ישנם דרכים רבות להחליף מט"ח בארץ ובחו"ל, חלקן יקרות יותר או לא מתאימות לכולם, קיבצנו כמה טיפים חשובים לפני שאתם מתחילים לארוז את המזוודה.

כשנוסעים לחו"ל הנתון היחיד הידוע לכם בדרך כלל הוא משך הזמן שבו תשהו שם, כמה עלו לכם כרטיסי הטיסה והאירוח במלון. משום מה, כשאנשים עושים עסקה יקרה כזאת הם לא נוטים לחשוב על עלויות נוספות שיהיו להם, אלא מסתפקים במושג כללי על הרף העליון של המט"ח שהם רוצים להוציא.

ברוב המקרים, אנשים לא עומדים בתנאי הזה שהציבו לעצמם. חו"ל הוא פיתוי לא קטן לרובנו, ולכן ברור גם למה, אבל כשבשנים האחרונות מדברים כל כך הרבה על צרכנות נבונה ועל כך שכל שקל שנחסך מועיל, כדאי מאוד לתכנן תקציב מט"ח והמרתו ביתר תשומת לב ובזהירות.

 

המרת כסף לחו"ל

אין מעצבן יותר מלהיתקע בלי כסף בחו"ל למטרות הכרחיות, או להיות ליד אטרקציה שממש רציתם לבקר בה אבל מחיר הכניסה בה גבוה מששיערתם. חיפוש פשוט באינטרנט מראש מאפשר לכם לערוך חשבון מדויק של כל תעריפי הכניסה למקומות שבהם רציתם לבקר, של כרטיסי הנסיעה בתחבורה המקומית וכן למצוא מבצעים מיוחדים.

לאחר שהבנתם מהו התקציב שלכם וכמה כסף אתם רוצים לקחת אתכם, השלב הבא הוא לחשב שערי חליפין ולמצוא את הדרך הנוחה לכם ביותר להחליף מט"ח. רצוי לעשות זאת כדי לא למצוא את עצמכם ללא מטבע זר, לנצל טוב יותר את שערי המט"ח וגם כדי להבטיח ששערי המט"ח שתמירו יהיו העסקה הטובה ביותר.

 

המרת כסף למטבע של אותה מדינה

כשהדולר אטרקטיבי וסחיר בכל מדינה בעולם, רבים מתפתים לנסוע עם דולרים גם כשהמטבע המקומי אחר. כדאי להמיר מט"ח לפני נסיעה לחו"ל למטבע הנהוג באותה מדינה, וזאת על מנת לחסוך בעמלות שתשלמו פעמיים אם תבחרו לרכוש מט"ח פעמיים (פעם אחת דולרים ופעם שנייה למטבע המקומי). בישראל זמינות לכם כמה אפשרויות נוחות שהמחיר שלהן משתנה. אתם יכולים להשתמש בכרטיס אשראי בחו"ל, לרכוש מט"ח בבנקים, בבנק הדואר, בכספומטים או בסוכנויות ההמרה (Change).

האפשרויות להמרת מט"ח מגוונות ואף אחת אינה חינמית, כמובן. טיפ ראשון: בגלל עלותו היקרה, כרטיס אשראי טוב רק ליתר ביטחון ובזכות הנוחות שלו. השימוש בו נחשב ליקר ביותר בגלל עמלות רבות שמחשבות אחוז מהעסקה שביצעתם, נוסף על עמלת ההעברה וההמרה ממט"ח לשקל. גם משיכת מזומנים בכספומטים בחו"ל לא משתלמת ביחס למחירי ההמרה הנוחים שתוכלו לקבל בארץ.

 

איך להמיר מט"ח לפני נסיעה בדרך הכדאית ביותר?

  • בנקים - היתרון של המרת מט"ח בבנקים הוא שהעסקה בטוחה ושהכסף אינו מזויף, החיסרון הוא העמלה. משיכה מכספומט של מט"ח בארץ ברוב המקרים נוחה וזולה. במקרה שממירים מט"ח בסכום גדול או מטבע מסוג פחות נפוץ כדאי להזמין מראש. שערי החליפין חייבים להיבדק מדי יום בגלל השינויים התכופים בהם, ויש דף מעודכן של שערי מטבע בכל אתר בנק. יש בנקים המציעים הנחה להזמנה גדולה מראש, כדאי לבדוק זאת כמה ימים לפני ההזמנה. 
  • רשות הדואר - בנק הדואר מוכר מט"ח או כרטיס נטען לשימוש בחו"ל בלבד, והוא אינו גובה עמלה.

 

תכנון מדוקדק וזהיר של הכסף

מכיוון שהאפשרויות להמרת מט"ח לפני נסיעה לחו"ל פשוטות וזמינות הרבה יותר מאשר אי פעם, ברור גם למה סקר שווקים ותכנון מדוקדק מראש עשוי להיות ההבדל הגדול שבין נסיעה מוצלחת לבין נסיעה שבה מאבדים שליטה על תקציבכם ונושאים בעלויות לא מתוכננות ואף מיותרות. תכננו בתבונה כדי לשלוט בהוצאות.