחה, אין הבדל גדול בין הגישות הטיפוליות השונות.

 

הקליניקה של גיא בן שחר

(צילום באדיבות: גיא בן שחר)

 

גיא בן שחר הוא פסיכותרפיסט מנוסה ובעל קליניקה פרטית ברעננה. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.