רשלנות רפואית לא חייבת לחול רק במקרים של טיפול רפואי כמו ניתוח או טיפול תרופתי. היא יכולה לנבוע גם מאבחון רשלני, שלו השלכות על המשך חייו של המטופל. בהיריון ולידה קיימים הרבה מצבים פוטנציאליים לרשלנות רפואית, ורבות מהתביעות שמגיעות לפתחם של עורכי דין הן תביעות על רשלנות רפואית בזמן היריון או בלידה.

דמיינו לעצמכם את המצב הבא: לזוג הורים צעירים נולד תינוק שמגלה עם הלידה קשיי נשימה. הוא מטופל, ולאחר כמה ימים משוחרר לביתו. יחד עם זאת, הוא ממשיך לסבול מקשיי נשימה ולאחר כמה חודשים מגלים ההורים שהתינוק אינו מתפתח כמו שאר התינוקות בני גילו. הם פונים לאבחון אצל מומחה להתפתחות, וזה אומר להם שמדובר בפגם מולד, אותו ניתן היה לגלות בסקירת מערכות – אולטראסאונד. הפגם, אומר המומחה, ימשיך וישפיע על הילד ואף עלול להחמיר. "לו אני הייתי מגלה את זה במהלך ההריון," הוא אומר, "ייתכן והייתי ממליץ על הפסקתו. לכל הפחות ניתוח מסוים, לו היה מבוצע בתינוק ממש עם הלידה, היה משפר במשהו את המצב...".

עורך דין רשלנות רפואית, שהזוג מחליט לפנות אליו, ממליץ לבדוק אם אכן הייתה רשלנות רפואית בסקירת המערכות ואבחון תוצאותיה. עורך הדין מגיש תביעה בגין הולדה בעוולה ורשלנות רפואית, וזו מזכה אותם בפיצוי שמאפשר להם להגיש לילד טיפול מיוחד לכל אורך חייו.

מה אנחנו לומדים מהסיפור הזה? בעיקר שרשלנות רפואית ניתן לגלות לאורך כל שלבי ההריון, במהלך הלידה ולאחריה. כיום היא מחולקת למספר סוגים עיקריים בהם מטפלים עורכי דין לרשלנות רפואית.

היריון ולידה: המקרים בהם עוסקים עורכי דין רשלנות רפואית

רשלנות רפואית בתחומי הגינקולוגיה והמיילדות

זו יכולה להתגלות במהלך ההיריון או במהלך הלידה ויכולה להתבטא גם בייעוץ גינקולוגי שגוי לאשה, שההריון סיכן את חייה או חיי העובר. מעקב הריון לא שלם, שימוש לא נכון במכשירים שונים בזמן הלידה, אי הפניה לניתוח קיסרי ועוד, כולם יכללו במסגרת רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית בסקירת מערכות 

עם ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, קיימים היום סוגים רבים של מבדקים, כולל סקירת מערכות מתוחכמת. עורך דין יכול לטעון לרשלנות רפואית בתחום זה לא רק אם אבחון התוצאות היה שגוי מתוך רשלנות, אלא אף אם ההורים לא הופנו לבדיקות מתאימות, בזמן המתאים.

רשלנות רפואית בזמן יעוץ גנטי

איתור פגם גנטי כלשהו מראש יכול להשפיע על ההחלטה של בני זוג להכנס להיריון. איתור פגם גנטי בדיעבד יכול להשפיע על ההחלטה אם להמשיך את ההיריון. עורך הדין יטען לרשלנות רפואית אם נעשה אבחון גנטי שגוי או רשלני, או שלא נעשו כל הבדיקות המקובלות. כמובן שגם מצב שבו תוצאות הבדיקה לא נמסרו בשלמותן להורים עלול להוות בסיס לתביעת רשלנות רפואית.

הולדה בעוולה 

האם מוטב היה לילוד, לו לא היה נולד כלל? במסגרת תביעת רשלנות רפואית בגין הולדה בעוולה יטען עורך הדין טענה זו, ויאמר שבגלל רשלנות רפואית לא החליטו ההורים על הפלת העובר שנולד עם מומים.

לסיכום, זכרו שרשלנות רפואית היא תחום מקיף מאוד, ומקרים של רשלנות רפואית – גם קלה, לכאורה – עלולים להיות בעלי השפעה ארוכת טווח על מהלך חייכם. פנו לעורך דין לרשלנות רפואית במקרה הצורך, גם אם החשד שלכם נראה קל.

הנאמר במאמר זה אינו בגדר ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עורך דין.