נורות הרכב השונות – בפנסים הקדמיים ובאחוריים – עומדות בפני לא מעט לחצים וקשיים. מכונית ממוצעת בישראל גומעת כיום כ- 15,000 ק"מ בשנה, לא מעט מהם בשעות החשכה ובחורף. כאשר נורית בפנס רכב דולקת, היא מתחממת, היא עוברת טלטולים שונים עם קפיצות הרכב בזמן הנסיעה ועוד; לא בדיוק תנאים אידיאליים לרכיב חשמלי כלשהו.

 

נורות אזהרה ברכב

בשוק הרכב קיימות נורות מסוגים שונים. כפי שכל חשמלאי רכב יסביר לכם, כולן, ולא משנה באיזו טכנולוגיה הן מיוצרות, יש להן אורך חיים ממוצע מסוים. אורך החיים הזה נמדד בשעות תאורה. בהתאם למשך השימוש בהן, תנאי הדרך, והטכנולוגיה בה יוצרו, אורך החיים הזה עשוי להתקצר או שלא. 

האם כדאי להחליף נורה שרופה מיד, או לחכות לביקור הבא במוסך? 

באופן כללי, לא מדובר בהליך מסובך במיוחד או בתיקון שעולה הרבה כסף, אלא במשהו שאמור לקחת כמה דקות. בחלק מהמקרים, מוסך מורשה יבצע את ההחלפה עצמה במחיר הנורה או במחיר שקרוב לכך, ואין אפילו צורך לתאם לשם כך ביקור. 
מעבר לכך, לא בטוח ואסור כמובן לנסוע כאשר לא כל אורות הרכב פועלים או תקינים. תקנות התעבורה די ברורות בנושא, כך שאם יעצור אתכם שוטר, הוא בהחלט עלול לתת לכם דו"ח, שעלותו גבוהה יותר מאותו ביקור קצר במוסך. 

 

אישה מחליפה נורה ברכב

הסתבכתם? מצאו מוסך אמין שיעשה לכם את העבודה:

מוסך אמין בירושלים

מוסך אמין בפתח תקווה

מוסך אמין ברחובות

מוסך אמין באשדוד
 

נוריות קדמיות

איתור בית המנורה: בתי הנורות של הפנסים הקדמיים נמצאים באזור המנוע של הרכב, כך שראשית יש לפתוח את מכסה המנוע ולאבטח אותו למקומו. כעת עליכם לאתר את בית הנורה שנשרפה – בצד המתאים ובאופן טבעי מאחורי הפנס. 
ברוב המקרים תמצאו שבית המנורה מכוסה במכסה פלסטי, שדרכו מושחלים כבלי החשמל או שהם נעוצים בו במעין תושבת.  אם יש מגן פלסטיק או גומי יש להסירו כעת. המכסה הזה יהיה מחובר ומקובע למקומות בעזרת קפיץ או פטנט אחר, שקל יהיה לשחרר – אל תשתמשו בכוח. 
ניתוק כבל החשמל: בשלב השני של החלפת נורה קדמית ברכב אתם צריכים לנתק את כבל החשמל מבית המנורה – כך זה נעשה במרבית הרכבים. הכבל מתחבר לנורה באמצעות מחברים פשוטים; תושבות או "פלאגים" (הם לא נראים כמו המצתים במנוע, אלא כמו תושבות פלסטיות). לרוב צריך למשוך החוצה את הכבל תוך כדי לחיצה קלה על המחבר על מנת לנתקו. 
שחרור הנורה: הנורה 'יושבת' במעין תושבת מתכתית. לעיתים התושבת הזו מוחזקת במקומה רק באמצעות פלאג החשמל. במקרים אחרים היא תפוסה בקפיץ נוסף, שיש לשחררו. ברגע שעשיתם זאת ואתם מחזיקים בבסיס הנורה ביד, שלפו אותה בעדינות.
לאחר ששלפתם את הנורה, נקו – בנשיפה קלה – את בסיס התושבת. קחו פיסת בד נקייה או טישו ושלפו את הנורית החדשה מאריזתה. תוך שאתם ממשיכים להחזיק בה באמצעות אותו נייר או מטפחת, הכניסו את הנורית למקומה ולחצו בעדינות, כדי לקבע אותה במקום. 
בשום מקרה אל תאחזו בנורית החדשה ביד חשופה. שומן מהאצבעות שלכם עלול להדבק לנורה ובכך לקצר את חייה. 
לאחר שמכניסים את הנורה למקום, מחזירים ומחברים את כל המרכיבים יחד בדיוק בסדר הפוך מזה שעשיתם כדי להגיע לנורה השרופה.

 

החלפת נורה אחורית

הנורות האחוריות ברכב משמשות לאיתות לפנייה, התראה על בלימה או לתאורת לוחית הרישוי. 
החלפת נורה אחורית ברכב פשוטה מאוד ודורשת פחות התעסקות מאשר הנורות הקדמיות. ברוב המכוניות צריך פשוט לפתוח את מכסה תא המטען, למשוך את כיסוי הבד בצד של הנורה הפגומה, לשלוף את בתי הנורות ולהחליף את הנורה השרופה (בסיבוב או באמצעות ניתוק כבל וכדומה).
לחלופין, במקרים בהם כיסוי הפנס האחורי מוברג לחלקה החיצוני של המכונית, יש לפתוח את הברגים (לרוב בעזרת מברג פיליפס), להסיר בעדינות את כיסוי הפנס ואז להוציא את הנורה מבית הנורה ולהחליף אותה.

 

החלפת נורות במוסך

כפי שראינו, תהליך החלפת נורות הוא תהליך פשוט. למרות זאת, עדיף להחליף במוסך. כך תהיו בטוחים שהנורה הוחלפה בנורה זהה ומתאימה ובצורה הנכונה ביותר. זכרו כי אופן ההחלפה שונה בין יצרניות ודגמים שונים, אך העקרונות עצמם דומים מאוד.