שיטות הבנייה המקובלות בישראל, הן בעיקרן בנייה בבטון; בנייה כבדה יחסית, איטית ויקרה מהרבה בחינות, כולל מבחינות של שמירה על איכות הסביבה, מחזור, וחיסכון באנרגיה.

הבנייה הקלה על שיטותיה השונות, באה לפתור בעיות אלה, לקצר את זמני הבניה, להפוך אותם קלים יותר, להוזיל את התהליכים השונים, ואף לפשט אותם. בנוסף, בניה קלה מאפשרת יישום של תקנים ירוקים שונים; הן על המבנה עצמו והן לאורך זמן, בצורה של תחזוקה וחסכון באנרגיה, למשל.

מהי בניה קלה?

בניה קלה היא שיטת בניה שעיקרה שימוש בחלקי מבנה שאותם מייצרים במקום אחד ומובילים להרכבה במקום שני.

לדוגמא, בישראל נהוגה שיטת בנייה טרומית, שבה יוצקים קירות לבניינים במפעל שזו ההתמחות שלו, מובילים אותם לאתר הבניה ושם מרכיבים אותם ומקימים בעזרתם בניין. שיטה זו שמשה להקמתם של מבנים ובניינים רבים מאוד במהלך שנים בישראל והיא זו שאפשרה למעשה את הקמתם של השיכונים בעיירות הפיתוח.

כל עוד השתמשו רק בשיטת בנייה קלה זו, החיסרון המרכזי היה בכך שיצרו בה מבנים בעלי צורה קבועה בלבד, לרוב אחידה מאוד ולא באמת יפה. כיום אפשר לשלב אותה בצורות אחרות בבנייה, ואת האלמנטים השונים לא בהכרח לייצר בכלל בבטון.

טענות כנגד שיטת הבנייה הקלה

יש מי שטוענים ששיטת בניה זו אינה הטובה ביותר ולכן הם בוחרים בשיטות הקלאסיות הישנות, כמו בנייה בבטון. הם טוענים שבניה קלה אינה עמידה וכל מי שיבחר בה יצטרך, לאחר פרק זמן קצר, להתמודד עם תיקונים ובעיות שונות. אך דברים אלו אינם נכונים. כמו בכל שיטת בנייה, הדבר תלוי במקצועיות של הקבלן או חברת השיפוצים, איכות החומרים בהם משתמשים, ניסיון העבר, וההכשרה של הפועלים שעוסקים בהרכבת המבנה וכן הלאה.

 

עובד בניין עובד על בניין בשיטת בנייה קלה

מחפשים פתרון לבניה קלה? בחרו חברת שיפוצים מומלצת וצרו קשר

 

מהן שיטות הבנייה הקלה האחרות שנהוגות היום?

בבנייה פרטית, בעיקר בחלוקת פנים של דירות ובתים, נהוגה מאוד בנייה בגבס. כיום יש מחיצות גבס (או אגרגטים אחרים) עמידות בלחות ואף במים, וניתן לבנות בשיטה זו גם קירות חיצוניים.

שיטות נוספות משמשות להקמת מבני תעשייה ומחסנים והן כוללות שימוש במחיצות מבודדות עשויות אלומיניום ושכבת בידוד. מחיצות אלה הן בעלות חוזק מבני משלהן, שאותו ניתן גם לחזק בעזרת קורות מתכת.

בבנייה ציבורית משלבים שלד מתכת ובטון, ואלמנטים מוכנים שונים. משתמשים ביציקות בטון לתוך תבניות שמקימים באתר הבניה. עם ייבוש חלקי הבטון היצוקים, מחברים אליהם אלמנטים שונים ממתכת, זכוכית וחומרים אחרים. בנייני משרדים רבים בנויים כיום בשיטה זו.

בניה קלה - כל היתרונות

  • עלות זולה
    אחד מהיתרונות המשמעותיים ביותר של שיטת הבניה הקלה בא לידי ביטוי במחיר האטרקטיבי. שיטה זו זולה יותר משאר השיטות וזאת משום העסקת כמות מצומצמת של פועלים וביצוע העבודה תוך פרק זמן קצר.
  • בניה מהירה
    בניה קלה היא בניה מהירה. בשיטות בנייה קלה ניתן לבנות מחסני ענק ומבנים תעשייתיים תוך מספר חודשים, ולהרים בנייני מגורים גבוהים בתוך שנה.
  • בניה ירוקה
    הבניה נקייה ואיכותית מכל אספקט שניתן לבחון. לא צריך להכניס כלים כבדים לאתר הבנייה, שכן הייצור של החלקים נעשה במיקום אחר ולכן כל שנותר הוא להרכיב, להדביק ולבצע גימורים אחרונים. הבנייה אינה מערבת אבק ולא מייצרת פסולת רבה ונחשבת כבניה ידידותית לסביבה.
  • מיחזור
    שימוש באלומיניום, גבס וחומרים מסוימים אחרים מאפשר מחזור. ראשית, מייצרים את האלמנטים החדשים מחומרים שמקורם באלמנטים ממוחזרים. שנית, גם את האלמנטים שבהם משתמשים ניתן למחזר בעתיד, אם וכאשר יפורק המבנה או שיוכנסו בו שינויים.
  • בידוד מעולה
    בבנייה קלה משתמשים כיום בחומרים ובשיטות בעלי תקן בידוד גבוה; תרמי ואקוסטי. קיים מגוון גדול של חומרי בנייה מודרניים שמבודדים הרבה יותר טוב מבטון ובוודאי מהבלוקים המסורתיים, שבהם משתמשים בארץ בבנייה סטנדרטית.
  • גימורים ברמה גבוהה
    יתרון נוסף של בניה קלה בא לידי ביטוי בגימורים של המבנה. הקירות בשיטת בנייה זו הם בדרך כלל חלקים ומדויקים יותר מאשר בשיטות הבניה האחרות. היות ומדובר לעיתים קרובות באלמנטים של זכוכית, גבס ומתכת, ניתן לקבל מבנים בעיצוב מקורי וייחודי מאוד, בקווים עגולים ואחרים; דברים שקשה לקבל בבנייה מסורתית.