מהו בכלל אדריכל? מה התפקיד שלו?

אדריכל הוא מי שמתכנן מבנים או שינויים במבנים מבחינה עיצובית. 
בעבר, האדריכל היה הבנאי הראשי, כאשר הוא היה זה שהיה אחראי על התכנון מבחינה עיצובית והנדסית ועל הבניה עצמה. כיום כל התחומים האלה מטופלים על ידי גורמים מקצועיים שונים:

  1. האדריכל הוא זה שמעצב את הבניין או את השינויים בו
  2. המהנדס מתכנן את הבנייה עצמה – גם מבחינת חוזק ועמידות
  3. הקבלן או הבנאי הוא זה שבונה את המבנה

לאדריכלים יש תפקיד גם לאורך הבנייה עצמה, במידה והם נדרשים לפקח עליה. במקרה כזה הארכיטקט הוא זה שמשווה בין התוכניות השונות לבין הנעשה בפועל, בשטח, ומפקח על הבונה או הקבלן. 

 

האם אדריכל יכול לשמש גם כקבלן או מהנדס?

בתנאים מסוימים, ובמידה ויש לאדריכל רישיון מתאים והסמכה נכונה, הוא יכול אכן לשמש בכל התפקידים. 
אדריכל מורשה יכול לבצע תוכניות הנדסיות שונות ואם לאדריכל יש רישיון קבלן, הוא גם יכול לשמש כקבלן.

 

האם רצוי שהאדריכל יהיה גם המהנדס וגם הקבלן?

לכאורה לא, ומשתי סיבות:

  1. סיכון לניגוד עניינים. אם רוצים שהתוכניות על הנייר יתורגמו בצורה הטובה ביותר לבניה בשטח, טוב שהמתכנן והמבצע יהיו שני אנשים שונים. 
  2. מבחינה כספית: ההוצאה הגדולה בבנייה היא על קבלן הביצוע, ולא על התכנון. 

התובנה הקיימת היום היא ששווה להשקיע בשלבי התכנון ולבצע מכרז מאוד קפדני על מחירי הקבלן.
מה שזה אומר בשטח הוא, לקחת ארכיטקט טוב ומהנדס (או אדריכל שיכול לחתום על תוכניות הנדסיות) ולהשקיע ביועצים ואז לקחת מספר הצעות מקבלנים שונים ולבצע התמחרות. כדי לצמצם את הסיכון שהבניה תהיה באיכות נמוכה, לוקחים גוף מפקח – כמו אדריכל – שיפקח על הבניה עצמה. 

 

אדריכלית עובדת על שרטוטים

 

עבודה עם אדריכלים – הלכה למעשה

ראשית, כדאי לערב אדריכל או ארכיטקט בתחילת הפרויקט ממש. עם קניית המגרש או לפני חתימה על חוזים, רצוי מאוד לבדוק עם הארכיטקט מהן האפשרויות שעומדות בפניכם בבניה או בשיפוץ. 
התערבות מוקדמת של אדריכל בפרויקט יכולה להבטיח שהוא ידע להעריך טוב את עלויות הבניה ולהציע לכם פתרונות קלים ליישום, קצרים וחסכוניים. 
גם בפרויקטים קטנים – כמו מטבח או אמבטיה – אפשר לחסוך לא מעט כסף בבחירת חומרים ופתרונות נכונים.
בבחירת ארכיטקט או אדריכל, בקשו תמיד לראות תיק עבודות רלוונטי. חפשו באתר שלו או בין חברים ושכנים, ומצאו "מה שעושה לכם את זה". אם ישנם בתים שראיתם ואתם אוהבים, בקשו לדעת מי תכנן אותם ופנו אליהם.

 

מהו בריף לאדריכל?

לפני בחירת האדריכל, כדאי לכם להכין בריף – תדריך – בסיסי, שאיתו תבואו אליו. היות ולא תלכו רק לארכיטקט אחד, אלא לפחות לשלושה, יש להניח שהתדריך הזה ישתכלל מפגישה לפגישה.

  1. ציינו מה הצרכים שלכם ומה התקציב שעומד לרשותכם – כולל השכר של הארכיטקט.
  2. ספרו לארכיטקט על הבית הקיים שלכם. ציינו באוזניו מה אתם לא אוהבים והסבירו מדוע אתם רוצים לשפץ, למה אתם מרחיבים ומה אתם רוצים שיהיה בבית ה'חדש'. 
  3. אל תרמו בתקציב: אם תגידו מעט ממה שיש לכם – תקבלו פחות ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם. אם תגידו יותר – האדריכל יציג לכם משהו שלא תוכלו לעמוד בו. אדריכל מנוסה וארכיטקט טוב ידעו להעריך עלות של פרויקט ולהישאר בטווח שציינתם.
  4. חשוב מאוד שהארכיטקט יכיר את סגנון החיים שלכם: אולי יש לכם שני ילדים וכלב, אבל אתם מתכננים עוד שניים? ואולי אתם אנשים של טלוויזיה, ופחות של ארוחות ערב גדולות. ומה עם החותנים? באים הרבה בערבי שישי? האם אתם עובדים מהבית?
  5. בכלל, מה היחס שלכם כלפי החללים השונים בבית? האם אתם מוכנים להשקיע הכל בסלון, על חשבון הנוחות בחדרי השינה? 
  6. ציינו באוזני האדריכל אם יש לכם חללים שונים שאתם מעדיפים על פני אחרים: פינת טלוויזיה על חשבון פינת קריאה, או הפוך. האם אתם צריכים מזווה גדול או מטבח עצום? 

כל אלה – התקציב שלכם, ולוחות הזמנים שעומדים לרשותכם הם רק חלק מהדברים שמשפיעים על ההחלטות העיצוביות שהאדריכל אמור לקבל ולכן חשוב שהם יופיעו בבריף. 
מחפשים אדריכל? היכנסו לקטגוריית אדריכלים באתר b144 ובחרו אדריכל לפי חוות דעת של לקוחות קודמים.