רבים מהקונים או מהשוכרים נכס מתלבטים אם לפנות למתווך. הם אומרים: "אנחנו יכולים למצוא לבד דירה או בית. למה שנשתמש בשירותי תיווך? למה שדבר פשוט, כמו שכירת דירה, יעלה לנו עוד כסף, מעבר לשכר הדירה, שגם הוא גבוה?"
מי שמוכרים או משכירים נכסים, מתלבטים גם הם בשאלה הזו, כיון שהיום יש אינספור אמצעי פרסום לנכסים שונים, ואין בעיה לכאורה למצוא קונה או שוכר. "הדברים," הם חושבים לעצמם לעיתים, "בוודאי יהיו תלויים רק במחיר, שאנחנו מבקשים."  אבל בכל תנאי שוק, למתווכי נכסים כגון בתים ודירות, ישנם כמה יתרונות ותפקידים שכדאי להבין.

 

משפחה סוגרת עסקה עם מתווך

מחפשים דירה טובה להשכרה? בחרו משרד תיווך לפי אזור בו תרצו לגור

 

מחירים אמיתיים

המודעות באתרים השונים וברשתות החברתיות נותנות רק מושג כללי לגבי מחירי נדל"ן. בהרבה מקרים, מוכרים או משכירים יפרסמו מחיר גבוה מזה שהם מאמינים שיקבלו, וזאת לצורך משא ומתן. כל מתווך ידע לספר לכם, שמחירים גבוהים אלה רק מעלים את המחירים המתפרסמים, בעוד שמחירי העסקאות בפועל נמוכים יותר, במיוחד באזורים בהם הביקוש המעשי הוא יחסית נמוך. 
כאשר פונים למתווך אמין או למשרד תיווך, הם מכירים את אותו מחירון אמיתי שקיים בשוק, את מה שאנשים מוכנים לשלם ועל מה שהם מוכנים להתפשר. מתווכים יודעים מה המחירים המעשיים בשוק, ויותר מזה: משרדי התיווך מכירים את הלקוחות שלהם, יודעים כמה זמן הנכס שלהם עומד ריק בשוק ומה הנכונות שלהם לסגור עסקה.
חשוב להבין נקודה נוספת: במציאות הישראלית, מחירו של נכס כזה או אחר תלוי לא רק בגודלו או בשטחו ובמספר החדרים. יש חשיבות רבה לנוף שנשקף ממנו, למשל, לקומה בה הוא נמצא, מצב הבניין המשותף ועוד. גם הפוטנציאל שלו – מבחינת תמ"א 38 ותוכניות אחרות, כולל אלה של הרשות המקומית – גם הוא משפיע מאוד. בראייה זו של הדברים, מתווך טוב יכול להעניק ממש ייעוץ כלכלי, ולהשפיע לא מעט על מה שאתם קונים או מוכרים וגם שוכרים. 

 

משרד תיווך: רשת של עיניים ואוזניים

תפקידו של המתווך הוא להעיר את תשומת לבכם לא רק למצב הנכס, אלא גם למצב הסביבה שלו. שאלו את המתווך אם הוא יודע על כוונות לבנות באזור. האם המתווך יודע מה מצב בתי הספר בעיר או מצב הגנים? האם שמע לאחרונה על מכת פריצות, ואיפה? מתווך הגון יעדיף לכוון אתכם לנכס מתאים יותר, מאשר לספר לכם ש"הכול בסדר". זכרו שמתווכים מחויבים לגילוי נאות לפי תנאי הרשיון שלהם.

 

מתווך נדל"ן מכיר יותר נכסים

יש לא מעט בעלי נכסים שלא מפרסמים את הדירות שלהם באינטרנט או בכלל ומעדיפים לשלם למתווך. הם פונים למשרד תיווך, כדי שיטפל במציאה קונה או שוכר, יבדוק אותו ויכוון אותו אליהם. ללא שירותי מתווך או משרד תיווך לא תוכלו להגיע לאנשים אלה, שלעיתים מוכנים לסגור עסקה בצורה קלה ומהירה יותר: משקיע נדל"ן, שמתפרנס מהשכרת דירה, יעדיף לשלם דמי תיווך ולא להעמיד דירה ריקה לעוד חודש, שלא לדבר על ההוצאות שבאיתור שוכר. משקיע אחר בנדל"ן, שרוצה למכור ולממש בית או דירה, יעדיף עסקת נדל"ן מהירה וקצרה, על פני כזאת שנמשכת חודשים ארוכים.

 

המתווך ומצב הנכס

אנחנו שומעים יותר ויותר על נכסים שמוצעים למכירה או להשכרה במצב גרוע. תפקיד המתווך הוא לא רק להראות את הנכס, אלא להראות את הנכס הנכון. דמי התיווך שאנחנו משלמים למתווך, תפקידם לחסוך לנו זמן ומשאבים בחיפוש נדל"ן ולעיתים גם כסף בשיפוץ או שיפור נכס. 
הגדירו למתווכים במשרד התיווך בדיוק מה אתם מחפשים – כולל מצב הדירה. אם לא אכפת לכם לצבוע דירה שכורה, ציינו זאת בפני המתווך. מצד שני, אם אתם מעוניינים רק בנכס מושלם, אמרו זאת למשרד התיווך.
סיכום: אם אתם חושבים לשכור או לקנות נכס ללא תיווך או מתווך, כדאי שתשקלו את העלות מול התועלת שבכך. אם המתווך חוסך לכם זמן, מכוון אתכם לנכס מתאים או מוצא את זה שלא בהכרח כולם יודעים עליו – שווה ההוצאה על דמי התיווך.