הדברות כימיות היו מאוד נפוצות בעבר, כאשר ההדברה התבצעה על ידי ריסוס חומרים כימיים רעילים העלולים להוות סכנה לבני אדם ולחיות מחמד. לעומת זאת, ההדברה הביולוגית מבוססת על שימוש באמצעים אקולוגיים ובשיטות ביולוגיות כדי להילחם במזיקים השונים, באופן ידידותי לסביבה וללא סכנה כלל. ניתן להשתמש בהדברה ביולוגית להרחקת מזיקים, מעופפים, מכרסמים ועוד. איך ההדברה הביולוגית מתבצעת בפועל וכמה היא תעלה לכם? אלעד כהן, בעלים של "אלעד הדברה חכמה" עונה על כל השאלות.

 

מה זה הדברה ביולוגית?
 

הדברה ביולוגית מתבצעת על ידי שימוש בבעל חיים או בצמח כנגד מזיק שהוא גם בעל חיים, במטרה להרחיק אותו. לדוגמה, בבריכת דגים ביתית, ניתן להכניס דגים במטרה שיאכלו את הזחלים של היתושים. למעשה, זהו שימוש באורגניזם כנגד אורגניזם מסוג אחר, ללא שימוש בחומרי רעל.

דוגמה נוספת להדברה ביולוגית, במקומות גדולים (לא בבתים פרטיים), כאשר יש זבובים באזור מסוים שלא רוצים שהם יתרבו, מגדלים זבובים זכרים על ידי כך שמעקרים אותם בקרינה ומפזרים אותם לשטח. הם מזדווגים עם הנקבה אך אין הפרייה.

 

הדברה ביולוגית יתרונות חסרונות

(צילום: ShutterStock)

 

 

מהם היתרונות של הדברה ביולוגית ביחס להדברה כימית?
 

  • לא נעשה שימוש בחומרים רעילים המסוכנים לסביבה. לדוגמה, אם רוצים להבריח יתושים שנמצאים במים - מפזרים דגים, הם אוכלים את הזחלים של היתושים וכך אין יתושים יותר בסביבה. כך פותרים את הבעיה ללא שימוש בחומרים רעילים.
     
  • הדברה ביולוגית משפיעה לטווח ארוך ויכולה להרחיק את החרקים למספר חודשים.
     
  • מדבירים מחויבים להשתמש בחומרי הדברה שאושרו על ידי המשרד להגנת הסביבה. מדינת ישראל מקפידה מאוד על שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה וכך לא קיימת סכנה לבני אדם ולבעלי חיים. קיימים 2 מצבים שחייבים להתקיים כאשר אנחנו מבצעים את ההדברה:
  1. ממתינים מינימום שעה עד שהחומר יתייבש.
  2. מוודאים שהמקום בו מבצעים את ההדברה מאוורר.   

 

כיצד הדברה ביולוגית משפיעה על החקלאות והתוצר המקומי?
 

באמצעות ההדברה הביולוגית ניתן לטפל במזיקים שיכולים לפגוע בחקלאות, בפירות ובירקות. למעשה, משתמשים בחיות במטרה להיפטר מחיות מזיקות המהוות בעיה, כדי להימנע משימוש בחומרים רעילים.

לדוגמה, ישנו מזיק הנקרא זבוב הים התיכון והוא פוגע כמעט בכל סוגי הפירות והירקות. כדי לטפל בבעיה, מגדלים את הזבוב בכמויות אדירות בסביבה מבוקרת, מעקרים את הזכרים ומשחררים אותם לשטח. הנקבה של הזבוב מזדווגת רק פעם אחת, לכן אם היא הזדווגה עם זכר עקר, היא מבזבזת את הביצים שלה וכך היא לא יכולה להתרבות.

דוגמה נוספת, ישנו עש שנקרא סס הנמר (זחל באורך 4 ס"מ, קרח ובעלי גבשושיות שחורות. הוא בוקע בתוך עצים ומתקדם בתוכם תוך כרסום מתמיד ובכך גורם לתמותת העצים). למעשה, הוא מטיל ביצה על העץ, עושה מחילות בתוכו וכך הורג אותו ואת הפרחים והפירות. הפתרון הינו על ידי צרעה שיודעת להגיע אל הזחל, להטיל עליו ביצה ולהרוג אותו.

 

זבוב הים התיכון

(צילום: ShutterStock)

 

 

כיצד הדברה ביולוגית מתבצעת בפועל?
 

ההדברה שאנחנו מבצעים בבתים פרטיים הינה הדברה אקולוגית. לדוגמה, פעם כדי להיפטר ממזיקים בבית (למשל מנמלים) היו מרססים באמצעות חומרים רעילים ומשמידים את הנמלים. הפסיקו להשתמש בחומרים אלו וכיום משתמשים בחומרים אקולוגיים וידידותיים לסביבה.

ההדברה מתבצעת כך: מפזרים ליד קן הנמלים פיתיון המורכב מ-99% אוכל ו0.1% רעל שאינו מזיק ליונקים. כמו כן, הריסוס הוא נקודתי ואינו מזיק לשאר הסביבה הבריאה. הנמלה לוקחת את הפיתיון והקן מתפזר. בנוסף, ניתן להשתמש בג'ל מיוחד. המטרה של ההדברה האקולוגית היא מינימום רעל ומקסימום תוצאה.

ניתן לראות את התוצאות לאחר יום-יומיים וזה משתנה בהתאם לכמות המזיקים באותו האזור. בדרך כלל, הרחקת תיקנים מחזיקה לשנה והרחקת נמלים מחזיקה לעונה.

דוגמה נוספת לטיפול במזיק נוסף, מין פולש הנקרא הטיגריס אסיאתי שהגיע מדרום מזרח אסיה וכרגע נמצא בכל אזור בארץ ובעיקר בבתי קרקע. ההדברה תבוצע כך:
 

  • מבצעים ניטור - היתוש נמצא במקורות קטנים שיש בהם מים והמטרה היא להיפטר ממקורות המים. לכן, מבצעים ניטור (השגחה) ומנסים להבין מהיכן זה מגיע. ניתן למצוא אותו בתחתיות של עציצים, ניקוזים קטנים, מקור מים כלשהו כמו דלי עם מים כיוון שהם נמשכים למים.
     
  • אם לא מצליחים למצוא את המקום ממנו מגיעים הזבובים, מבצעים ריסוס עם חומר שמאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה והוא מרחיק את הזבובים. לא פותרים את מקור הבעיה אך מרגיעים אותה. 

 

הדברה ביולוגית כנימות

(צילום: ShutterStock)

 

 

 

כמה עולה הדברה ביולוגית?
 

המחיר משתנה בהתאם לגודל הבית ולבעיה. בבית קרקע גדול שיש בו הרבה עבודה המחיר יהיה בערך 700-600 ₪ ובמקרים בהם האזור גדול במיוחד המחיר יכול להתייקר. בדירה סטנדרטית שבה ניתן לפתור את הבעיה יחסית במהירות, עלות ההגעה והטיפול היא 250-350 ₪.  
 

אלעד כהן הוא בעלים של "אלעד הדברה חכמה". כל המידע במאמר מטעמו בלבד.