מעמד העצמאי או העוסק הפטור מתאים לעוסקים קטנים בלבד ותלוי בקיומם של כמה תנאים פשוטים. יתרונו הגדול? הוא מאפשר ניהול ספרים קל וזול ומי שיש לו המעמד הזה יכול להסתפק בייעוץ של יועץ מס, למשל ואין צורך בשירותי ביקורת של רואה חשבון. 

 

מזה עוסק פטור? 

עוסק פטור אינו גובה מע"מ מהלקוחות שלו ואינו מעביר מע"מ. הוא חייב בדיווח שנתי למס הכנסה, אבל ההוצאות שלו על ניהול ספרים נמוכות מאוד, היות וכל מה שהוא צריך לעשות, הוא להוציא קבלות ללקוחות ולשמור קבלות וחשבוניות שקיבל.

 

דוגמא לעוסק פטור

עוסק פטור אמנם לא גובה מע"מ, אבל מס הכנסה כן מכיר לו במע"מ כהוצאה. זה מעניק לו יתרון כפול. למה? בואו נראה דוגמא.

  • נניח שמישהו הוא עוסק פטור והוא גובה 300 ש"ח על מוצר או שרות מסוים. 
  • עוסק מורשה או חברה בע"מ עשויים לרצות גם כן 300 ש"ח עבור אותו שרות, אבל הם כן גובים מע"מ בסך 17% – 51 ש"ח. זה אומר שללקוח הקצה, המחיר של אותו שרות, כפי שיתקבל מעוסק פטור, יהיה נמוך ב- 51 ש"ח מזה של עוסק מורשה.
  • לעומת זאת, אם העוסק הפטור יוציא סכום כלשהו, כולל מע"מ, לצרכי העסק, הוא אומנם לא יוכל לקזז את המע"מ, אבל מס הכנסה יכיר לו כהוצאה בכל הסכום – כולל המע"מ.
  • יתרון כפול זה מעודד לכן את העסק הקטן. 

 

איך פותחים עוסק פטור

 

איך פותחים עוסק פטור? הנה 4 הצעדים להתחלת העסק

כדי לפתוח בהצלחה עוסק פטור בארץ, יש לעבור את השלבים הבאים, לפי הסדר:

 

שלב 1: מי יכול להיות עוסק פטור?

בדקו שאתם עומדים באחד משני תנאים בסיסיים לפתיחת עוסק פטור בישראל: 

  1. על מחזור העסקאות השנתי שלכם להיות שווה או קטן מ- 102,292 ש"ח (עדכני לשנת 2022). אחרת מע"מ לא יאשר לכם מעמד של עוסק פטור.
  2. התנאי השני נוגע לאופי העיסוק שלכם. אם סוג העסק שלכם אינו נמצא בתוך רשימת המקצועות המצויינת בסעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף, תוכלו להירשם כעוסק פטור.

 

מי לא יכול להיות עוסק פטור?

קיימת רשימה שלמה של נותני שירותים ובעלי מקצועות חופשיים שאינם יכולים להיות כעוסק פטור, אלא רק כעוסק מורשה (לא משנה מה גובה ההכנסות שלהם). מקצועות אלו מפורטים בסעיף 13 לתקנות, כגון: 

  • אגרונום, אדריכל, הנדסאי, וטרינר, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי - לרבות טכנאי שיניים - יועץ ארגוני, יועץ ניהולי, יועץ מדעי או יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתרגם, סוכן ביטוח, עו"ד, רואה חשבון, שמאי, בעל מעבדה, רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, רופא או מרפא שיניים.
  • נותני שירותים: נותני שירותים למופעים אומנותיים, לרבות הנחייה, הקמת תפאורה, הכנה, בדיקה ופיקוח על מבחנים, הרצאה, הוראה, כתבנות, קצרנות, תרגום, כתיבה, עריכה, פישור וגישור.
  • מתווכים, בעלי בתי ספר פרטיים וגנים, בעלי בתי ספר לנהיגה, סוחרי רכב ומתווכי רכב וחברות.

 

שלב 2: פתיחת תיק עוסק פטור במע"מ

לאחר שווידאתם עמידה בתנאי הסף, יש לגשת למע"מ ולהגיש טופס פתיחת עסק במע"מ – רישום לצרכי מס ערך מוסף (טופס 821) עם צילום של תעודת הזהות. 
אם אינכם עובדים מהבית, יש להביא חוזה שכירות של בית העסק וכן – אם יש – תעודת הכשרה מקצועית וצ'ק מבוטל של חשבון העסק. 

 

פתחתם עסק? הגיע הזמן להביא לקוחות ולעבוד על פרסום העסק באינטרנט - לחצו כאן.

 

שלב 3: פתיחת תיק עוסק במס הכנסה

לאחר פתיחת התיק במשרדי מס ערך מוסף, פונים למס הכנסה ופותחים תיק עצמאי לעוסק פטור שלכם: פקיד השומה הרלוונטי הוא פקיד השומה הקרוב לכתובת שלכם.
יש למלא טופס לפתיחת תיק במס הכנסה ולהגיש אותו חתום בתוספת צילום של תעודת הזהות. 
היות והמחזור שלכם צפוי להיות קטן, יש להגיש טופס בקשה לפטור מניכוי מס במקור. הטופס זמין באינטרנט ואפשר להתייעץ – גם אנונימית – עם אנשי מס הכנסה כיצד למלא אותו.

 

 

שלב 4: פתיחת תיק עוסק פטור בביטוח לאומי

לאחר פתיחת תיק עצמאי במס הכנסה פותחים תיק עצמאי בביטוח הלאומי, שגם הוא מצריך מילוי טופס מתאים. 
יש לדווח על העיסוק שלכם במשך השנתיים שקדמו לפניה, על ההכנסות השונות ומקורן וכן יש להעריך מה תהיה ההכנסה השנתית הצפויה. 
יש להביא ולצרף את כל האישורים הרלוונטיים – תלושי משכורת, טפסי 106 ותשלומים שונים אחרים.

רואה חשבון עושה חישובים

אולי יעניין אותך: איך מגישים דוח שנתי?

 

מה חשוב לדעת לפני שפותחים עוסק פטור?

רבים טועים לחשוב כי המילה "עוסק פטור" נוגעת לכל תשלומי המיסים, כך שהעוסק לא צריך לשלם למס הכנסה - אך לא כך הדבר. זכרו שעוסק פטור, אינו משלם תשלומי מעמ, אבל תשלום למס הכנסה על רווחים ולביטוח לאומי על הכנסות - ועוד איך.

כמו כן, לכל משרדי הרשויות השונים יש לבוא מוכנים, עם כל הטפסים הדרושים כדי להשלים את פתיחת העוסק במהירות ובקלות. אם נראה לך שבירוקרטיה היא לא בשבילך, ולא תעמוד או תעמדי במשימה, רצוי לפנות למשרד רואי חשבון או ליועץ מס ולבקש שיפתחו עבורך את תיקי העוסק השונים. 

רואה חשבון אפשר למצוא בקלות וביעילות באתר B144. היכנסו, ראו המלצות על רואי חשבון שונים באתר ועשו את הבחירה החכמה.