מה שהייתה פעם בחזקת רפואת אלילים או גימיק, לכל היותר, מצאה את עצמה בשנים האחרונות חודרת לזרם המרכזי בטיפולי הבריאות בישראל: הרפואה המשלימה והרפואה הסינית.

הרפואה המערבית המודרנית היא רפואה מתקדמת מאוד, שיודעת לטפל במגוון עצום של מחלות ותופעות. טיפולים ברפואה הקונבנציונאלית כוללים טיפולים תרופתיים, לצד טיפולים פולשניים – ניתוחיים. הטיפולים ברפואה האלטרנטיבית – רפואה משלימה – הם לרוב טיפולים לא חודרניים או פולשניים. רוב הטיפולים ברפואה משלימה מושתתים על הרעיון של החזרת האדם לאיזון כלשהו, כחלק מתהליך הריפוי.

הרפואה הסינית והמזרחית, מאמינה בתפקידו של הרופא כשומר על האיזון הטבעי של האדם. בעוד שהרפואה המערבית מרפאה חולי כאשר הוא מופיע, תפקיד הרפואה המזרחית הוא לשמור שלא יופיעו חוליים. כמובן שכאשר האדם חולה, הוא מטופל, אבל גישת החיים והמטפלים, היא כאמור לשמור על האדם, שלא יגיע למצב של מחלה.

איך לבחור במטפל טוב?

תחום הרפואה האלטרנטיבית מפותח מאוד בישראל. יש כאן מספר מכללות ובתי ספר לרפואה משלימה, כולל כאלה שנמצאים בבעלות קופות החולים. מרכזים לרפואה משלימה מופעלים על ידי בתי החולים הגדולים וגם על ידי קופות החולים, ואלה פועלים לצד שלל מטפלים ומרפאות פרטיות. למרות זאת, ולמרות הפופולריות של טיפולי רפואה משלימה ורפואה סינית שונים, מנגנון הפיקוח הבריאותי של הרשויות, ההכשרות והחוקים בתחום עדיין לא מספקים ומקיפים, כמו ברפואה קונבציונאלית.

ראשית, קבלו המלצות. בין אם אתם סובלים מכאבי גב, או שהחלטתם לפנות למדקר או הומיאופת כדי לקבל טיפול לצמצום התקפי אסטמה, בידקו עם חברים ומכרים שלכם. בסופו של דבר, מישהו יכיר מישהו שמכיר מישהו, שיוכל לתת המלצה על סמך חוויה אישית והתנסות עם מטפל או מטפלת מסוימים. מלבד מדריך המטפלים ברפואה משלימה או רפואה סינית כאן באתר  b144, באינטנרט אפשר למצוא הרבה פורומים לרפואה משלימה, לשאול בהם שאלות ולבקש המלצות.

אפשרות שניה היא לפנות לקופת החולים שלכם או למרכז רפואי קרוב, ולבקש לקבוע תור למטפל רפואה משלימה. במכונים אלה עובדים לרוב מטפלים שיש להם ותק בתחום, וגם אם לא, הרי שיש להם ליוי ויש עליהם פיקוח.

איך לבחור את תחום הרפואה המשלימה שמתאים לי?

בידקו אם יש מישהו בסביבה המיידית שלכם, שסבל מאותה בעיה. למי הוא פנה, והאם הטיפול היה מוצלח, ופתר את הבעיה שלו?

הקופות והמרפאות יפנו אתכם לראיון עם רופא כללי – קונבצניונלי – שיש לו נסיון גם ברפואה משלימה. הוא יפנה אתכם למטפל במרפאה, לטיפול באחד מתחומי הרפואה המשלימה שיתאים במיוחד לבעיה שלכם.  אם לא פניתם למרפאה של הקופה או למרכז רפואי, אלא החלטתם לפנות למטפל בהתמחות מסוימת, אל תתביישו לראיין אותו: היו בטוחים שהתחום שבו הוא פועל מתאים לכם, התרשמו ממנו ומהמקצוענות שלו ובידקו אם יש בינכם כימיה. יחסי אמון בין מטפל ומטופל, במיוחד ברפואה החלופית, חשובים במיוחד.

מאמר זה נועד למידע כללי ואינו תחליף לייעוץ מקצועי ולא יכול להוות תחליף לייעוץ כזה. יש לפנות להתייעצות מקצועית בכל מקרה.