המטבח הוא המקום בו הכל קורה, החל מבישולים, ארוחות משפחתיות או מפגשים ספונטניים עם בני המשפחה. קיימים מגוון עיצובים של מטבחים ויש להתאים את סגנון העיצוב בהתאם לגודל המטבח. עיצוב מטבח בצורת ר' יכול להיות מאתגר ויש לבחור בקפידה את סגנון העיצוב, כך שיהיה נוח לשימוש ועם אחסון רב ככל הניתן. איך לתכנן עיצוב של מטבח בצורת ר'? כל המידע והטיפים שיעזרו לכם לעצב את המטבח המושלם ביותר.

 

 

מה הוא מטבח בצורת ר'?

במטבח בצורת ר' קיימים שני חלקים של משטח עבודה, כאשר הר' נמצאת בצד שמאל או בצד ימין. המטבח מתפרס על שני קירות, כאשר בדרך כלל קיר אחד חזיתי וקיר אחד נמצא בצד ימין או שמאל של המטבח.

 

 

 

איך לתכנן עיצוב של מטבח בצורת ר' לשטח קטן?

  1. מיקום מוצרים גדולים: יש להתייחס בכבד ראש למוצרים הגדולים שאמורים להכניס למטבח, כגון: מקרר, ארון ותנור. רצוי למקם את המקרר בפינה של המטבח ובצמוד אליו את הארון עם התנור, כך המקום שנותר ישמש למשטח העבודה. לאחר שהחלטנו איפה ממקמים את המוצרים האלו, ממשיכים את התכנון של המטבח.
     
  2. מיקום הכיור והכיריים: למיקום הכיור יש חשיבות מבחינת שני היבטים: נוחות וויזואליות. כדאי למקם את הכיור כך שיהיה נוח ונגיש לשימוש, שכן נעשה בו שימוש רב בעת שטיפת הכלים או הכנסתם למדיח. בנוסף, לכיור יש חשיבות מבחינה עיצובית, יש אנשים שרוצים להצניע אותו כך שלא יראו את כל הכלים במרכז המטבח, לכן יש למקם אותו באזור צדדי ופחות בולט לעין. כך גם הכרים, כדאי שהם ימוקמו באזור שנוח לבשל בו.
     
  3. ניצול מקסימלי של המקום: במטבח קטן בצורת ר' עלולה להיות מגבלת מקום. משטחי עבודה נחוצים כדי שיהיה נוח לבשל ולהניח סירים וכלי מטבח. לכן, לאחר שהחלטנו למקם את הכיור, רצוי להשאיר משטח עבודה בשני צדדיו, כך שיהיה לפחות 40 ס"מ של משטחי עבודה. אותו דבר גם לגבי הכיריים, מומלץ להשאיר משטחי עבודה ככל הניתן בשני הצדדים של הכיריים.
     

בנוסף, במטבחי ר' קטנים, ברוב המקרים בפינה של המטבח בחלק התחתון יש אזור שלא מנוצל כראוי, שכן זוהי פינה פנימית מאוד שאין אליה גישה. כדאי לנצל את הפינה לאחסון ולא לבזבז מקום מיותר. יש מגוון אפשרויות שניתן לעשות זאת, אלו הן הנוחות והשימושיות ביותר:
 

  • קרסולה
  • מדפים נשלפים
  • מג'יק קורנר (סלסלות נשלפות מהפינה)
     

כמו כן, הוספת מוצרים אלו אינה זולה אך זו השקעה מאוד משתלמת לטווח ארוך, כך המקום ינוצל כראוי לאחסון רב וזה יהיה שימושי ונוח.

 

עיצוב מטבח קטן בצורת ר

 

 

מה היתרונות והחסרונות של עיצוב מטבח בסגנון ר'?

