צבע העור שלנו תלוי בריכוז של חומר שנקרא מלנין. ככל שהריכוז שלו עולה, צבע העור כהה יותר. בעור בהיר, ברגע שיש נקודה או מקום שבו יש יותר מלנין, מופיעה נקודה חומה שנראית בקלות על הרקע הבהיר. 
אצל נשים וגברים רבים נקודות כהות אלה מופיעות אחרי גיל 40, וככל שאנחנו מזדקנים. זאת, בגלל שינויים הורמונאליים שונים. בגלל שהנקודות מופיעות עם הגיל, רבים קושרים אותן עם הזדקנות וכדי לשמור על מראה צעיר, פונים לטיפולי הבהרת פנים
חייבים להודות על האמת ולומר שאת הזמן אי אפשר לעצור, וגם לא את ההזדקנות. כתמים שהופיעו קשה מאוד להסיר ובסופו של דבר לא מדובר בביטול מוחלט של התהליך, אלא בדחייה של הופעת כתמים או המעטה שלהם. 
אפקט דומה, שיסייע לכם בהאטת הופעת הכתמים וצמצום המספר שלהם, אפשר לקבל גם בטיפול מניעתי לא מאוד מסובך.

 

דבר ראשון – פעילות גופנית ושמירה על בריאות, באופן כללי

היות ומדובר בגורם הורמונאלי, הרי שכל פעולה שתעשו כדי לשמור על האיזון ההורמונאלי שלכם תסייע בשמירה על העור. 
זו יכולה להיות פעילות גופנית טובה, שבאופן כללי תשמור עליכם צעירים יותר ובריאים יותר, הימנעות מעישון – שהוא אחד הגורמים הבולטים בהזדקנות העור, תזונה טובה ומאוזנת ושתייה מרובה. 

 

פילינג עמוק לטיפול בפיגמנטציה.

 

קרם הגנה

צמצום חשיפה לשמש הוא קו ההגנה הטוב ביותר. מריחת קרם הגנה – SPF25 או גבוה יותר – חשוב מאוד. 
במיוחד – אבל לא רק - אם העור שלכם בהיר או רגיש, המומחים ממליצים על שימוש בקרם הגנה לאורך כל ימות השנה. 
לפני שאתם פונים לתכשירים להבהרת עור או לטיפולים, נסו למרוח קרם הגנה לתקופה מסוימת ונסו לראות את ההשפעה על העור שלכם. 

 

דבר שני – התייעצות עם רופא עור

יש לא מעט תכשירים וחומרים למריחה ותהליכי פילינג שניתן לעבור, אבל חשוב מאוד להתייעץ עם רופא עור בכל הקשור בצבע העור ובכתמי עור, אם יש לכם. זיהוי נכון של הכתמים ומצב העור הוא דבר חיוני ביותר.
רופא עור יכול גם לסייע לכם למנוע שימוש בתכשירים קוסמטיים שלא מתאימים לכם או בתכשירים ואיפור שידוע שהם בעייתיים לבעלי עור מסוג מסוים. 
איפור נכון יכול אולי לצמצם חשיפה לשמש ואפילו למנוע התייבשות של העור במקרים מסוימים, אבל איפור לא נכון – ובמיוחד איפור כבד – עלול לגרום נזק לעור, להתייבשות שלו ולמראה כללי "זקן".

 

דבר שלישי – טיפולים מקומיים

טיפולים מקומיים בחומר שנקרא הידרוקינון הם טיפולים מקובלים מאוד. 
המשחות והקרמים השונים שמכילים עד 2% הידרוקינון נחשבים תכשירים קוסמטיים. נוסף עליהם יש תכשירים שמכילים 4% מהחומר, שניתנים על ידי רופאים בלבד – על פי מרשם. 
מעבר לחומר הזה, ישנם חומרים כמו חומצה אזלאית, חומצה רטינואית (טרטינואין; retin-A) שנמצא שהם יעילים כמו הידרוקינון, ולעיתים אפילו עם פחות גירוי לעור. 
עוד תוכלו למצוא בשוק תכשירים שמכילים חומצה קוג'ית – תוצר לוואי של ייצור הסאקה היפני – בשילוב חומרים אחרים כמו הידרוקינון או רטין A. עם זאת, אל תמהרו לטוס לדיוטי פרי בטוקיו: החומצה הקוג'ית פחות מקובלת היום בשימוש, לא מעט בגלל סיבוכים שלהם היא גורמת. 
חומצות אלפא-הידרוקסי: חומצה לקטית וחומצה גליקולית, שתי מולקולות קטנות יחסית, שחודרות דרך השכבה העליונה של העור, ויכולות לזרז את יצירת עור חדש וגם לעכב יצירה של מלנין. זירוז היצירה של עור חדש מביא אותנו לנושא הפילינג, שהוא השלב הטיפולי הבא. 

 

פילינג

כאן כבר לא מדובר על מניעת פיגמנטציה, אלא על טיפול בכתמי עור והסרה שלהם. בנוסף, אנחנו מדברים על כתמים שנמצאים עמוק יחסית ואינם שטחיים. כתמים אלה לא יגיבו לתכשירים שיימרחו על העור, אלא אם כן – אולי – ריכוז החומר הפעיל שבהם יהיה גבוה. 
קיימים תכשירים שונים שניתן לבצע בעזרתם פילינג כימי, אבל הם מיועדים לשימוש רפואי. 
בנוסף על תכשירים אלה, ניתן לבצע פילינג או "שיוף" בלייזר. השיוף בלייזר והפילינג בלייזר – שם שונה לאותו טיפול בסופו של דבר – מבוצעים על ידי רופא בלבד, בדרך כלל בשילוב תכשירים כמו אלה שפרטנו למעלה. 
התוצאות יכולות להיות טובות, אבל תלויות בגורמים שונים ולא תמיד קבועות. 

מחפשת קוסמטיקאית לטיפולי חידוש והזנת העור? מצאי אותה ברשימת קוסמטיקאות מומלצות באתר B144 וקבעי תור בהקדם