ראשי פרקים:

פתיחת השמיים ורשימת המדינות שמותר לישראלים לטוס

לפני הכול: בקשת יציאה מהארץ

ביטוח נסיעות לחו"ל - טווחי מחירים והבדלים לפי גילאים

בדיקות קורונה לקראת נסיעה לחו"ל

אילו מדינות מכניסות ישראלים, ומה הן דורשות?

יוון

קרואטיה

בולגריה

 

עונת התיירות העולמית - הקיץ בחצי הכדור הצפוני - כבר מאחורינו, אבל ישראלים רבים רוצים לטוס לחופשה בחו"ל בתקופת החגים, ובכלל, גם אחריהם.

מה שהגביל לא מעט את התיירות מישראל לחו"ל בשנים הקודמות היה מחירי הכרטיסים. השנה, הבעיה העיקרית היא לא מחירי הטיסות, אלא כל נושא הקורונה: מדינות רבות נחשבות 'אדומות' וחברות התעופה כמעט ולא טסות אליהן, ומדינות אחרות, למרות שהן לא נגועות בקורונה בצורה משמעותית או נחשבות 'ירוקות', לא מקבלות נוסעים מישראל בכלל, או ללא בידוד.

 

פתיחת השמיים ורשימת המדינות שמותר לישראלים לטוס

עקרונית, ישראלים יכולים שוב לטוס לכמה מדינות בעולם, שמוכנות לקבל אותנו, למרות שאנחנו מגיעים ממדינה אדומה, כלומר מדינה שבה יש יותר מ- 10 חולי לקורונה על כל מיליון תושבים.

יש לא מעט מדינות ירוקות בעולם, אליהן תיאורטית ניתן לטוס, אבל הבעיה היא שרק שלוש - קרואטיה, יוון ובולגריה - מוכנות להכניס לשטחן ישראלים ללא בידוד. בהמשך נתייחס להבדלים בדרישות הכניסה, אבל קודם לכן נדבר על ביטוח נסיעות ומה שצריך לעשות לפני שעולים על הטיסה.

 

לפני הכול: בקשת יציאה מהארץ

אם אתם רוצים לנסוע לחו"ל, עליכם למלא טופס בקשה ליציאה לחו"ל ולקבל אישור יציאה.  את הטופס ואת שאר ההנחיות שקשורות בו אפשר להוריד באתר משרד הבריאות.

 

ביטוח נסיעות לחול

 

ביטוח נסיעות לחו"ל - טווחי מחירים והבדלים לפי גילאים

מחירי הביטוח ותנאי הביטוח לנוסעים לחו"ל השתנו מאוד בעקבות הקורונה. כל חברת ביטוח והתעריפון והתנאים שלה, אבל אנחנו מדברים על התייקרות (נכון לסוף אוגוסט 2020) של עשרות אחוזים. לדוגמא:

אם עד היום שילמתם כ- 9 ש"ח ליום שהיה במדינה כלשהי, שכיום היא מוגדרת "ירוקה" אזי כיום תשלמו החל ב- 12 ועד 17.5 ש"ח ליום, אם אתם בני 30 - 39. אם אתם בני 50, למשל, אתם עלולים לשלם גם כפול ואם אתם בני 60 או יותר, אתם נדרשים גם למה שנקרא "חיתום מוקפד": חיתום רפואי של ממש, שבו אתם צריכים לספק מסמכים רפואיים שקשורים ומעידים על מצבכם הרפואי.

אם אתם בני 70 ומעלה, לא בהכרח יבטחו אתכם.

האם תנאי הפוליסה משתנים?

בהחלט. לכל חברה תנאי הפוליסה שלה, אבל באופן עקרוני חשוב לקחת בחשבון שאלות כמו מקרי ביטול ואפשרויות ביטול חינם של הפוליסה, מה קורה במקרה של מחלה ומה קורה במקרה של בידוד כפוי בבית מלון ביעד.

חשוב מאוד לעשות השוואה בין חברות הביטוח השונות, ולבחון לא רק את המחיר.

