חוק המזונות בישראל מחייב הורה – אב או אם, לדאוג לצרכיו של ילדיו הקטינים בתשלומי מזונות. במקרה שלא משלמים את דמי המזונות, ניתן לתת להורה קנס ואפילו זמן מאסר בכדי לאכוף את התשלום. חישוב דמי מזונות אינם נקבעים על פי נוסחה קבועה אלא משתנים עם פי הנסיבות של אותה המשפחה. הנתונים המשפיעים על דמי המזונות הם הגיל של הילדים, צרכי הילדים, הכנסות ההורים ועוד. ריכזנו לכם את כל המידע המפורט על דמי מזונות בכתבה הבאה.
 

מה זה דמי מזונות?

מזונות הינו תשלום אשר בית המשפט מחייב אדם לשלם לבן משפחתו את הוצאות המחייה שלו, וזהו חוק במדינת בישראל. המטרה של דמי מזונות היא לשמור על רמת החיים של הילדים ולדאוג להם, לאחר גירושים במשפחה שבה ההורים נפרדו. המזונות הן זכותו של הילד ולא של ההורה, לכן כל הסכמה שיגיעו אליה צריכה להתחשב בטובת הילד ובצרכים שלו.

 

כיצד נקבעים דמי מזונות

(צילום: ShutterStock)

 

איך מחשבים מזונות מתחת לגיל 6

בקבוצת גיל זו, הנטל במזונות ההכרחיים הוא על האב בלבד, כל מה שמעבר להוצאות ההכרחיות מתחלק בן שני ההורים בהתאם להכנסות שלהם. במידה והילד שוהה בזמנים שווים אצל הוריו, יש מקום להפחתת חלקו של האב בדמי המזונות הכרחיים שהוא אמור להעביר לאם. ישנה נוסחה בלתי רשמית שאיתה מחשבים בבית משפט את סכום מזונות הילדים עד גיל 6, והיא בערך בין 1,200-1,600 ש"ח מזונות בסיס לילד. בנוסף לכך יש את המדור – עלות חלקם של הילדים בדירה של האם או בדירת שני ההורים, וגם מחצית ההוצאות החריגות.
 

סכום דמי מזונות לגילאי 6-18

כיום בבתי המשפט למשפחה יש שינוי מהותי בעקבות ההלכה החדשה. בגילאים אלו כן מתחשבים בשכר של האם ואין יותר אפליה מגדרית כמו בגילאים הקטנים יותר. מזונות בגילאים אלו יקבעו בהתאם להכנסות שני ההורים ולחלוקת זמני השהות. כיום, צרכי הילדים הם בטווח של 1,400 – 2,250 ₪ ובהתאם לרמת ההכנסות של שני ההורים ורמת החיים בה גדלו הילדים. בנוסף, לוקחים בחשבון שכאשר ילד מתגורר בשני הבתים בחלוקת זמני שהות רחבה העלויות גבוהות יותר.

 

אולי יעניין אותך: הליך פשיטת רגל - הכלי ליציאה מחובות גדולים
 

ההלכה החדשה בנוגע לחישוב דמי מזונות

ההלכה החדשה קובעת ששיעור מזונות הילד יקבע בהתאם להכנסות שני ההורים. השינוי בא לידי ביטוי בכך שמתחשבים גם בהכנסות של האם. בנוסף, חלוקת זמני השהות כבר מגיל 6 ולא מגיל 15. עד גיל 6 תשלום המזונות הוא על האב בלבד.

 

איך מחשבים דמי מזונות

(צילום: ShutterStock)

 

הסדרי משמרות

בשנים האחרונות, ישנה השפעה הולכת וגוברת של הסדרי המשמרות וזמני השהייה על חישוב מזונות הילדים. בעיקר במקרים של משמורת משותפת, שהיא בדרך כלל נובעת מהסכם בין שני ההורים. בכדי לקיים משמורת משותפת צריך לעמוד בשני קריטריונים – תקשורת טובה בין ההורים לאחר הגירושים, והם צריכים לגור אחד ליד השני. במשמורת משותפת ישנה חלוקת זמנים שוויונית של הילדים בין שני ההורים. לעומת זאת, בהסדרי ראייה המשמרות לקטינים יהיו בידי האם, ולאב יקבעו ימים ושעות קבועים מראש, שהם נקראים "הסדרי ראייה" שבהם הוא יהיה עם הקטין. הסדרי הראייה המקובלים הם פעמיים באמצע שבוע וכל סוף שבוע שני (שישי-שבת). ישנם הסדרי ראייה רחבים יותר והם כוללים לינה באמצע שבוע או סוף שבוע ארוך (שישי-ראשון בבוקר).
 

מסמכים לתביעת דמי מזונות

על מנת שהורים יוכלו לתבוע מזונות ילדים הם חייבים לצרף טופס מפורט – הרצאת פרטים, הם רושמים בו את כל פרטי הנכסים שלהם ופירוט ההכנסות שלהם מכל המקורות. בנוסף, עליהם לצרף תלושי שכר של 12 חודשים. 12 דפי חשבונות בנק ודפי פירוט של כל כרטיסי האשראי של כל אחד מהם. עליהם לפרט על כל הכנסה, שכר דירה ועוד.
 

שינוי גובה המזונות

הזכות לשינוי גובה המזונות מוענקת להורים. קיים מצב שבו סכום המזונות נקבע בניהם בהסכמה, במסגרת הסכם גירושין או במידה ובית המשפט או בית הדין הרבני הכריע זאת. במידה ואחד מהצדדים מעוניין לשנות את גובה המזונות שנקבע, הוא צריך לקבל את הסכמת הצד השני.

 

מעוניינים להתייעץ עם עורך דין לדיני משפחה בנושא דמי מזונות? 
 

עורך דין לענייני משפחה בתל אביב

עורך דין לענייני משפחה ברמת גן

עורך דין לענייני משפחה בחיפה

עורך דין לענייני משפחה בירושלים

עורך דין לענייני משפחה באשדוד