(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

 

במהלך ייעוץ עסקי מסייעים אנשי המקצוע ללקוחות - משפחות, זוגות צעירים ואנשים פרטיים - לעלות על הגל ולמצות את הפוטנציאל הכלכלי שלהם. אופן הטיפול בכל לקוח משלב בתוכו היכרות אישית של היועץ עם הנפשות הפועלות וחקירה שלו את ההרגלים וההתנהגויות הכלכליות שלהם. היועץ יודע להבחין אילו מהפעולות עושים הלקוחות באופן שגוי, ומה הם הצעדים שעליהם לנקוט על מנת להביא לניהול פיננסי מצוין של העסק.

בחלק הראשון של הריאיון עם אופיר זילביגר, יועץ בתחום כלכלת המשפחה, למדנו כיצד ניתן לנהל נכון את ההכנסות החודשיות בבית ולהשתלט על ההוצאות שלנו - מבלי להיכנס למינוס ולאבד נכסים. הפעם יסביר לנו אופיר כיצד לומדים לנהל נכון את העסק ומה הם הגורמים העיקריים המעכבים את בעלי העסקים מלפרוח.

 

מהו ייעוץ כלכלי לעסקים?

חשוב לי להדגיש שאנחנו לא מגדירים את עצמו כחברת ייעוץ עסקי, יחד עם זאת אנחנו כן מלווים משפחות שיש להן עסק קטן. ייעוץ עסקי דומה לייעוץ המשפחתי - הרבה בעלי עסקים מגיעים למצב שהעסק פוגע בכלכלת הבית, או שכלכלת הבית פוגעת בעסק. להרבה אנשים אין הפרדה בין שתי היחידות האלה, כאשר כל אחת היא יחידת רווח והפסד שצריך לדעת לנהל אותה בנפרד.

יכול לקרות מצב שהעסק לא מצליח בהתחלה ושותה כסף מהבית. אנחנו שמים את התמונה הזו על השולחן: האם לעסק יש היתכנות, או שאין לו סיכוי להרוויח? הרבה פעמים בעל העסק נשלח לבדוק את השאלה הזו. אם כן, אנחנו עובדים איתו כמו בכלכלת הבית: הכנסות, הוצאות ותזרים מזומנים. גם כאן אנחנו מגיעים כמאמנים להתנהלות כלכלית. צריך לזכור שעסק מקימים מסיבה עסקית טובה ולא רק כי לא רצינו בוס על הראש. אנחנו רוצים שהעסק יוקם מלכתחילה ממקום נכון כלכלית. הרבה פעמים אנחנו מחזירים את הלקוחות אחורה ושואלים למה בכלל הם הקימו את העסק, והאם זה העיתוי הנכון או התצורה העסקית הנכונה ביחס למשאבים הכלכליים הקיימים.

 

תמונת מרואיין אופיר זילביגר
יועץ מנוסה יכול להוביל לבלימת חירום. אופיר זילביגר (צילום: עדיגיטל)

 

מה מייחד ייעוץ כלכלי לעסקים קטנים?

בעסק, בניגוד למשפחה - בה רוב ההוצאות הן חודשיות וע"פ לוח זמנים מסוים - עיתוי הכספים שונה ומבלבל.

מתי משלמים מע"מ, מקדמות ושוטף פלוס? אנחנו מלמדים את הלקוחות איך לנהל את התזרים שלהם. אנשים שמקימים עסק יודעים איך לנהל כספים בבית: יש משכורת והוצאות כל חודש. הם לא מכירים את עולמות הסחורה, המלאי והספקים. הם לא יודעים שכאן אתה יכול לעשות עסקה היום ולראות את הכסף רק עוד שלושה חודשים. בעל עסק שלא מבין את העקרונות הללו ולא יודע לנהל תזרים - נופל מהר מאוד. זה קרה לי באופן אישי בחודשים הראשונים שלי כבעל עסק: היו לי הכנסות של מיליון ש"ח בחודש אבל נכנסתי למינוס של מאות אלפי שקלים. לא ידעתי שהמספר משמעותו המחזור של הכסף ולא הכסף האמיתי שנכנס לחשבון.

 

מחפשים משרדים להשכרה באזוריכם לניהול העסק? היכנסו לאינדקס B144 ומצאו:

משרדים להשכרה בחיפה

משרדים להשכרה בתל אביב

משרדים להשכרה בירושלים

 

תוך כמה זמן אפשר לראות את השפעת הליווי של העסק?

זה תלוי בנקודת הפתיחה. הליוויים מוגדרים ביחידות של שלושה חודשים. אנחנו לא יכולים להבטיח שכל הבעיות יפתרו, רק שיהיה שיפור משמעותי שאפשר יהיה לראות כבר בשבוע הראשון. יועץ מנוסה יכול להוביל לבלימת חירום, להודיע ללקוח שעליו לעצור כדי להרוויח קצת שקט - ואז השיפור מיידי ובתוך שלושה חודשים אפשר לעלות על מסלול. בשלב הזה הלקוחות לא בהכרח סגרו את כל המינוסים אבל הם כבר בכיוון הנכון.

איך נקבע מחיר שירותי הייעוץ הכלכלי?

למשפחות אצלנו יש מחיר אחיד עבור התקופה הראשונית של שלושת החודשים הראשונים. התקופה הזו זהה לכל משפחה, שחייבת לעבור אותה ולא משנה כמה היא מרוויחה או מפסידה. מי שמעוניין להמשיך אחרי התכנית ההתחלתית מקבל הצעת מחיר בהתאם לתשומת הלב שהטיפול בו מצריך.

 

איך בוחרים יועץ כלכלי לעסקים?

יש הרבה סוגים וגוונים. כמו בכל דבר, כדאי לעשות סקר שוק ולוודא שאנשים מרוצים מאותו אדם והוא לא רק אלוף בשיווק או מלא בתאוריות מהאקדמיה, אלא גם אדם מעשי. יש פה המון עניין של כימיה: זה מאוד חשוב לעשות את התהליך עם מישהו שגורם לך להרגיש איתו בנוח. יש הרבה יועצים עסקיים שינסו לכבול אותך לתוכניות ליווי ארוכות טווח של שנים קדימה, או תמורת אחוזים ניכרים ממחזור הפעילות. במקרה כזה אסור להתפתות, אפילו עם כל הקושי שישנו כשמגיעים למעמד בקשת הליווי. אדם שבא לייעוץ חווה לרוב תקופה לא פשוטה ולמרות הלחצים עלינו לא להישאב לקוסם שתמורת חתימות עלול להפיל. כדאי תמיד ללכת לעורך דין שיעבור על פרטי העסקה או למצוא הסכמים גמישים שיאפשרו ניצחון וודאי.

 

בחלק השלישי והאחרון: מהו חופש כלכלי וכמה ישראלים נהנים ממנו?
אופיר זילביגר הוא יועץ כלכלי. המידע במאמר הוא מטעמו בלבד.