יש הבדל משמעותי בתרומת שיפוץ קוסמטי לבית או לדירה לעומת שיפוץ יסודי. אמנם שני סוגי השיפוצים משפיעים על ערך הדירה בעת מכירה או השכרה, אבל הם שונים מאוד בהיקף ובתרומה שלהם לערך הנכס.

שיפוץ קוסמטי כולל ברוב המקרים טיפול בחלקים הנראים של הבית: צביעה, שיפוץ מטבח, התקנת כלים סניטריים חדשים בחדרי השירותים והמקלחת, וכדומה. עלות שיפוץ כזה, לדירת שלושה עד ארבעה חדרים, מתחילה מכמה אלפי שקלים בודדים, ועלולה להגיע לכדי 15,000 עד 25,000 ש"ח. היא אולי לא יקרה, אבל גם תעלה את ערכו של הנכס באחוזים בודדים בלבד.

מצד שני, שיפוץ יסודי, שכולל גם שינוי החלוקה הפנימית של הבית או של הדירה, החלפת ריצוף וחיפוי קרמיקה, וטיפול במערכות המים והחשמל של הדירה עשוי להעלות את שווי הנכס בעשרות אחוזים. שיפוץ כזה, לאותה דירה בת שלושה עד ארבעה חדרים, יכול להסתיים גם ב- 150,000 ש"ח ויותר. הכל תלוי בעלות חומרי הבניין, בגופי התאורה שתבחרו, בעבודות הריצוף, ועוד. לוחות הזמנים יהיו כמובן ארוכים יותר, אבל ערך הדירה, במיוחד אם היה מדובר בדירה מוזנחת, ירקיע פלאים.

כיצד תדעו האם השיפוץ שאתם מתכננים משתלם עבורכם? האם כדאי לכם להחליף מטבח או לחפש איש מקצוע להתקנת חלונות מודרניים? לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם להחליט האם כדאי להיכנס לתהליך של שיפוץ הבית או הדירה.

 

גבר משפץ את המטבח

רוצים להתחיל שיפוצים בבית? היכנסו עכשיו ובחרו חברת שיפוצים מומלצת

 

סוג השיפוץ

כאמור, שיפוץ יסודי הוא שיפוץ שיעלה באופן ניכר את ערכו של הבית בעת מכירה או השכרה וגם ישפר מאוד את רמת החיים של דיירי הבית. שיפוץ יסודי יפתור בעיות קיימות אבל גם ישפר את נוחות המגורים: מטבחים חדשים נראים טוב יותר מכאלה שחוגגים יום הולדת 30, אבל גם מתפקדים טוב יותר בעידן המודרני, עידן של מקררים גדולים יותר ויותר מכשירי חשמל.

לעומת זאת שיפוץ קוסמטי בלבד יהפוך את הבית לאטרקטיבי יותר אבל הבעיות הקיימות בתשתית, כמו רטיבות, חדרים קטנים, סדקים בקירות וכדומה יוותרו על כנן ולא ייפתרו. אם אתם משכירים דירה, קחו בחשבון ששיפוץ קוסמטי לא ישחרר אתכם מתיקונים מעת לעת.

מטרת הנכס

אם אתם מתכוונים להמשיך ולהתגורר בבית לאחר השיפוץ, בדיקת הכדאיות צריכה להתמקד בכם ובצרכים שלכם כדיירים – במידה והשיפוץ ישפר את איכות חייכם בנכס, הרי שהשיפוץ כדאי.

במידה ואתם מתכוננים להשכיר או למכור את הנכס מיד בתום השיפוצים כדאי להתייעץ עם מומחה בתחום הנדל"ן כדי לקבל ממנו הצעות מחיר משוערות לפני ואחרי השיפוץ. במידה ותוכלו לקבל יותר כסף בזכות השיפוץ, הרי שהוא כדאי. זאת, לאחר שהורדתם את עלות השיפוץ עצמו, כמובן.

בית או דירה

אם מדובר בבית פרטי ששייך לכם, כדאיות השיפוץ אמורה לקחת בחשבון רק את הצרכים שלכם. מצד שני, במידה והנכס שלכם הוא דירה בבניין, השיפוץ יכול להשפיע גם על שאר הדיירים. כדאי ורצוי להתייעץ עמם ולהתריע בטרם תחילת השיפוץ.

בנוסף, יש לבצע הערכה של נזקים אפשריים למבנה המשותף כתוצאה מהעבודות עצמן ויש לקחת בחשבון שאי אפשר לעשות כל מה שרוצים: בבית משותף, טווח השיפוץ מוגבל משום שהחוק אינו מאפשר שינוי בחזית הבניין ללא אישור מהדיירים האחרים.

תזרים מזומנים

לשיפוץ יסודי עלויות גבוהות מאוד וכדאי לעשותו בתקופה שבה תזרים המזומנים שלכם הוא גמיש. לא מומלץ להתחיל לשפץ את הבית כאשר יש לכם התחייבויות כספיות גדולות נוספות. כמו כן, יש לקחת בחשבון (במיוחד בנכסים מיושנים) עלויות בלתי צפויות בגובה של עד 30% יותר מההערכות הראשוניות.

שיפוץ הנכס הוא פעולה הדורשת השקעה של זמן, כסף ומאמץ, אולם היא יכולה להיות גם מאוד כדאית מבחינה כלכלית, מבחינת השבחת הנכס ואפילו מבחינת השמירה על ערך הנכס.

אם אתם מתכננים למכור או להשכיר את הנכס לאחר השיפוצים חשוב לבדוק בעזרת מומחים בתחום את הכדאיות של השיפוץ, כל זאת, כדי להיות בטוחים שאתם עושים את הצעד הנכון מכל הבחינות.