האם כל רואה חשבון יכול להיות יועץ מס? האם כל אדם – מומחה ככל שיהיה בעניני מסים – יכול לייצג אתכם בפני רשויות המס או הביטוח הלאומי? לפני שאתם רצים ושומעים לעצותיו של "יועץ" כלשהו, בידקו שהוא אכן יועץ מס מורשה.

בכל הנוגע בענייני מיסים וניהול כספים מול הרשויות, קיימים ומוכרים שלושה גורמים:

  1. מנהל חשבונות – מי שלרוב מנהל את העניינים השוטפים של החברה או מי שחייבים בדיווח: חשבונוית וקבלות, הגשת דוחות חודשיים לרשויות השונות וכד'. מנהל חשבונות יכול לייצג את האזרח רק בביטוח לאומי, ולא במס הכנסה או מע"מ.
  2. יועץ מס – מי שיכול לעסוק ביעוץ לגבי תשלומי מיסים וליצג את הנישום – אזרח, עמותה או חברה לא גדולה – בפני רשויות המס וביטוח לאומי. מלבד תכנון וייצוג, מסייע יועץ המס גם במילוי הדו"חות שונים.
  3. רואה חשבון – אקדמאי. יכול לייצג את כולם בפני כולם, אבל גם תחומי העיסוק שלו הם רחבים ונוגעים ליותר מאשר ענייני מיסים בלבד. הראיה של רואה החשבון, גם כיועץ מס, היא מקיפה וכוללת יותר.

מי רשאי לעסוק בייעוץ מס?

ראשית כדי לגשת בכלל לבחינות ולקבל רשיון לייעוץ מס, יחיד חייב להיות בגיר תושב ישראל או אזרח ישראלי. יועץ מס לא חייב להיות בעל השכלה אקדמית, אבל הוא חייב להיות בעל תעודת בגרות. בנוסף, כדי לקבל רשיון ליעוץ מס, הוא חייב לעמוד בבחינות מועצת יועצי מס ולהתמחות – שנה לפחות – אצל יועץ מס שיש לו נסיון של חמש שנים לכל הפחות.
כל אדם אחר שלא עבר בחינות וקיבל רישיון לעסוק ביעוץ מס לא יכול לקרוא לעצמו "יועץ מס". זוהי עברה פלילית. רישוי יועץ מס נעשה על ידי הביטוח הלאומי.

מהם משרדי ייעוץ מס?

משרדי ייעוץ מס דומים מאוד למשרדי עורכי דין או רואי חשבון. הם נותנים שירותי ייעוץ מס, החזרי מס, הגשת דו"חות ותכנון מס. לעיתים הם גם עוסקים בחישובי שכר וכמובן שבהצהרות הון ובדברים נוספים. אפשר גם להתיעץ עם יועצי מס או חברה לייעוץ מס כאשר מחליטים להקים חברה או שותפות.

האם כל עובד בחברת ייעוץ מס יכול להחשב יועץ מס?

לא. כמו במשרדי עורכי דין או במשרדי ראיית חשבון, רק מי שיש להם הסמכה ורשיון בר תוקף – במקרה הזה רשיון של יועצי מס – יכולים לייעץ ולתת ייעוץ מס. חברות לייעוץ מס יכולות להעסיק רק יועצי מס מוסמכים ויותר מזה: אם רשיונו של יועץ מס בחברה פג תוקף, הותלה או בוטל, אסור להמשיך ולהעסיק אותו בחברה.