לא רק בשיפוצים גדולים או בבניית בית חדש, כדאי להתייעץ עם אדריכל או ארכיטקט. כדאי לקחת שירותי ייעוץ אדריכלי גם אם אתם מתכננים שיפוץ יחסית קטן ואפילו אם אתם מתכננים לקנות בית. 
אדריכלים יכולים לחסוך לכם סכומים לא מבוטלים של כסף, גם אם בתחילת הדרך תצטרכו להוציא כסף על התייעצות איתם. 
אם אתם מתכננים בית חדש, אין ספק שתיקחו ארכיטקט, אבל גם במקרים בהם אתם שוקלים לקנות דירה מיד שנייה או בית מיד שנייה, כדאי לחשוב על עירוב ארכיטקט בתהליך.

 

מדוע כדאי לשכור את שירותיו של האדריכל כאשר קונים בית קיים או דירה קיימת?

גם אם אתם לא מתכננים להיכנס לשיפוץ מיד לאחר קניית הבית, עדיין, חשוב שתדעו מהי ההשקעה שלה תדרשו, בהמשך הדרך. 
רבים לא יודעים את זה, אבל ארכיטקטים רבים ישמחו לייעץ לכם תמורת שעות או תמורת הוצאות, לפני שאתם נכנסים להרפתקה של קניית בית. 
אם מצאתם נכס שמוצא חן בעינכם, כדאי להראות אותו גם לארכיטקט או למעצב פנים. אלה יוכלו לייעץ לכם אם לבית או לדירה ישנו פוטנציאל וניתן להשביח את הנכס. בנוסף, האדריכל יוכל להעריך עבורכם כמה תעלה לכם ההשבחה הזו – בכסף, זמן ועבודה מול הרשות המקומית (ועדה מקומית לתכנון ובניה).
אדריכל טוב ימצא לכם פתרונות טובים להשבחת נכס בכל הקשור למשל בתאורה: האם אפשר להגדיל חלון או לשנות כיוונים בבית? מה יהיה סדר הגודל של ההוצאה? 
בדירות ישנות רבות ישנם חללים מבוזבזים, שפעם היו אופנתיים, והיום הם שווים הרבה כסף אבל לא מועילים. ארכיטקט יוכל אולי לפתוח אותם, לאוורר אותם ולתת לדירה הקטנה תחושת מרחב נוסף. 
בנוסף, העניין והנושא האנרגטי חשוב היום מאי פעם: חילון נכון יכול לחסוך לכם הון, וייעוץ בנושא של סוגי חלונות, שימוש נכון באלומיניום וזכוכית ומיקום נכון של פתחים וחלונות יכול לחסוך להם בהוצאות החימום והקירור.

 

אדריכל מתחיל את תכנון הנכס

 

מה בדבר שיפוצים קטנים?

גם כאן, המודל של עבודה לפי שעות ייעוץ או תכנון תוכנית אדריכלית כללית יכול להועיל לכם מאוד.
כיום יש מגוון שלם של פתרונות מהירים, יעילים ואפילו יפים, לבניה קלה. האדריכל יוכל לאתר לכם חומרי בניה ואופציות לבניה כאשר אתם שוקלים הרחבה או סגירה של מרפסת. כן, זה עלול להיראות כמו פרויקט קטן, אבל למה שתבזבזו סתם כסף?
בנוסף, מראה הבית שלכם חשוב. זכרו שקל לבנות אבל קשה יותר להרוס: ללא ארכיטקט, אתם עלולים להישאר תקועים עם משהו מכוער ואפילו רע, להרבה זמן.
נדון בכך עוד בהמשך (התמודדות מול רשויות) אבל אדריכל יוכל גם לייעץ לכם מתי השינוי שאתם מבקשים לעשות ידרוש מכם רישיון בניה, ומתי לא. סגירת מרפסת כבר לא דורשת את מה שדרשו בעבר ולכן אולי היא עדיפה על הוספת חדר בבית, במקום אחר?

 

התעסקות עם קבלנים ופיקוח

עניין לא פשוט. יש מי שאומרים שאדריכל מפקח הוא עוד מישהו ב'לופ', ששומר על החתולים ועל איכות הבניה.
אסור להתייחס לקבלן כאל מישהו שרק רוצה לבנות וללכת, אבל כן צריך לפקח על ההוצאות ועל החומרים בהם משתמשים. מומלץ לסגור עם הארכיטקט על עסקה שכוללת פיקוח, לפחות לפי שעות או בהיקף מסוים.
ההתעסקות עם הרשויות
הרבה אנשים מגלים שקל יותר לבנות גורד שחקים חדש, מאשר להוסיף 9 מ"ר לדירה קיימת. אם אתם רוצים להוסיף חדר על גג – אפילו בבנייה קלה – אתם עלולים להתקל ברשות מקומית שתדרוש מכם אין ספור תוכניות ואישורים. 
ארכיטקטים – במיוחד מקומיים – מצויים בנבכי הוועדות השונות. הם יקלו עליכם להגיש תוכניות ולקבל אישורים, ויחסכו לכם בכך לא רק זמן, אלא בסופו של דבר גם כסף.
לסיכום: עבודה עם ארכיטקט עלולה לעלות לכם קצת יותר בטווח הקצר, אבל הארכיטקט יחסוך לכם הרבה בטווח הרחוק, שלא לדבר על חסכון בזמן בהתמודדות עם רשויות ובעלי מקצוע.
מחפשים ארכיטקט או אדריכלית? היכנסו לקטגוריית אדריכלים באתר b144, בדקו המללצות על אדריכלים וצרו קשר להתחלת פרוייקט.