בעלי עסקים קטנים וגדולים, מרגישים לעיתים שהעסק שלהם 'תקוע', והם לא מצליחים לייצר הכנסות כמו בעבר, או שאינם מצליחים לקדם את העסק. לשם כך חלקם פונים לייעוץ עסקי, כדי לראות כיצד ניתן לקדם את מטרות החברה ולייצר יותר רווח.

במה עוסקים יועצים עסקיים?

בייעוץ עסקי, כמו בתחומים אחרים, יש התמחויות שונות. ישנם יועצים עסקיים שמתמחים בשיווק, יש יועצים עסקיים שמתמחים במכירות ויש כאלה שעוסקים אף באימון מנהלים.

בגדול, ייעוץ עסקי כולל ליווי ויעוץ בהקמת עסק, ייעוץ עסקי בהקמה ותחזוקה של מערך מכירות, ייעוץ בהכשרת או שכירת מנהלים וכן "תחזוקה שוטפת" של מערך המכירות וסיוע בפיתוח השיווק. כדאי לשים לב כי לא כל יועץ שיווקי הוא יועץ עסקי בהכרח:
יעוץ עסקי שלם – יעוץ עסקי אסטרטגי – קובע למעשה מהן מטרות הארגון, היכן הוא פועל ומיהם הלקוחות הפוטנציאליים שלו. זאת הסתכלות כוללת יותר על כלל מבנה העסק וסוג השרותים או המוצרים שהוא יציע.

יעוץ עסקי שיווקי תפקידו יותר לתת את הכלים השיווקיים והמכירתיים, בדרך להשגת היעדים העסקיים: הגדרת תוכנית שיווקית, פרסום או מכירות, וכד'.

ישנם יועצים עסקיים שעוסקים ביצירת קשרים לפיתוח העסק, או יכולים לסייע בגיוס הון או משקיעים לפיתוח שלו. סוג של ייעוץ עסקי הוא ייעוץ פיננסי, שיכול לכוון את בעל החברה או העסק לקבל מימון נח בשלבים מסוימים של חיי העסק, או עצה – מתי להמנע מכך.

מטבע הדברים, יועצים עסקיים בעלי נסיון ו-ותק, פגשו במהלך השנים הרבה אנשי מקצוע או משקיעים. ייעוץ עסקי אסטרטגי או ייעוץ עסקי שיווקי לא יהיו מוגבלים רק בבניית תוכניות או ייעוץ, אלא יוכלו לחבר אתכם ללקוחות פוטנציאליים ולא פחות חשוב – לספקים טובים ואמינים. לעיתים, שיתופי פעולה שנוצרים בהשראת או תיווך של יועץ עסקי של שני גופים, מחזיקים זמן רב והם טובים מאוד.

אימון עסקי מול ייעוץ עסקי?

אימון מנהלים ואימון עסקי שונים מייעוץ עסקי, בכך שהם פועלים יותר על האדם – מנהל, איש מכירות וכד' – ופחות מתווים כיוונים עסקיים (למרות שיש גם כאלה). כדאי להגדיר איפה החולשות שלכם, ולנסות לפנות לבעל המקצוע הנכון – לייעוץ עסקי או, באמת, לאימון מנהל או אימון עסקי. לפעמים, כאמור, זה עניין של שיפור בטחון עצמי, יותר מטכניקות מכירה.

לסיכום, למי זה כדאי?

ייעוץ עסקי כדאי לכל עסק, בכל שלב בחייו: לפני ההקמה, עוד בשלב התכנון וכתיבת התוכנית העסקית, בשלבי ההקמה השונים – לבחירת ספקים, מיקום ועוד. בעסקים שדרושה להם השבחה, ייעוץ עסקי יכול לכוון את המנהלים לדרך שבה לעשות זאת, וכמובן שכאשר דרוש כיוון חדש לחברה.