 

מטוש לבדיקת קורונה

 

בדיקות קורונה לקראת נסיעה לחו"ל

המדינות שמוכנות לקבל ישראלים ללא בידוד (יוון, קרואטיה ובולגריה) כולן דורשות קבלת תוצאות בדיקת קורונה שליליות עדכניות. את הבדיקה תצטרכו לעשות באופן פרטי, בתשלום, אלא אם כן אתם סובלים מתסמינים או שנשלחתם לבידוד (מה שדי מבטל את האפשרות לנסוע לחו"ל). בדיקות פרטיות מבוצעות במהירות, ואת התשובה מקבלים בתוך יום אחד.

עלות בדיקה יכולה לנוע בין 170 ש"ח למי שמזמינים טיסה ומבצעים את הזמנת הבדיקה דרך חברת התעופה, ובאותו יום, לכ- 450 שקלים באופן רגיל, תלוי מי מבצע אותה. יש גם בדיקות יקרות יותר - 1,350 ש"ח ויותר.

מה שכן, יש לערוך את הבדיקה סמוך ככל האפשר לנסיעה. קרואטיה, למשל, דורשת בדיקת קורונה שלילית שבוצעה 48 שעות לפני הטיסה. זה אומר שאם אתם מקבלים תשובה תוך 24 שעות, אתם צריכים להגיע לבדיקה לכל היותר יומיים לפני הנסיעה.

איזו בדיקה יש לבצע?

קיימות שתי בדיקות:

בדיקה סרולוגית – מטרתה לזהות נוגדנים בדם. בדיקה כזו יכולה להעיד על כך שהייתם חולים בקורונה (או נדבקתם בנגיף) והגוף שלכם פיתח אליו נוגדנים. הבדיקה הסרולוגית לא אומרת אם הנגיף נוכח בדם או שלא. כלומר לא תגלו אם אתם נושאים אותו כרגע או לא, ולכן זו לא הבדיקה שתם צריכים בצע.

הבדיקה השנייה, שהיא הבדיקה הרלוונטית, היא בדיקת PCR: בטכנולוגיה הזו בודקים אם הנגיף נמצא בדם או לא. אם הוא נמצא בדם יהיו בו שברים או חלקי דנ"א של הנגיף, והם אלו שהבדיקה מאתרת. כאמור, בבדיקות פרטיות (PCR) תשובה מתקבלת תוך 24 שעות, ברוב המעבדות, וזה הבדיקה שעם תוצאותיה צריכים להגיע לחו"ל. שימו לב שהשם שלכם חייב להיות כתוב באנגלית, על תעודת הבדיקה.

 

נופש בזמן קורונה

תקלו על עצמכם. בחרו סוכנות תיירות שתארגן לכם חופשת החלומות גם בקורונה

 

אילו מדינות מכניסות ישראלים, ומה הן דורשות?

יש מדינות ירוקות שבכלל לא מכניסות אזרחים זרים אבל יש כמה וכמה מדינות ירוקות שאליהן ניתן לטוס, אבל חייבים לשהות בבידוד במדינה אליה מגיעים. קפריסין, למשל - יעד שהתרגלנו לטוס אליו ממש 'חופשי' - לא מכניסה זרים, אלא באישור מיוחד. אם יש לכם אישור כזה, אתם צריכים להגיע עם אישור בדיקה מישראל, לעבור בדיקה בקפריסין ואז לשהות במלון עד לקבלת התוצאות. אחר כך, בין אם התוצאות שלכם שליליות או חיוביות, אתם צריכים בידוד של 14 יום לפחות.

