ישראל נחשבת למדינה חמה, שבה החורף מתון ואינו מרובה משקעים (לצערנו, יש לומר). מצד שני, עם ההתחממות הגלובלית, אנחנו עדים לשינויים כאלה במזג האוויר, שכוללים יותר אירועי גשם ממוקדים, קצרים יחסית, אבל עוצמתיים. איך מכינים את הרכב לקראת חורפים שכאלה? כיצד נוהגים בכביש עמוס, בתנאי ראות ירודה, כמו בסופת גשמים?

 

ראשית: מכינים את הרכב לחורף 

זה יישמע אולי נדוש, אבל הכלל הראשון בנהיגת חורף נכונה, היא הכנה נכונה של הרכב: צמיגים, מגבים ונורות, בעיקר. הכנה נכונה של המכונית לחורף תמנע לא רק תאונות, אלא גם תקלות, ותקטין את הצורך בשירותי חירום

1. בדיקת צמיגים נעשית בפנצ'ריות

הדבר הראשון שכדאי לעשות לקראת החורף הוא להיכנס לצמיגאי טוב, לבדוק מה מצב הצמיגים. כן, בהחלט יכול להיות שעברתם את הטסט רק לפני כמה חודשים, אבל יכול להיות שדברם השתנו מאז. בנוסף, אם אתם כבר רוכשים צמיגים חדשים, קנו כאלה בעלי מרחק בלימה קצר ככל האפשר – גם בתנאי גשם. 

2. החלפת מגבים יבשים או פגומים

מוסכים רבים מציעים בדיקת חורף חינם, ואפילו מעניקים לכם סט מגבים במתנה, אם רק תבואו להיבדק. מה הם מרוויחים? אולי תיקון של תקלה, במקרה שהם מזהים משהו. אתם מרוויחים ראש שקט וזוג מגבים. כדאי!

3. חידוש או התקנת נורות בפנסי המכונית

אולי אתם לא מודעים לכך שפנס בלימה או תאורה אחורי אינו תקין? אולי אורות הערפל שלכם לא פועלים? בקשו ממישהו לבדוק אתכם את מצב הפנסים ואמצעי האיתות של המכונית. החליפו נורית במקרה הצורך – מדובר בעלות זניחה ממש, של משהו שאפשר לעשות גם לבד. בנוסף, אם הפנסים הקדמיים "מעורפלים", קחו את הרכב לליטוש עדשות: 100 – 150 ש"ח ויהיה לכם מבט אל הכביש בכל שעות היממה ובכל תנאי דרך. 

 

המתנה לשירותי דרך בשעות הערב

נתקעתם עם האוטו? הזמינו גרירת רכב עכשיו

 

4. עשו מנוי לשירותי דרך

במיוחד אם אתם נוהגים ברכב ישן או מיושן, אבל גם אם המכונית שלכם יחסית חדשה. לעולם אינכם יכולים לדעת מתי תזדקקו לעזרה, וההרגשה של לעמוד בצד הכביש, בגשם שוטף, ולהתחיל לחפש פתרון, היא לא הרגשה טובה. 
אם אתם נוהגים על קטנוע או אופנוע, עשוי מנוי על שירותי גרר אופנועים או לפחות בררו מי מספק שירות כזה והחזיקו אתכם כמה מספרי טלפון, למקרה הצורך. בחרו שרות שכולל גם התנעה וחילוץ, בהתאם לגיל הכלי שלכם ולאופי השימוש שלכם; כביש, שטח וכו'. 

 

נהיגה נכונה בגשם

שמרו מרחק כפול מזה שאתם רגילים לשמור במהלך הקיץ או באופן רגיל. כאשר קר לנו, כל התגובות שלנו איטיות יותר ולכן גם מרחק הבלימה הדורש רב יותר. בנוסף, כמובן שככל שיורד גשם והכביש רטוב, מרחק הבלימה ארוך יותר. התחשבו בתנאי הדרך. 
בחורף, הדליקו אורות במהלך כל שעות היממה, גם בעיר. יש חובה להדליק אורות בדרך בין עירונית, אבל כדאי לעשות זאת גם בתוך העיר. אל תסתפקו באורות הלד שנדלקים אוטומטית, אלא הדליקו את כל האורות. למה? כיון שרק כך יידלקו גם האורות האחוריים, כמו שמחייב החוק
בנהיגה בגשם חזק – הורידו מהירות. גם אם אתם לבד על הכביש ומרגישים בטוחים מאוד בצמיגים החדשים שרכשתם והמגבים עושים עבודה טובה. למה? 
כיון שיש מצבים של גשם חזק שבהם במהירות גבוהה המים חודרים מתחת לצמיגים והמכונית משדרת תחושה של 'ציפה'; הרגשה שהרכב ממש צף, לרגע. חוסר היכרות עם התופעה, אובדן ריכוז ובהלה רגעית עלולים לגרום אובדן שליטה ברכב.
הדליקו אורות ערפל רק כאשר צריך: אורות אלה מסנוורים את הנהגים שנמצאים מאחוריכם. השתמשו בהם בצורה מושכלת, רק כאשר יש ערפל על הכביש או בגשם שוטף.
צמצמו ככל האפשר את הסחות הדעת: כבו את הרדיו או לפחות הנמיכו אותו ואל תענו לשיחות טלפון. אם יש לכם שיחה דחופה, מצאו מקום בטוח לעצור בו, כמו תחנת דלק (ולא תחנת אוטובוס!), בצעו את השיחה וחזרו לכביש בצורה בטוחה.
נתקעתם חלילה באמצע הלילה או בסופ"ש ואתם עומדים בצד הדרך? קצרו את זמן השהיה שלכם בצידי הכביש. חייגו לגרר 24 שעות והזמינו עזרה מהר ככל האפשר. אם מדובר בכביש עמוס או מסוכן, טלפנו למשטרה – המוקד ישלח הודעה לשוטר או ניידת שנמצאים בסביבה ואלה יבואו לסייע לכם עד הגעת הגרר. 

 

אולי יעניין אותך: