כל מי שיש לו כלב כבר יודע: הם רעבים תמיד ואף פעם לא יסרבו לחטיף. אבל לא כל מה שנותנים לכלב לאכול בהכרח מיטיב אתו ועוד לא דיברנו על מה שהם אוכלים כשאתם לא משגיחים. בדיוק כמו בני אדם, גם הכלב זקוק לתפריט מאוזן ומוקפד. מאכלים מסוימים עלולים לגרום לו נזק כבד ומומלץ להתרחק מהם כמו מאש. לא פחות מכך, חשוב להתאים את הכמויות והסוגים לגודל הכלב וכמובן גם לאלרגיות ולרגישויות שהוא עלול לפתח במשך השנים. 

ד"ר אריק אלחלל, וטרינר לחיות מחמד העוסק בתחום זה יותר מ-20 שנה, התפנה לענות עבורנו על כמה שאלות בתחום תזונת הכלבים: מהדרך לבחור לכלבכם את המאכלים הנכונים ביותר ועד למאכלים המהווים סכנה עבורו.

 

מה אסור לכלבים לאכול?

  • שוקולד - רעיל מאוד לכלבים. 
  • אספרגוס, בצל ושום - מסוכנים לכלבים.
  • פירות דוגמת שקדים, אבוקדו, אפרסקים, משמשים, ענבים וצימוקים, רעילים ויכולים לפגוע בכליות של הכלב. 
  • ביצים, בשר ודגים שלא עברו תהליך של בישול.
  • מגוון סוגי עצמות, במיוחד של עופות, עלולות לגרום לכלב לחסימות במעיים וכן לפגיעה בוושט, בקיבה ובמעי.
  • אוכל עם תבלינים - מעורר תגובות לא נעימות אצל רוב הכלבים ואם אכלו ממנו הם צפויים לחוות הקאות או שלשולים.
  • מזון רטוב - משאיר הרבה שאריות בחלל הפה, מה שיוביל להצטברות חיידקים, דלקות חניכיים לאיבוד שיניים ולסבל משמעותי של בעל החיים (שלא לדבר על הריח הלא נעים). מומלץ להשתמש במשחות שיניים ובתכשירים לשמירה על חלל הפה.
  • רוב הכלבים רגישים לחלב ולמוצריו. חשוב להכיר את הרגישויות של כלבכם.

כמו כן, כלבים אוכלים כמעט כל דבר שהם רואים. לכן הם עלולים להיחשף לדברים מסוכנים, כמו: רעלים, שאריות של מזון שעטופות בניילונים, קרסים של דייגים, חרצנים ועוד. תמיד כדאי לשמור על ערנות ולהיזהר. 

 

מה מותר לכלבם לאכול

(צילום: ShutterStock)


 

מה מותר לכלבים לאכול?

רוב המזונות המסחריים (מזון יבש) בנויים ממוצרי מזונות מהחי והצומח ומומלצים ברוב המקרים. בנוסף, כלב יכול לאכול בשר מן החי שעבר בישול, כגון: עוף, בקר, כבש, דגים - כמובן בלי עצמות. ישנם ירקות מבושלים שאפשר לתת לכלבים. למשל: תפוחי אדמה, בטטות, גזר וביצים מבושלות בהחלט באים בחשבון. 


חשוב לשים לב: אם לא נותנים לכלב תפריט מזון מסודר, עלולים להחסיר חלק מאבות המזון, ויטמינים ומינרלים חשובים. אם מאכילים אותו במזון כלבים מסחרי איכותי, זה לא יקרה. מצד אחד, המזון המוכן נחשב בריא יותר לכלבים, בין השאר כי נותרות ממנו פחות שאריות וכך פוחת הסיכוי לדלקות בחלל הפה; מצד שני, כמו בני אדם, גם הכלבים לא נהנים ממזון חד- גוני ויבש וישמחו לאכול גם מהמזון הביתי. לכן, הכל תלוי בסבלנות שיש לבעלים וברמת הפינוק שהם רוצים להעניק לכלב.


ההמלצה היא שרוב התזונה של הכלב תהיה מהמזון המסחרי ובשאר המקרים - 10%-20% מהזמן – אפשר לפנק את הכלבים במזון ביתי, בתנאי שאינו מזיק להם. כמו כן, מומלץ תמיד להתייעץ עם וטרינר; חלק מהכלבים סובלים מבעיות בריאותיות ויש לדאוג להם למזונות מותאמים בהתאם לרגישות לצרכים הרפואיים.

 

כיצד נדע שהכלב אכל אוכל שמזיק לו? אם זה קרה, מה כדאי לעשות? 

  • לפני הכל - אם אתם לא בטוחים שמזון מסוים יעשה טוב לכלב שלכם, הימנעו מלתת לו אותו.
  • אל תסתמכו על המלצות של כל אחד, אלא רק של וטרינרים.
  • במקרים רבים אנחנו קונים לכלבים חטיפים בחנויות, אך אנחנו לא יודעים הרבה על מרכיביהם או מהיכן הגיעו. בדרך כלל, אם חטיף מסוים לא טוב לכלב, הוא יקיא או ישלשל. אם שמתם לב שהתופעה חוזרת כמה פעמים בגלל אותו חטיף ספציפי, הימנעו מלתת אותו לכלבכם.

