ילד המאובחן על הספקטרום האוטיסטי מתמודד עם אתגרים מסוגים שונים וחשוב להתאים לו טיפולים ומסגרת חינוכית נכונה, על מנת לעזור לו ככל הניתן. בשל זאת, אבחון מוקדם וזיהוי הקשיים עמם הילד מתמודד הוא בעל ערך משמעותי.

אוטיזם מתבטא בעיקר בקשיים בתחום של תקשורת בין אישית וחברתית, בקשיים ביכולת לפתח אינטראקציה ולשמר קשר חברתי וכן בקשיים בתחום ההתנהגותי והתחושתי. כל המידע על אוטיזם והספקטרום האוטיסטי בכתבה הבאה.

 

 

מהי ההגדרה לאוטיזם?

אוטיזם היא אבחנה שמאופיינת בקשיים בשני תחומים עיקריים: תחום של תקשורת חברתית ותחום התנהגותי. כדי לאבחן ילד עם הפרעת תקשורת בספקטרום האוטיסטי יבדקו תפקודיו הכלליים והוא יציג קשיים בתחום של תקשורת חברתית וקשיים בתחום התנהגותי, שיכללו התנהגות נוקשה וחזרתית.
 

  • בתחום של תקשורת חברתית - הקשיים מתבטאים בתחום של תקשורת בין אישית ויצירת אינטראקציות חברתיות.
     
  • בתחום ההתנהגותי - דפוסי ההתנהגות, הפעילויות ותחומי העניין יהיו מוגבלים וחזרתיים. אבחנת ה- ASD, הפרעת תקשורת בספקטרום האוטיסטי לקוחה מספר אבחנות פסיכיאטרי אמריקאי, ה- DSM5 שכולל אבחנות שונות לקשיים נפשיים ונוירוהתפתחותיים ומשמש אנשי מקצוע לקביעת אבחנה לקשיים שהילד מציג.

 

 

מהם הסימנים המקדימים לזיהוי ילד על הספקטרום האוטיסטי?

הסימנים שנתייחס אליהם מתחום התקשורת:

ילד שנמצא על הספקטרום האוטיסטי יחווה קושי בשימוש במגוון מיומנויות תקשורתיות, בתקשורת היומיומית שהוא יוצר עם ילדים ומבוגרים. זה יתבטא במגוון היבטים:
 

  • קושי בקשר עין
  • שימוש במחוות גוף - קושי לסמן כן ולא או להשתמש במחוות גוף שונות שמלוות תקשורת מילולית
  • קושי לנהל דו שיח הדדי
  • מיעוט במחוות גוף
  • קושי בהבעת רגשות
  • קושי בהיענות לאחר
  • חזרתיות על משפטים / מילים וקושי לנהל דו-שיח
  • קושי בהבנה של הדדיות בקשר בשיחה ובמשחק עם מישהו אחר
  • קושי במשחק חברתי - יש ילדים שישחקו לבד ויהיה להם קשה לשחק עם חברים. יהיו ילדים שירצו לשחק עם אחרים אבל לא ידעו איך ליזום או להיענות למשחק ויצטרכו תיווך במשחק ובתקשורת
  • קושי ליזום קשר עם הסביבה, או אם מזמינים אותו לשחק הוא לא ידע איך להיענות להזמנה למשחק
  • קושי בשיתוף הרגשות שלו
  • קושי להביע רגשות על ידי הבעות הפנים 
  • לעיתים חוסר התעניינות בילדים בני גילו
  • קושי לדעת איך לחלוק משחקים, וקושי לשחק בשיתוף פעילה וקושי לשתף במשחקים שלו

 

 

הסימנים שנתייחס אליהם בתחום ההתנהגות:

