(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

 

מחפשים דולה לליווי ההיריון והלידה? מעוניינים להבין בדיוק מה עושה דולה ומהי עלות השירותים שהדולה מציעה? במאמר זה ובמאמרים הבאים תוכלו לקבל תשובות לשאלות אלה, ואחרות.

תפקיד הדולה הוא לתמוך באשה בזמן ההיריון, במהלך הלידה ולאחריה. כדי להבין יותר על תפקידיה, מה ההכשרה שעוברת דולה וכיצד לבחור בדולה המתאימה, פנינו ליעל בן יהודה, דולה ויועצת שינה ותיקה, מהישוב אשחר.

 

מהי בעצם דולה?

המילה דולה היא מילה יוונית שפרושה הוא 'אישה עוזרת לאישה'. הדולה נמצאת עם האישה בלידה, תומכת ועוזרת לה רגשית ופיזית. רוב העבודה מתרכזת בלידה, אבל לא כל העבודה. יש פעולות שהדולה עושה לפני - ויש פעולות שהיא עושה אחרי הלידה. הדולה צריכה להשתלב עם בני הזוג בצורה רגישה וטובה, עדינה; אינטימית במובן הקרבה של המילה. לכן, בדרך כלל נערכים מפגש או שניים לפני הלידה, להיכרות, בדיקת תקשורת והתאמה לאותו קשר 'משפחתי-אישי'. בדרך כלל נערכות פגישה-שתיים לפני הלידה, ועוד אחת לאחר הלידה, כדי לתאם ציפיות ולדעת מה חשוב ליולדת.

 

אי אפשר לתאם ציפיות לפני הפגישה השנייה?

לרוב עושים את זה, אבל במהלך ההיריון - במיוחד אם הפגישה הראשונה נערכה בתחילתו - ציפיות היולדת משתנות לפעמים ואז יש לעשות שוב תאום שכזה. אחרי הלידה הדולה נשארת עם היולדת ועוזרת לה בהתארגנות שממש אחרי הלידה: ממקלחת והתלבשות, הבאת התינוק ועד להנקה הראשונה שלו ועוד. שעה-שעתיים שהן קריטיות ממש לאחר הלידה.

 

יעל בן יהודה

החוויה שלי עם דולה הביאה אותי לעסוק בזה. יעל בן יהודה (צילום: באדיבות המצולמת)

 

מתי החלטת שאת רוצה להיות דולה?

לפני הלידה השנייה שלי: החוויה שהייתה לי עם דולה שליוותה אותי במהלך הלידה הזו הביאה אותי לחשוב שאני רוצה לעסוק בנושא הזה. הייתי בכלל בתחום של תכנות ומערכות מידע. הלידה הראשונה הייתה קשה יחסית ורציתי לשנות את החוויה, לכן בחרתי לעבור את הלידה השנייה עם דולה.

 

איפה לומדים להיות דולה?

יש הרבה בתי ספר ללימודי דולה. אני אישית למדתי בחיפה, במרכז הישראלי לחינוך ללידה, שלאחר שסיימתי ללמוד בו, עבר להיות משויך לאוניברסיטת חיפה (לימודי חוץ). יש מסגרות שנחשבות טובות ויש כאלה שפחות. חשוב לבחור קורסים מסודרים, עם סילבוס ברור ומסודר, שהמנוהל על ידי נשות מקצוע מקצועיות ומנוסות בתחום.

 

מה ההבדל בין דולה וקורס הכנה ללידה?

שני דברים שונים לגמרי: קורס הכנה ללידה הוא קורס שמסביר ומדריך את היולדת ובן או בת הזוג בכל מה שקשור בהיריון והכנה ללידה ומהלך הלידה עצמה. התקשורת עם המדריכה מסתיימת עם סיום הקורס.

דולה מלווה את הזוג היולד לאורך כל התהליך - מתחילת ההיריון ועד אחרי הלידה (ואפילו אחר כך, כמו למשל בייעוץ שינה). הדולה לא מעבירה קורס הכנה ללידה, אלא אם כן היא מדריכת הכנה ללידה בהכשרה שלה. היא כן יכולה לרענן נהלים או שלבים, אבל לא מחליפה את הקורס הזה.

 

בחלקו השני של הריאיון שוחחנו עם יעל בן יהודה על תפקיד הדולה, מתי כדאי ל'שריין' את הדולה שלכם, וכמה השירות שלה עולה.

* יעל בן יהודה היא דולה מוסמכת. המידע במאמר הוא מטעמה בלבד.