 

יתרונות:

  • המראה של מטבח בצורת ר' הינו פתוח ומרווח
  • ברוב המקרים ניתן לשלב בקלות שולחן אוכל או אי שתורם לעיצוב המטבח ולמשטח עבודה נוסף
  • מטבח ר' קטן יש לתכנן באופן מדויק כך שישאר מספיק מקום לאחסון, למשטחי עבודה ושיהיה פרקטי ונוח לשימוש. בעקבות כך ניתן להתמקד בדברים החשובים כך שהמטבח ישרת אתכם באופן האידיאלי ביותר. לדוגמה, בחלק התחתון להכניס כמה שיותר מדפים או מגרות נשלפות

 

חסרונות:

  • מטבח ר' אינו גדול ולכן יש לתכנן את גודל המטבח בקפידה ואת כל המדפים ומהמגרות באופן פרקטי ויעיל. בעקבות כך, לעיתים עקב חוסר מקום יש לוותר על דברים כמו אחסון או עיצוב מסוים
     
  • במקרים בהם אין אפשרות להוסיף אי / דלפק, המטבח עלול להיות קטן מידי וכתוצאה מכך יהיה חוסר במקומות אחסון ובמשטח עבודה
     
  • לעיתים יש הגבלה מבחינת העיצוב, שכן מטבח קטן מומלץ לעצב בצבעים ניטרליים ובהירים כדי להעניק לו תחושת מרחב

 

עיצוב מטבח בצורת ר


כמה עולה מטבח קטן בעיצוב ר'?

העלות של מטבח קטן בצורת ר' נע בין 15,000-4,000 ₪. המחיר משתנה בהתאם למגוון פרמטרים:
 

  • גודל המטבח - כאשר גודל משטח הר' יחסית גדול ומרווח וניתן לתכנן אותו כך שיכנסו הרבה מגרות ומדפים והעלות תהיה יקרה יותר
     
  • סוג החומרים והחזיתות - המחירים משתנים בהתאם לסוג החומרים של ארונות המטבח, יש חומרים זולים וגם יקרים מאוד
     
  • כמות המצרים - כמות המגרות הנשלפות או המדפים ובעיקר תוספות של מוצרים יקרים. לדוגמה, מג'יק קורנר הוא מוצר יחסית יקר
     
  • סגנון העיצוב - לכל סגנון עיצוב יש מחירים שונים, במיוחד שמדובר על סגנונות מיוחדים ולא סטנדרטיים

 

טיפים לעיצוב מטבח קטן בצורת ר'?

  • ניצול מקום מקסימלי - כאשר המטבח בצורת ר', ברוב המקרים ניתן לנצל את המרחב שנשאר ברצפה ולמקם בו אי שיוסיף משטח עבודה וגם אחסון במגרות התחתונות. בנוסף, אי תמיד מוסיף לעיצוב המטבח וגם יכול לשמש אתכם לארוחות.
     
  • צבע המטבח - כמובן שאת צבע המטבח תבחרו בהתאם לטעמכם האישי, אך כדאי לייחס חשיבות לגודל המטבח ולבחור את הצבע בהתאם. שכן, הצבע יכול להשפיע על תחושת הגודל. בדרך כלל צבעים בהירים מגדילים את החלל ונותנים תחושה של מרחב גדול יותר.
     
  • תאורה - לתאורה יש חלק מרכזי וחשוב, שכן אם בוחרים בתאורה הנכונה היא יכולה להגדיל את החלל. כדאי להאיר כמה שיותר את החלל עם תאורה גדולה.
     
  • מוצרים על השיש - מומלץ להניח על השיש מוצרים שאתם משתמשים בתדירות גבוהה וכמה שפחות מוצרים שאין לכם שימוש בהם, כדי להשאיר כמה שיותר מקום פנוי לעבודה.
     
  • פגישה עם הנגר - הדבר החשוב ביותר לפני שמתכננים את המטבח זה לפגוש את האדם הנכון. כדאי לפנות לאיש מקצועי בעל ניסיון, שיש לו לוח זמנים מסודר. לאחר שהבנתם שאכן מדובר בבעל מקצוע הוגן, ניתן להתחיל לתכנן את המטבח יחד. כאשר מגיעים להחלטה של עיצוב המטבח שמקובלת על שני הצדדים, ניתן לצאת לדרך.

 

שלמה אבוחצירה הוא בעלים של "נגריית שלמה סיוון - רהיטים וייצור מטבחים". כל המידע במאמר מטעמו בלבד.