שטיחים בעבודת יד – להכניס הביתה את יופיו של הטבע

חיפוש אחר שטיחים חדשים לבית מאפיין את ההכנות שכולנו עושים לקראת החורף. בין ניעור שמיכות הפוך ובדיקת התנורים, רבים נוהרים לחנויות ומחפשים אחר שטיח חדש, שיחמם את הבית ויקנה לו טאץ' מיוחד של רכות ויופי. בין מבחר השטיחים המוצע בחנויות, אפשר למצוא גם את אלה העשויים בעבודת יד. מה הייחוד שלהם? היתרונות? ואיך צריך לתחזק ולשמר אותם בצורה נכונה על מנת שימשיכו להעשיר את חיינו לעוד שנים רבות. 

מאין מגיעים שטיחים בעבודת יד וכיצד אפשר לעמוד על טיבם ?

שטיחים בעבודת יד מגיעים כמעט מכל קצוות תבל, כשארצות המקור הנפוצות יותר הן פרס, אוזבקיסטאן, גיאורגיה והרי הקווקז וכן אפגניסטן – ארצות בהן אומנות טוויית השטיחים היא כזו העוברת בין דורות, בעזרתם האדיבה של הכבשים והעיזים שהצמר הרך שלהם משמש להכנת השטיח.

שטיחים בעבודת יד נבדלים מאוד זה מזה במחירם, ורבים תוהים כיצד לעמוד על שוויים האמיתי ולהבחין בין הפרמטרים השונים הקובעים את המחיר. בסופו של דבר, מחירו של שטיח נקבע על פי מידת הצפיפות שלו (ככל שהשטיח צפוף יותר, כך הוא איכותי יותר כמובן גם יקר יותר), מקור הצמר (בעלי חיים או צמר סינתטי), וכן הצבעים, הפרנזים ותוספות אחרות שהוסיפו לשטיח. 

על מנת לעמוד על טיבם של שטיחים בעבודת יד, אפשר לבצע מספר בדיקות יסוד כבר בחנות השטיחים. אפשר למשל לבדוק את גב השטיח על מנת לבחון את צפיפות הסיבים (בשטיחי עבודת יד קל מאוד לראות את צפיפות החוטים), וכן אפשר לבדוק כי הפרנזים עוברים לכל אורך השטיח ואינם מחוברים בתפירה לקצוות (מאוד לא תקין).

בבחירת שטיחים בעבודת יד כדאי מאוד לבחור בשטיחים הצבועים בצבעים אורגנים, שצבעם אינו דוהה עם השנים, כי אם משתנה ומשתבח. צבעים סינתטיים לעומת זאת, הם חלשים יותר, דוהים במהירות ואינם נשמרים לאורך זמן. הדרך הטובה ביותר לבדוק את איכות הצבע של השטיח היא לשפשף עליו בעדינות מטלית לחה, ולבדוק האם יורד ממנו צבע (לא טוב) או שהצבע נשאר יציב (מה שמעיד על איכותו הגבוהה של השטיח).

ומה לגבי תחזוקת שטיחים בעבודת יד ?

שטיח בעבודת יד נדרש בדרך כלל לניקוי אחת לחצי שנה, הנדרש גם אם השטיח נראה נקי. חשוב מאוד שלא להשתמש בחומרים כימיים על השטיח ואם ברצונכם לשאוב אותו – אפשרי בהחלט, אולם היזהרו מאוד על הפרנזים שעלולים להיפגע בקלות. חשוב לדעת, כי שטיחים סינתטיים מתנקים בקלות רבה יותר, על אף איכותם הנחשבת נמוכה יותר.

נזכיר שוב כי על מנת לנקות שטיחים בעבודת יד, יש למסור אותם רק למומחים המתמצאים בהם, על מנת להבטיח שיטופלו בדרך הנכונה והמתאימה ביותר. מומחים אלה ידעו כיצד לנקות את השטיח ולתחזק אותו בצורה נכונה, תוך הימנעות מבעיות דוגמת נפילת פרנזים, גלישת צבע וכדומה.