מה מותר לתת לכלבים לאכול

אם הכלב אכל מזון שמסכן את בריאותו, עליכם לפעול כך:

  • תפסתם אותו על חם? יש לפנות אותו במיידי למרפאה וטרינרית. שם יתנו לו זריקה שתגרום לו להקיא את מה שאכל לפני שייספג במערכת העיכול. לאחר מכן, הוא יקבל נוזלים וחומר שישכך את הבחילות. 
  • בהמשך אפשר להעניק לכלב טיפול תרופתי של ספיחת רעלים שיעילותו מוגבלת. התייעצו עם הווטרינר ושימו לב  לשינויים בהתנהגות של הכלב. במידת הצורך, יש להעניק לו טיפול תומך. 
  • פוטנציאל הסיכון תלוי גם במשקל של הכלב ובכמות שהספיק לאכול. ככל שהכלב קטן יותר ביחס לכמות המזון הבעייתי שאכל, מצבו פחות טוב. 
  • במקרים של סוגי רעלים, למשל, רעל עכברים - עליכם לקחת אותו באופן מיידי למרפאה. עליו לקבל טיפול רפואי לאורך זמן ולהיות תחת השגחה. 

איך בוחרים מזון לכלבים? 

  • גורים (בדרך כלל עד גיל שנה) לאחר שגדלו והצמיחו שיניים, אוכלים מזון יבש. עליכם לרכוש מזון המיועד לגורים ומותאם להם מבחינת הערך הקלורי והתזונתי. הבחירות התזונתיות שתעשו בתקופה זו ישפיעו על התפתחותם הפיזית והקוגניטיבית של הגורים.
     
  • החל מגיל שנה יש לעבור למזון לבוגרים - אם נמשיך להאכיל אותם במזון לגורים נפגע בבריאותם. על העטיפה של שקי המזון אפשר לראות מהוא הרכיב העיקרי ממנו עשוי המזון -האופציות הן עוף, בקר, כבש, דגים ובנוסף להם רכיבים תזונתיים נוספים. המרכיב העיקרי יופיע ראשון והמרכיב שכמותו הקטנה ביותר יופיע אחרון. 

    המזון שהכלבים יותר רגישים אליו, או מפתחים אליו רגישות עם הזמן, הוא עוף. כדאי להתחיל תת להם מזון על בסיס עוף כדי שנדע אם להחליף אותו בהמשך במידת הצורך. אם למשל אחרי שנתיים של אכילת מזון על בסיס עוף, הכלב מפתח אלרגיה מסיבה לא ידועה, כחלק מהליך הבירור נעביר את ההזנה למזון העשוי מרכיב אחר. אם כל חודש תקנו מזון מסוג אחר, או שהבסיס הדומיננטי שלו שונה, יהיה לכם קשה יותר לזהות לאיזה מזון הוא רגיש. כדי לגוון אפשר לבחור בחברות שונות, אך חשוב שהמרכיב העיקרי במזון יהיה זהה.
     
  • מזון לכלבים מבוגרים, החל מגיל 10 שנים, דורש התאמות מיוחדות מבחינת הערך הקלורי ורמת החלבון. מומלץ להתייעץ עם וטרינרים לגבי חברות מומלצות, המציעות מזון מותאם לכלבים בגיל זה. 

איזה אוכל מומלץ לכלבים לאכול?

 

איזה אוכל מומלץ לכלבים לאכול?

המזון צריך להיות מותאם לפי גודל הכלב, הגיל והרגישויות השונות שלו. חלק מהכלבים סובלים מבעיות בדרכי השתן או בדרכי העיכול; אחרים לוקים בבעיות משקל, בבעיות בכליות, בלב ועוד. לכן יש להתאים להם תפריט שמכיל את כל אבות המזון. לדוגמא, גודל הכופתיות, צריך להתאים לגודל הכלב. כלב גדול יצרוך מזון רב יותר לעומת כלב קטן ואם הוא יקבל כופתיות קטנות, הוא יחווה אי נוחות ויתקשה בנגיסה.

 


מה זה אוכל היפואלרגני לכלבים?

מזון היפואלרגני הוא מזון רפואי המיועד לכלבים הסובלים מאלרגיות למזון. כאשר מגיעים לסף מסוים של אלרגנים, נוצרת האלרגיה. כך לדוגמה, אם יודעים שהכלב רגיש לעוף, נותנים לו כבש; אם הכבש לא עוזר, עוברים לדגים וכן הלאה. החלבונים שבמזון היפואלרגני עוברים תהליכים מורכבים כדי שגוף הכלב לא יגיב לאלרגיה. 
הכלבים שלנו מאוד יקרים ללבנו, אז כדי שנעניק להם את החיים הטובים ביותר, חשוב שניתן להם אוכל חיוני ובריא, בהתאם לרגישויות השונות שלהם. אם בכל זאת מתחשק לכם לפנק אותם באוכל ביתי, תוכלו לעשות זאת מידי פעם באופן מבוקר וכמובן רק עם מאכלים שמותר להם, כפי שצוין למעלה. 

 

ד"ר אריק אלחלל הוא וטרינר לחיות מחמד, כל המידע במאמר מטעמו בלבד. 

ליצירת קשר עם ד"ר אלחלל לחצו כאן >>