מי שיש לו מכונית בת כמה שנים, או שהוא מחזיק את אותה מכונית במשך מספר שנים, רגיל לרעשים שהיא מפיקה ולצורה שבה היא מתנהגת על הכביש.


כנהגים, אנחנו רגילים לרעש מנוע מסוים, וכאשר הוא משתנה – מתחזק ועולה או נשמע לפתע לא סדיר, משהו אומר לנו שיש בעיה. אותו דבר קורה כאשר הרכב לא מניע במהירות בבוקר, או שהאורות נראים מעומעמים במקצת: אז אנחנו יודעים שמסתמנת החלפת מצבר קרובה או שיש לטפל באלטרנטור.

 

ריחות שיוצאים מהרכב

באשר לריחות, רוב נורות האזהרה נדלקות אצלנו במח, כאשר אנחנו מריחים ריחות שרופים או מעושנים. אלה מעידים בדרך כלל על בעיה אמיתית, אפילו דחופה: אף אחד לא רוצה אש במנוע ומכונית שרופה. 

מצד שני, לעיתים לא מדובר בתקלה דחופה מאוד: ריחות אלה יכולים לעלות אבל גם מבלמים שעובדים קשה, כאשר אנחנו בירידות; זה לא סימן טוב, אבל בנהיגה נכונה, הריח עובר (יש לבדוק בלמים אחר כך).

חלקי חילוף לרכב הם עניין יקר. לכן, כאשר אתם מבחינים במשהו מוזר – ריח, צליל או כל סימן אחר – עצרו את המכונית, הרימו מכסה מנוע ובדקו אם אתם רואים משהו חריג. אנחנו ממליצים מאוד להרים טלפון לשרות הגרירה או שרות הדרכים שלכם, ולהתייעץ איתם כיצד ממשיכים משם. 

 

קשור: הורדת רכב מהכביש - המדריך המלא

 

מה קורה כאשר מגיעים למוסך?

כאשר אתם מגיעים למוסך עם תלונה על ריח מוזר מהרכב, יש להניח שהדבר הראשון שהמכונאי יעשה, הוא להרים מכסה מנוע. הוא ישאל אתכם אם הריח היה אכן להערכתכם מהמנוע, ואיך הרגשתם אותו:
אם הרגשתם אותו בתא הנהג למשל, דרך האוורור, כל הסיכויים הם שהוא אכן מהמנוע. 
אם הרחתם את הריח לאחר ירידה תלולה או מסביבות הגלגלים, ייתכן והוא הגיע מהברקסים. אם הרי הגיע מאחורי הרכב – מצינור הפליטה, וכך הלאה.
אם לא יהיה ריח בולט או ברור מהמנוע, המכונאי יבקש מכם להניע את הרכב ויניח למנוע לפעול קצת עד שהוא יתחמם מספיק ויגיע לטמפרטורת עבודה. מכאן והלאה, השאלה היא מה סוג הריח, ומה מצטרף אליו, מבחינת רעשי מנוע או אגזוז (מפלט) וכו'. 

 

תיקון תקלה ברכב

 

מוסכים: על איזו תקלה מעיד כל ריח?

1. ריח גומי שרוף

אם אנחנו מריחים את הריח הזה תוך כדי נסיעה או בכניסה למוסך, כל הסיכויים שמדובר ברצועה משתפשפת או בצנרת גומי שמתחככת אל גוף חם כלשהו – גוף המנוע למשל. אם החלטתם לעצור את הרכב – החלטה נבונה – ולבדוק בעצמכם, היזהרו מחשיפה לחלקים חמים ואל תכניסו ידיים למנוע.

2. ריח שמן חם או שרוף 

לא חייבים לרוץ למוסך אם הריח (או עשן קל) מופיעים ממש אחרי מילוי שמן. יכול להיות שמעט מהשמן נשפך לצד פתח המילוי והוא נשרף על גוף המנוע החם. אם זה לא המצב, גשו למוסך: שמן מגיע למערכת הפליטה וזה יכול להעיד על נזילה.
כדי לוודא אם אכן ישנה נזילה לפני הכנסת המכונית למוסך, בדקו את המקום בו אתם בדרך כלל חונים וחפשו נקודות שמן שחורות על הכביש.  ואגב – זה גם טיפ בקניית רכב משומש – בדקו את מקום החניה שלו.

3. ריח דלק 

עלול להופיע כמה שניות לאחר מילוי מכל מלא. מצד שני, אם זה לא כך, יש לגשת בדחיפות למוסך. הסיבה לריח זה יכולה להיות נזילה ממכל הדלק או צינור המילוי או בעיה בהזרקת הדלק. מוסך מתמחה מתאים? מכון קרבורטורים והזרקות.

4. ריח סירופ

מוזר? במוסך יגידו לכם שישנה נזילת נוזל קרור במקום כלשהו. ריח שמחייב כניסה למוסך תוך נסיעה עם מבט אל מד חום המנוע. כל מוסך כללי יוכל לטפל בבעיה.

5. ריח של שטיח נשרף

שריפה 'סינטטית': הבלמים בסכנה ויש לגשת בדחיפות למוסך. אם התופעה חד פעמית וקורית כשאתם בירידה תלולה, עצרו את הרכב בצד ותנו לבלמים להתקרר. אם הריח ממשיך בתנאי נסיעה רגילים – גשו כאמור למוסך קרוב.

6. ביצים רקובות

ריח של גופרית, שעלול להעיד על תקלה בממיר הקטליטי. פתרון? לגשת למוסך בהקדם, כיון שאתם מזהמים את הסביבה ומסכנים את עצמכם ואת המנוע שלכם.

 

מחפשים מוסך קרוב? מצאו מוסך מומלץ בעל התמחות רלוונטית בקטגוריית מוסכים של אתר B144.