מעבר למדינות אלה, יש שלוש מדינות שמכניסות ישראלים ללא בידוד:

 

אתונה, יוון

 

יוון

יוון מגבילה כניסה של ישראלים ומתירה אותה רק לאיים מסויימים: קורפו, כרתים, סלוניקי ואתונה, כאשר קיימת הגבלה של 1,200 ישראלים בלבד בשבוע, החל מ- 1 בספטמבר 2020. יש להציג בדיקת קורונה שלילית, עדכנית שבוצעה 72 שעות לפני הטיסה, לכל היותר. בנוסף, על הטסים ליוון לקבל אישור מוקדם לטיסה, ולעשות זאת על ידי מילוי טופס PLF. את זה ניתן לעשות כאן:

https://travel.gov.gr

אם תקבלו אישור הגעה ליוון, תצטרכו לעבור בדיקת קורונה חוזרת בשדה התעופה וממנו להגיע למלון לבידוד עד קבלת תוצאה שלילית. היוונים מתחייבים לתת תוצאה תוך 24 - 48 שעות.

כרתים, קורפו אתונה, סלוניקי: כל אלה הם יעדים מקסימים, שיש הרבה מה לעשות בהם

אתונה מלאה ומשופעת באתרי תיירות מגוונים שמתאימים לכל מי שהתרבות היוונית העתיקה מדברת אליו. זוהי עיר תוססת, שהפלאקה הוא הרובע המוכר והאהוב ביותר על כולם - מקומיים ותיירים כאחד.

בעיר יש אתרים מפורסמים רבים, כמו הפרתנון, האקרופוליס ואחרים, ומוזיאונים שונים. כדאי לברר קודם לנסיעה אילו אתרים פתוחים ועובדים במתכונת שתאפשר לכם לבקר בהם (הזמנת כרטיסים מראש, למשל). בכל מקרה, רוב רובן של האטרקציות הן בלב העתיק של העיר, וממוקמות במרחקים קצרים אחת מהשנייה.

בסלוניקי יש אוכל נפלא ושוקים נהדרים, נמל ססגוני ועוד. לכו למגדל הלבן ולקשת ולרוטונדה של גלריוס, כדי להתרשם עד כמה העיר הזו הייתה חשובה ועשירה בעת העתיקה. מעבר לזה, כל הרחובות הקטנים והסמטאות נפלאים, יש בהם המון מקומות לאכול טוב, טעים ובזול, והחופשה - גם אם קצרה - תהיה מרעננת וכיפית.

ובאיים? קורפו וכרתים הם לא בדיוק האיים הקטנים והמבודדים ביותר ביוון, אבל אתם יכולים ליהנות מחופשה בסגנון בטן-גב מושלמת, או לטייל ברחבי האיים. בכרתים אתם יכולים לשכור רכב קטן או קטנוע במחיר נמוך, או לצאת לסיור מודרך, בהתאם להוראות משרד הבריאות היווני.

 

דוברובניק קרואטיה

 

קרואטיה

מדינת הבלקן הנהדרת הזו מחייבת בדיקת קורונה שלילית שנעשתה 48 שעות לפני הנחיתה ביעד ובנוסף על כך יש למלא טופס מקוון, כמו הטופס היווני, באתר הממשלתי, כאן.

https://entercroatia.mup.hr/

למרות שהחופים נהדרים, ומושלמים ממש לחופשה, בשלב זה ניתן לבקר רק בדוברובניק ובזאגרב.

זאגרב היא עיר עתיקת יומין, שיש בה שפע של מוזיאונים ומקומות ואטרקציות לכל המשפחה. הגדולים ייהנו למשל ממוזיאון היחסים השבורים, והקטנים - מביקור בגן החיות. התחילו את הסיור שלכם בזאגרב בטיול בעיר העילית - Gornji Grad. זהו החלק העתיק יותר של העיר ושם תמצאו גם את רוב האתרים ההיסטוריים שלה.

אחד מהאתרים המבוקשים על ידי תיירים ומקומיים היא כיכר ילצ'יץ', שבה אפשר לראות את פסלו של יוזף ילצ'יץ', מושל קרואטיה שביטל בה את מוסד הצמיתות, למשל. פסלו נעקר דווקא על ידי הקומוניסטים, והוחזר למקום אחרי שקרואטיה הפכה שוב דמוקרטית.

