לפני שאתם רוכשים בית מקבלן או בית יד שניה, חשוב לבצע בדק בית. בדיקה זו מסייעת להבין את מצבו של הבית ולזהות בעיות או תקלות שעשויות להתגלות בעתיד. על ידי ביצוע בדיקה מקיפה, ניתן לוודא את מצבו של הבית וכך לחסוך הרבה כאבי ראש והוצאות כספיות לא צפויות בעתיד. הבדיקה מאפשרת לגלות בעיות מבניות, תקלות במערכות חשמל, נזילות נזקי מים ועוד.

בדק בית יכול לסייע לכם לקבל החלטה מושכלת ובכך להגביר את הביטחון בתהליך רכישת הבית. לכן ביצוע בדיקת בית היא פעולה חשובה וחכמה שתעזור לכם לקנות בית בביטחון ולהימנע ככל הניתן מהפתעות לא נעימות בעתיד.

 

מה זה בדק בית?

בדק בית מבצעים כאשר מעוניינים לרכוש בית, על מנת לבדוק אם הוא עומד בתקנים הדרושים ואם קיימים בו ליקויי בנייה שיש לתקן. את הבדיקה מבצע מהנדס מוסמך.

בדק בית מבצעים במגוון מקרים והוא מתחלק לשני מצבים עיקריים: לפני קבלת בית חדש מקבלן או טרם רכישת דירת יד שנייה. בשני המקרים אנו מבצעים את אותן הבדיקות, בהם אנחנו בודקים מגוון תקלות אפשריות, כמו סימני רטיבות בבית או סדקים בבית יד שניה ועוד. הבדיקה מתבצעת באזורים הבאים:
 

  • חלונות
  • חדרי אמבטיה
  • חדרי שירותים
  • מטבח
  • מרפסות חיצוניות
  • בדק בית לדירה יד שנייה

כאשר בדק הבית מתבצע עבור דירה, אנו מבצעים בדיקה יסודית של המרצפות, האינסטלציה, החשמל, איטום הגג ויסודות המבנה. אם בדק הבית הוא עבור בית פרטי, אנחנו מבקשים שיציגו בפנינו תכנית היתר בניה של הבית, כדי לראות שאכן הוא בנוי בהתאם לתכנית. לאחר מכן אנחנו מבצעים את הבדיקה הנדרשת על מנת לוודא שאין ליקויים.

אנחנו מכינים דו"ח מפורט המכיל את כל הליקויים שיש לטפל בהם, עם פירוט מדויק על כל אזור בבית המסביר על הבעיה ואיך ניתן לטפל בה.

 

בדק בית לדירה חדשה מקבלן

בדירה חדשה מקבלן אנחנו מבקשים מהרוכש שיציג לנו תכנית של הדירה שהקבלן נתן לו ומחויב לתת לו בעת הרכישה, ואנחנו בודקים שיש התאמה בין התכנית לבית במציאות.

לאחר מכן אנחנו מבצעים בדיקה יסודית בבית הכוללת בדיקה של מספר שקעי החשמל שהוא צריך לקבל, הדלתות, גודל החללים ומוודאים שהכל אכן בוצע באופן תקין ובהתאם לתכנית ולמפרט המכר.

 

בדק בית

 

 

איך לבחור מהנדס בדק בית?

מומלץ לבחור את המהנדס לפי מספר פרמטרים:

  1. מהנדס עם ותק, אשר במסגרת הניסיון שלו ביצע בדיקות לפרויקטים של בניית בתים והוא מכיר את כל התקנים.
  2. מהנדס בעל ניסיון בבנייה ובפיקוח על עבודות בנייה.
  3. מומלץ לבחור במהנדס שקיבלתם המלצות עליו.

 

באילו מקרים מומלץ לבצע בדק בית?

  • דירה חדשה מקבלן - כאשר רוכשים דירה חדשה מקבלן אין צורך לבצע בדק בית בעת קבלת הדירה, אלא רצוי לבצע אותו לפני תום שנת הבדק שהקבלן מחויב לבצע.

    לפי חוק המכר, לקבלן יש אחריות על מגוון עבודות שבוצעו במהלך בניית הבית. בדרך כלל, לאחר שנה מתבצע בדק יסודי בו עוברים על כל הדירה, שכן בשנה הראשונה בעלי הבית משתמשים בכל המערכות ואז בדרך כלל צפות כל הבעיות. בשלב זה רצוי להביא מהנדס ולבצע בדק בית.
     
  • בית יד שניה - לפני שרוכשים בית יד שנייה מומלץ לעשות בדק בית. בדירת יד שניה אין אחריות של הקבלן ובעל הנכס לא אמור לדעת על כל הליקויים, לכן רצוי להביא מהנדס ולבדוק את הבית לפני הרכישה.
     
  • בזמן שיפוץ - תהליך השיפוץ ידוע כמורכב ובמקרים רבים הקבלן עלול לא לבצע את עבודתו כראוי ולהשאיר ליקויים רבים. באמצעות בדק בית ניתן לוודא שהוא אכן יבצע את עבודות כנדרש, בזמן השיפוץ או לאחריו.
     
  • בזמן בנייה - על ידי ליווי של מהנדס החל מתחילת תהליך הבנייה, כדי לוודא שהבנייה מתבצעת בהתאם לתקנות.

 

איך בודקים בדק בית וכיצד מתבצע התהליך?

  • חדרי אמבטיה ומרפסות - אנחנו עוברים על כל הדירה ובודקים שיפועים במקלחות ובמרפסות בעזרת פלס מים. באזורים שיש בהם חשד לרטיבות, אנו בודקים על ידי גלאי את רמת הלחות בקיר או ברצפה.
     
  • רטיבות בבית - באמצעות מכשיר שמזהה את רמת הלחות בתוך הקיר, אנחנו יודעים לקבוע האם קיימת רטיבות או לא.
     
  • דלתות וחלונות - אנו בודקים את הסגירה של הדלתות והחלונות, את תקינות הדלת והחלון בממ"ד, את הריצוף, את הטיח ואם הוא עומד בדרישות התקן ומוודאים שהכל תקין ואין בעיות.

 

מה זה בדק בית

 

 

כמה עולה בדק בית?

המחיר משתנה בהתאם למגוון פרמטרים:

  • סוג הבדק בית - בדק בית הכולל חוות דעת לבית משפט, יעלה יותר מאשר בדק בית ללא חוות דעת
  • מרחק - מיקום הבית והמרחק ישפיע על המחיר
     
  • גודל הבית - העלות לבית פרטי משתנה בהתאם לגודל, המחיר יכול להגיע ל5,000-6,000 ₪ כולל ביטול זמן הנסיעה
     
  • ותק וניסיון - המחיר לשעת עבודה של מהנדס ותיק היא בערך 500 ₪ . לכן, המחיר משתנה בהתאם לאיש המקצוע שמבצע את הבדיקה, שנות הוותק והניסיון שלו
    לדוגמה, בדק בית לדירת 4 חדרים עם חוות דעת לבית משפט (לא כולל הופעה בבית משפט) יעלה 3,000 ₪ לפני מע"מ. בדק בית ללא חוות דעת לבית משפט יעלה 2,000 ₪.

 

ישראל אפשטיין הוא מהנדס ובעלים של "ישראל אפשטיין-מהנדסים בע"מ". כל המידע במאמר מטעמו בלבד.