  • עקשנות וקושי להתגמש ולקבל שינויים
  • קושי במעברים בשגרה או קושי עם שינויים בסדר היום, אשר יוציאו את הילד משלוותו ויקשו עליו מאוד להמשיך ולתפקד כרגיל
  • תחומי עניין  מצומצמים ומוגבלים, למשל משחק רק במכוניות או בדינוזאורים או במספרים ועוד
  • חזרתיות שיכולה להתבטא בתנועות מוטוריות כמו קפיצות או סיבובים או משחק חזרתי. למשל, נפנוף בחפצים או זריקת חפצים וצפיה בהם נופלים. חזרתיות בדיבור, אקולליה, כאשר ישנה חזרתיות על מילים או משפטים מיד או לאחר פרק זמן
  • לעיתים קרובות, לילדים על הספקטרום האוטיסטי יש קשיים בוויסות חושי והתעניינות חריגה בהיבטים תחושתיים בסביבה. למשל, ילד שמכניס לפה דברים שהם לא למאכל, מריח דברים שלא אמורים להריח או להיפך רגישות רבה לריחות או למרקמים מסוימים. דוגמה נוספת היא רגישות רבה לרעשים וסגירת האוזניים בתגובה לרעשים שמפריעים קושי שכיח הוא בררנות באכילה והימנעות מאכילת מגוון מאכלים
  • קשיי שינה גם די שכיחים בילדים על הספקטרום האוטיסטי

 

איך מאבחנים ילד על הספקטרום

 

 

 

כיצד מאבחנים ילד על הספקטרום?

לערך החל מגיל שנה וחצי ניתן לאבחן אוטיזם, ולעיתים פחות שכיחות ניתן לאבחן גם קודם לכן. במהלך ההתפתחות, מתפתחות  מיומנויות תקשורת שכוללות קשר עין ושימוש בהצבעה ובמילים, וכאשר יש עיכוב בהשגתם או קשיים בהם כדאי לעשות הערכה ראשונית  בטיפת חלב, רופא הילדים וצוות מקצועי בהתפתחות הילד.

על מנת לאבחן אוטיזם, יש לבצע אבחון על ידי פסיכולוג התפתחותי או קליני או פסיכולוג בעל הכשרה וניסיון מוכח בתחום.

בנוסף לכך, יש לבצע אבחון של רופא התפתחותי/ נוירולוג או של פסיכיאטר ילדים. יש צורך בשתי חוות דעת ובהסכמה על האבחנה של הרופא ההתפתחותי/ הפסיכיאטר והפסיכולוג על מנת שתינתן האבחנה.

אין הגבלת גיל על האבחון ולעיתים גם אנשים מבוגרים מאובחנים עם אוטיזם. 

באבחון פסיכולוגי נעשה שימוש בכלים סטנדרטיים על מנת לאבחן אוטיזם. האבחון כולל:
 

  1. כלי אבחון פורמליים סטנדרטיים - אצל תינוקות ופעוטות מאבחנים את התפקוד התפתחותי וכאשר הילדים מעט גדולים יותר ייבדק תפקודם הקוגניטיבי.
     
  2. כלים תקשורתיים ובדיקת תחום התקשורת - יש מספר כלים סטנדרטיים, שאלונים וכלי אבחון שבודקים את היכולות התקשורתיות של הילד. בנוסף, האבחון כולל הערכה של התפקוד הסתגלותי של הילד והתפקוד שלו בתחומי החיים השונים. זהו חלק חיוני והכרחי על מנת לאבחן אוטיזם. האבחון מעריך את יכולות הילד במשחק חופשי, איך הוא יוצר קשר, היכלות שלו להתמיד במשימות ולקיים שיחה.
     
  3. כלי הערכה תצפיתיים - האבחון יכלול דיווח על התפקוד של הילד במסגרת החינוכית (בגן, בכיתה או במעון) וזהו מידע חשוב על מנת להבין יותר על תחומי התפקוד השונים של הילד ביומיום. בנוסף, וחיוני ביותר, ההורים משתפים גם על הבית והיומיום, על החוזקות והקשיים שבאים לידי ביטוי וכן על המצב הבריאותי,  הרקע ההתפתחותי והתפקוד במגוון תחומים: במשחק, בחברה, בלמידה ועוד.
     

לפני שמאבחנים אוטיזם, חשוב לבצע בדיקת שמיעה וראיה כדי לדעת אם הכל תקין ולשלול השפעה על התפקודים בשל קשיים בשמיה או בראייה.

 

 

טיפול באוטיזם - כיצד מטפלים בילד על הספקטרום האוטיסטי?