בקרו גם ברובע הקאפטול וחפשו את שער האבן: השריד האחרון שנותר מחומת זאגרב של ימי הביניים שדרכו עברו בין שתי הערים שלמעשה יצרו את זאגרב המודרנית - קאפטול וגרביץ'.

מחוץ לזאגרב, ולא רחוק ממנה, שוכנת דוברובניק: עיר הנמל הדרומית של קרואטיה היא עיר יפהפייה, מהיפות של קרואטיה. אם צפיתם ואהבתם את 'משחקי הכס', בוודאי תאהבו אותה - ואין פלא: חלק מפרקי הסדרה צולמו ממש בה.

אטרקציות בקרואטיה בזמן קורונה

חומות העיר העתיקה פתוחות לשיטוט וטיול רגלי במסלול שאורכו 2 ק"מ לערך, בגובה של 25 מטרים. מומלץ לעלות על החומה דרך שער פילה (PILE).

טיילו ברחובות הקוסמים של העיר העתיקה, שבו בבתי הקפה (אלה פתוחים תחת מגבלות) או לכו לביקור באקווריום של העיר. אנחנו בטוחים שתמצאו מה לעשות כאן, בקלות.

 

סאני ביץ' בבורגס, בולגריה

 

בולגריה

דרושה בדיקות קורונה שלילית עדכנית שבוצעה 72 שעות לפני הטיסה, עם שם בכיתוב באנגלית.

בולגריה היא ארץ של נופים מדהימים, חופים נפלאים ובילויים מהרבה סוגים.

זו מדינה שמתאימה מאוד לחופשות בטן גב - בורגס, למשל, מציעה חוף ים (הים השחור) נפלא, בשם סאני ביץ', שמתאים מאוד למשפחות. סמוך יותר לוורנה תמצאו את "חוף הזהב", וישנם חופים רבים נוספים, חלקם ידועים יותר, וחלקם פחות.

כל עיר בבולגריה מציעה אטרקציות שונות: מוזיאונים שונים ופינות היסטוריות, קתדראלות ועוד, אבל ממש לא חייבים להישאר בעיר. סביב בורגאס, למשל, יש ארבעה אגמים שמהווים אטרקציה תיירותית נפלאה, וישנן גם עיירות קטנות וציוריות שכיף לבקר בהן. נסו את נסבאר או סוזופול, כדי ליהנות מחוויה בולגרית אמיתית.

סופיה – בירת בולגריה

בירת בולגריה היא כמובן מקור בלתי נדלה לעניין ואטרקציות. אל תוותרו על ביקור בקתדרלת אלכסנדר נבסקי המרשימה - אולי הסמל המוכר ביותר של העיר ובשוק חאלי; השוק המרכזי של העיר. מצד שני, במיוחד אם אתם חובבי קניות אותנטיות, אל תשכחו לעבור בשוק הנשים הידוע; שוק שבו מכרו פעם רק נשים, אבל היום הוא מרכז לכל מה שיש לבולגריה להציע.

אם אתם אוהבים טבע בתוך העיר, בקרו בגן המלך בוריס: גן ענק, שבו פועלים גם כמה בתי קפה ומסעדות, והוא מהווה נקודת שקט ורגיעה משאון העיר הגדולה.

לסיום,

זכרו שאם אתם חוזרים מאחת משלוש המדינות שמנינו - יוון, בולגריה וקרואטיה - אתם לא חייבים בבידוד בישראל, אבל אתם כן חייבים בהצהרה שחזרתם.

חזרה ממדינות ירוקות אחרות לא דורשת בידוד, אבל דורשת הצהרה על שיבה לישראל. כמו כן, כל הרשימות השונות ותנאי הטיסה והחזרה לישראל משתנים כל הזמן ויש להתעדכן באתר משרד הבריאות ואצל סוכני הנסיעות.

*המאמר נכון לתאריך 02.09.2020. מדיניות טיסות לחו"ל כפופה למשרד הבריאות ולמקבלי ההחלטות.