פרויקט תמ"א 38 הוא אחד מן הצעדים המרכזיים שנוקטת הממשלה, בכדי להתכונן לתרחיש של רעידת אדמה בישראל. ברור לכל, כי הסכנה הגדולה ביותר של רעידת אדמה היא אובדן חיים ועל כן, הבינה הממשלה כי יש לדאוג לחיזוק מבני מגורים בארץ, אשר עלולים לקרוס בשעת רעידת אדמה חזקה.

 

מה זה תמ"א 38?

תמ"א 38 היא תוכנית שבמסגרתה, מבוצעות עבודות חיזוק לבניינים משותפים, כך שיהיו עמידים ולא יתמוטטו, אם תתרחש רעידת אדמה. מטרתה העיקרית של תמ"א 38 היא ללא ספק, לדאוג לביטחונם הפיזי של התושבים אך לשם עידודם להצטרף לתוכנית, מעניקה תמ"א 38 הטבות אטרקטיביות מאוד לדיירי בניינים משותפים, אשר מצטרפים לתוכנית.

ישנן זכויות והטבות אשר מקבלים הדיירים באופן אוטומטי ואחרות, דורשות ניהול משא ומתן עם הקבלן. יש לציין כי העבודות המתבצעות בבנייני המגורים, במסגרת תמ"א 38, משביחות את הנכסים בעשרות אחוזים.

 

תמ"א 38 זכויות הדיירים

חיי אדם הם יקרים מפז ועל כן, מטרתה העיקרית של תמ"א 38 היא לדאוג לחיזוק המבנים הזקוקים לכך, בכדי שלא לקרוס בעת רעידת אדמה.

אולם, בכדי לעודד ברצינות את חיזוק המבנים, יצרה תמ"א 38 מערכת של זכויות והטבות ייחודיות לדיירים המצטרפים לתוכנית. אלו, יחד עם תחושת הביטחון שמעניקה עבודת החיזוק, הופכות את תמ"א 38 לעסקה משתלמת ביותר עבור המצטרפים.

 

מהן ההטבות שמקבלים הדיירים בתמ"א 38 באופן אוטומטי?

  1. חיזוק בניין המגורים
    כל מבנה מגורים המצטרף אל תמ"א 38, מתבצעות בו עבודות חיזוק, כך שהדיירים מקבלים מבנה בטוח מפני רעידת אדמה. הגנה זו על ביטחונם הפיזי של הדיירים, היא ההטבה החשובה מכל.
  2. עבודות שיפוץ
    אין בניין מגורים שבו לא חשקו הדיירים בשיפוצם של חדרי המדרגות. במסגרת תמ"א 38, מקבלים הדיירים את ההטבה הזו, ללא עלות.
  3. מעלית בבניין
    הוספת מעלית היא הטבה אדירה לדיירים, היות שהיא משפרת את איכות החיים, באופן יומיומי.
  4. ממ"ד לכל דירה
    זוהי הטבה בטיחותית חשובה ביותר, שכן הדיירים מקבלים חדר מוגן בדירתם הפרטית.

ההטבות שלעיל, ניתנות לכל בניין מגורים אשר מצטרף אל תמ"א 38 ואין המדובר בהטבות הנתונות לשיקול דעתו של הקבלן. לעומתן, ישנן הטבות הכפופות להסכמתו של הקבלן ועל כן, יש לנהל עמו משא ומתן, כדי לממשן.

 

עורך דין מקרקעין מעניק מפתח לזוג מאושר

מעוניינים לשמוע עוד? בחרו עורך דין מקרקעין מומלץ והתקשרו כבר עכשיו

 

אילו הטבות בתמא 38 נתונות לניהול משא ומתן?

הקבלנים המשתתפים בתמ"א 38, נושאים בעלויות העבודה ובתמורה לכך, מקבלים זכויות בנייה על גג בניין המגורים. ככל שערך הקרקע עליה נמצא הבניין, גבוה יותר, כך מדובר בעסקה רווחית יותר לקבלן.

מן האמור לעיל, אנו למדים כי דיירים המתגוררים בעיר שבה ערך הנדל"ן גבוה, נמצאים בעמדת מיקוח פנטסטית ויכולים לנהל משא ומתן אפקטיבי עם הקבלן, על מנת לממש את ההטבות שלהלן:

  • הוספת מרפסת
    זוהי ההטבה האטרקטיבית ביותר אשר עליה יש לנהל משא ומתן עם הקבלן. אין ספק כי כאשר הדיירים זוכים לה, מדובר בשיפור מדהים של איכות החיים ובעלייה ניכרת בערך הנכס.
  • שיפוץ חזית המבנה
    תמ"א 38 מעניקה באופן אוטומטי את ההטבה של שיפוץ חדרי המדרגות, אך לשם שיפוץ הבניין מבחוץ, יש לקבל את הסכמתו של הקבלן.
  • גינה חדשה לבניין
    גינה ירוקה ומחודשת היא הטבה נהדרת לדיירים וניתן לקבלה במסגרת תמ"א 38, אם הקבלן נתן הסכמתו.

כל אחת מן ההטבות שפורטו לעיל, יכולה לשבח את הנכס באופן משמעותי והפוטנציאל הזה של עלייה בערך הנכס, היא זכות ייחודית לפרויקט תמ"א 38.

 

הסכמת הדיירים לפרוייקט תמ"א

סקרנו בהרחבה את הזכויות וההטבות שמעניקה תמ"א 38 לדיירים המצטרפים, אשר מהוות תמריץ אדיר עבור רבים אשר החליטו להצטרף לתוכנית. אם כן, כיצד מקבלים את כל ההטבות הללו? מגייסים את הסכמת הדיירים ויוצאים לדרך. איזה הסכמת דיירים נדרשת, בכדי לממש את תמ"א 38?

הדין קובע כי מספיקה הסכמה של 66% מבין הדיירים ועל כן, אין חובה לקבל הסכמה של 100% על מנת להצטרף אל תמ"א 38. עם זאת, כדאי לנסות ולגייס הסכמה מלאה של כל המתגוררים בבניין, דבר אשר ימנע היסוסים מצד הקבלנים להיכנס לעסקה, ימנע עיכובים מיותרים וסכסוכי שכנות שעלולים להתעורר בהיעדר הסכמה כוללת.

 

פרוייקט תמ"א נועד להטיב עם הדיירים

תמ"א 38 דואגת בראש ובראשונה, לביטחונם האישי של תושבי המדינה וזאת על ידי ביצוען של עבודות חיזוק למבנים. אולם, כדאיותה של התוכנית איננה מסתיימת באספקט הביטחוני. בד בבד, יצרה תמ"א 38 הטבות מדהימות עבור הדיירים, על מנת לעודד אותם להצטרף אל התוכנית.

כאמור מעלה, ישנן הטבות אשר מובנות בתוך התוכנית ואחרות, דורשות את הסכמתו הספציפית של הקבלן המבצע את העבודה. בשל הפוטנציאל האדיר שיש לכל הטבה, לשבח את ערך הנכס, כדאי מאוד לנהל משא ומתן אפקטיבי עם הקבלן, כדי לקבל את ההטבות האטרקטיביות ביותר.