באוטיזם יש מגוון רמות תפקוד וחשוב להכיר ולהבין את מכלול תחומי התפקוד של הילד ואת הייחודיות שלו על מנת  להתאים עבורו את הטיפול הנכון.

קיימות מסגרות החינוכיות שונות שנותנות מענה לילדים על הספקטרום האוטיסטי והאבחון ימקד את ההמלצה למסגרת החינוכית שהכי המתאימה לו. המסגרות משתנות בהתאם לגיל ולרמת התפקוד של הילד.

במסגרת חינוכית רגילה ניתן להיעזר בסייעת שעוזרת לילד בתיווך חברתי ותפקודים בכיתה בזמן השיעורים ובהפסקות. בנוסף, ניתן להיעזר במסגרת בית הספר גם בטיפול רגשי או בטיפול קבוצתי בדגש על המיומנויות החברתיות.

מסגרת חינוכית טיפולית קטנה שנותנת מענה כוללני למכלול הקשיים:
 

  1. מעון תקשורתי לפעוטות - מסגרת טיפולית המיועדת לילדים עד גיל 3 שנים, שמאפשרת לפעוט לקבל מגוון טיפולים פרא רפואיים שיכולים לעזור לקדם את הילד ולשפר את התפקודים שלו בתחומים השונים.
     
  2. גני תקשורת - לאחר גיל 3 שנים יש גני תקשורת המתאימים לילדים עם אוטיזם. בגנים אלו יש מעט ילדים וגננת של חינוך מיוחד ואנשי צוות שנותנים לילדים טיפולים פרא רפואיים כוללניים ומקיפים.
     
  3. בתי ספר - כאשר הילדים גדולים יותר והולכים לבית ספר, יש אפשרות לשלב אותם בכיתות תקשורת בבית ספר רגיל, או בבתי ספר של חינוך מיוחד לילדים עם לקויות תקשורתיות בהם ניתן לקבל מענה לכל קשיי התקשורת שלהם.

 

סימנים מקדימים לזיהוי ילד על הספקטרום

 

 

כיצד ילד על הספקטרום משפיע על הסביבה הקרובה?

כל ילד הוא מיוחד בפני עצמו וההשפעה שלו על הסביבה היא בדרך שונה. ילדים על הספקטרום חווים רגישויות מסוימות לסביבה ולהיבטיה התחושתיים. בשל קושי  לתקשר ולהביע את הצרכים, הסביבה צריכה להיות יותר מותאמת אליהם. לעיתים קרובות יש צורך בעזרה של אנשי מקצוע על מנת לדייק יותר את המענה לצרכים שלהם כאשר אין לקות תקשורתית, לומדים לתקשר עם הסביבה על ידי התנסויות באופן טבעי.

לעומת זאת, לילדים עם קשיים בתקשורת אין את הלמידה האינטואיטיבית הזו ולכן הם צריכים ללמוד יותר היבטים תקשורתיים בין אנשים. עלינו ללמד אותם מיומנויות שבהתפתחות תקינה רוכשים באופן טבעי.

 

האם ילד אשר אובחן על הספקטרום האוטיסטי יכול לחיות חיים עצמאיים?

כן. הטיפולים הניתנים הם במטרה להעניק להם כמה שיותר כלים, על מנת שיוכלו לחיות חיים עצמאיים וטובים. ההתפתחות וההתקדמות תלויה גם במגוון פרמטרים נוספים, כמו היכולות הקוגניטיביות או מידת הקשיים התקשורתיים.

הטיפולים מאוד מקדמים ילדים על הספקטרום האוטיסטי וניתן להם את כל העזרה על מנת שיוכלו להתקדם ולהתפתח כמה שיותר.

 

מהו אחוז שכיחות האוטיזם באוכלוסייה בישראל?

השכיחות לאוטיזם בישראל היא 1:68. בארה״ב היא 1:36.

 

 

נורית שמיט קלנדרוב היא פסיכולוגית התפתחותית מומחית. כל המידע במאמר מטעמה בלבד.

לאבחון וייעוץ לחצו כאן ותעברו לכרטיס העסק של נורית שמיט קלנדרוב >>