במאי 2012 פסק ביהמ"ש המחוזי בירושלים כי אחד הבנקים המרכזיים בישראל יפצה מספר רוכשי דירות על ליקויי בנייה שהתגלו באותן הדירות וגם על האיחור במסירתן לקונים. 
הבנק חויב להעניק את הפיצויים מפני שהוא לקח על עצמו את השלמת פרויקט הבנייה לאחר קריסתו של הקבלן המקורי. במקרה הזה אמנם לא מדובר בליקויי בנייה במהלך שיפוצים, אלא על כאלה שנגרמו בבניה מן היסוד, אבל העיקרון זהה, עם כמה הבדלים:

  1. בית ישן או דירה קיימת הם לעיתים כמו קופסא שחורה: גם לקבלן קשה לדעת אל מה הוא נכנס, ואיפה נקודות התורפה במבנה.
  2. מצד שני, קבלן  השיפוצים אמור לדעת לבנות היטב את מה שהוטל עליו, ללא ליקויים או פגמים.

ליקויי בנייה במהלך או אחרי שיפוץ:

 

סדקים בקירות: זהו ככל הנראה ליקוי הבנייה הנפוץ ביותר. 

במהלך השיפוץ או אחריו עלולים להיווצר בקירות – לאו דווקא בקירות שעברו שיפוץ – סדקים. סדקים אלו יכולים להיות קטנים ולא עמוקים, אך הם גם יכולים להיות מפגע שאי אפשר להתעלם ממנו המתפרש על פני חלקים נרחבים של הקיר או התקרה. 
סדקים עלולים להיווצר גם עקב תזוזות של המבנה, עקב רעידות חזקות בגלל שבירות וקידוחים וכמובן שגם בגלל בנייה לא מקצועית דיה בשלב השלד.

 

קירות עקומים: כאשר בונים קיר, בעיקר קירות בלוקים, יש לעשות זאת בצורה מקצועית ומתוכננת

גם שלב הטיח חייב להיות איכותי מאוד כדי שבסופו של התהליך הקיר החדש יהיה ישר. הקירות יכולים להיות עקומים מכיוון שהבלוקים עצמם לא הונחו כראוי או מפני שהטיח לא הונח בצורה טובה וחלקה. 
כדי להימנע מתופעה זו חשוב לבדוק את הקיר לפני שלב הטיוח ובעיקר אחריו, לפני שלב הצביעה הסופית. פלס יהיה האמצעי הפשוט והיעיל ביותר  לכך.

 

קיר נסדק

 

חיבורי קירות לא יציבים: זהו ליקוי בנייה שלאדם הפשוט, ללא ידע מוקדם, יהיה קשה לגלות

במהלך השיפוצים הקירות החדשים עלולים להיות מחוברים לרצפה או לתקרה באורח שאינו יציב וחזק מספיק.
במקרה כזה, נוצרים סדקים בקירות, שחלקם מתגלים רק לאחר מספר שנים, או עקב רעידת אדמה. חיבורי קירות לא טובים הם מפגע בטיחותי.

 

ליקויי ריצוף: מן הסתם כדאי שהרצפה במבנה תיראה טוב, תהיה ישרה וחזקה

ריצוף שלא הותקן בקווים ישרים או תוכנן כך שהמרצפות יהיו שלמות וההנחה תהיה רצופה עם שאר חלקי הדירה הוא ליקוי מוכר ולא חביב.
בבתים כאלה, הרצפות נראות עקומות, מרצפות שלא הודבקו כראוי משתחררות עם הזמן או שוקעות, וקורה גם שהשיפוע העדין של הרצפה אינו בכיוון הנכון. 
על מנת להימנע מליקויים אלו חשוב לעקוב כל הזמן אחר עבודת הרצף ולבדוק בכל שלב ושלב שהכול כשורה – כך עוד יש זמן ואפשרות לתקן את הבעיה.

 

רטיבות: לעיתים במהלך השיפוצים יש להתקין צנרת מים חדשה בקירות ואפשר במהלך התקנה זו לפגוע בצנרת קיימת

בעיות אלו הן בעיות נפוצות יחסית והן עלולות לגרום לקשיים גדולים יותר כגון רטיבות, עובשים וריקבון של משקופים וחלקים אחרים בבית. 
יש להכין מפת צנרת מפורטת של הקיים במבנה ולעבוד על פיה באופן מדויק. כמו כן יש להשתמש ברכיבים איכותיים ועמידים, בעלי תו תקן.

 

חלונות לא אטומים: לעיתים קורה שחלונות חדשים המותקנים במהלך השיפוץ אינם אטומים – למים ו/או אוויר

שימוש במסגרות אלומיניום של יצרן טוב, עם זכוכית שהיא לפחות זכוכית טריפלקס, עשויים לפתור את הבעיה, אבל התקנה טובה היא ללא ספק סוד העניין.

 

חשמל: קצרים, התחממות חוטים וחיבורים, ומפסקים לא מתאימים

ליקויי בנייה בחשמל עשויים להיות מסוכנים מאוד, כך שחשוב לעבוד רק מול חשמלאים מוסמכים. אם מדובר על עבודה גדולה מאוד כדאי שמהנדס חשמל ילווה את הפרויקט.
שיפוצים הם תהליך ארוך שעשוי להיות מלחיץ ולא נוח, אך המטרה הסופית היא להשביח את הנכס. 
חשוב מאוד להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק ולבדוק כל שלב ושלב בעין בוחנת – לבד או בעזרת אנשי מקצוע. אפשר בהחלט לשכור לשם כך אדריכל מלווה או מפקח בניה חיצוני, שיפקח על עבודת הקבלן. 

 

מחפשים שיפוצניקים? היכנסו עכשיו לקטגוריית שיפוצים באתר b144 ובחרו שיפוצניק על סמך חוות דעת של לקוחות קודמים.