תוכן העניינים

  1. למה בונים סוכה בחג הסוכות?
  2. מיקום הסוכה
  3. מבנה וגודל הסוכה
  4. שלד הסוכה
  5. כיסוי הסוכה
  6. סכך הסוכה
  7. ארבעת המינים וקישוטי סוכה
  8. מחיר הסוכה

 

סוכות הוא אחד החגים המהנים שיש לנו, כל המשפחה יושבת יחדיו סביב השולחן בסוכה חגיגית וצבעונית מקישוטים. כולם שרים, משחקים וכמובן מתלווה לכך הרבה אוכל טעים. על מנת לדעת איך בונים סוכה שתאפשר לכם לחגוג כמו שצריך, אתם צריכים לדעת לבחור את מבנה הסוכה הנכון לכם. בנוסף, היכן למקם אותה ואיך תדעו לבחור את שלד הסוכה? אספנו בשבילכם פרטים שיעזרו לכם להגיע לחג מוכנים עם סוכה מרשימה. המדריך המלא לבניית סוכה בכתבה הבאה.
 

למה בונים סוכה בחג הסוכות?

בחג הסוכות נהוג לבנות סוכה, הסוכה נבנת לזכר ענני כבוד שהגנו על בני ישראל במדבר ולזכר יציאת מצרים ולסוכות שבני ישראל בנו במסעותיהם. בחג זה עלו בני ישראל לבית המקדש כשהיה קיים בירושלים והקריבו קורבנות כתודה לאל. החג דומה מאוד לחג הפסח בכך שהוא נועד להזכיר לבני העם היהודי את יציאת מצריים, ובעיקר את הנדודים במדברה שבאו בעקבותיה, במשך הנדודים האלו ישבו אבותינו בסוכות ובורא עולם סיפק להם הגנה.
 

מיקום הסוכה

הסוכה צריכה להיבנות תחת כיפת השמיים, לא בתוך הבית ולא תחת האילן. חשוב לא לבנות את הסוכה ליד פח אשפה או מקום שיש בו ריח רע, כיוון שאתם אמורים לאכול, לישון ולברך במקום זה. לרוב ממקמים את הסוכה בגינה או במרפסת, ולכן מומלץ להכין מראש את הסביבה לנוחות מרבית בניכוש עשבים, כיסוח דשא, איסוף עלים וניקיון כללי של השטח.
 

מבנה וגודל הסוכה

גודלה הרצוי של הסוכה נהוג לחשב לפי 1 מ"ר לאדם, כך שלמשפחה בעלת 4-5 נפשות תתאים סוכה של 2X2. לפני שאתם מחליטים על גודל הסוכה, האם היא תהיה מרובעת או מלבנית, קודם תדעו מהו גודל השולחן שאתם מכניסים לסוכה ואת הכיסאות. בנוסף, תוסיפו מרווח סביר בניהם בכדי שתוכלו לנוע בנוחות בסוכה. תכולת הסוכה מאוד משפיעה על גודלה אז הכינו את עצמכם מראש וכך החליטו על צורת הסוכה. שימו לב לדלת הכניסה ובאיזה מיקום אתם שמים אותה ביחס לבית ולנוחות הגישה אליה.
 

קישוטים לסוכה

(צילום: ShutterStock)

 

שלד הסוכה

על מנת שתוכלו לבנות את שלד הסוכה עליכם להצטייד עם מוטות אורך ורוחב. המוטות מתחברים זה לזה באמצעות התקנים מובנים. החוזק והעמידות של המוטות נקבעים לפי עובי המתכת, סוגה ואיכות הציפוי. עובי טוב של ברזל הוא לפחות 1 מ"מ, וציפוי איכותי הוא על ידי צביעה שנעשתה בתנור. תוכלו להעריך האם המוטות טובים לפי תקופת האחריות שלהם, לרוב היא נעה בין 3-12 שנים. ככל שתקופת האחריות יותר ארוכה זה יותר טוב.

איך בונים סוכה מעץ? אופציה נוספת לבניית סוכה שהרכבתה יחסית פשוטה. אתם יכולים לפנות לנגר שיכין לכם מספר פלטות של עץ שמהן תכינו את קירות המבנה.

אופציה נוספת של בניית סוכה מעץ: עמודים וקורות. בסוכה הדפנות יהיו דפנות מבד, כמו "סוכה לנצח" עשויה מצינורות מתכת. הנגר יכין לכם סט של חמישה עמודים ושמונה קורות מעץ וזה ישמש אתכם בכל שנה. היתרון של בניית סוכה מעץ היא החוזק שלה. היא אמורה לשמש אתכם שנים רבות לכן היא עשויה מקורות עץ חזקות מאוד.
 

כיסוי הסוכה

ישנן סוכות שמגיעות כסט שלם הכולל יריעות בד וקורות תמך. במידה ולא, תוכלו לרכוש אותם בנפרד. בנוגע ליריעות בד, רצוי שתבחרו בד עם חלונות אוורור עם רשת נגד מזיקים ודלת כניסה שניתן לסגור ברוכסן, סקוץ' או באמצעי רכיסה אחר. בנוסף, מומלץ לקנות בד עמיד וחזק הניתן לשטיפה. כיסויי היריעות עשויים מחומרים שונים, הסוג הנפוץ הוא אריג כותנה המעניק פתרון פשוט, לא יקר ועושה את העבודה, אך יש לו בידוד נמוך מקור.

הבד האולטימטיבי הוא קל משקל, מאוורר ושקוף יחסית. בנוסף, קלבד העשוי משילוב של כותנה ופוליאסטר, הוא איכותי, בעל כושר בידוד ויתאים לאזורים קרים. ישנן יריעות המגיעות עם הדפסים מסורתיים בסמלי חג, ומי שמעוניין לדעת איך בונים סוכה מקושטת ורוצה להוסיף אווירה צבעונית לסוכה יכול לבחור ביריעה מסוג זה. הסוג הנוסף שקיים עשוי מצמח יוטה. הסכך איכותי מאוד ועמיד לאורך שנים. הוא בעל צפיפות גבוהה המקנה הצללה ליושבים בסוכה.
 

סכך הסוכה

על מנת שסכך יהיה כשר והלכתי הוא צריך לעמוד בכמה תנאים:

חומר גלם ממין צומח: סכך לסוכה צריך להיות מורכב מענפי עץ אשר גדלו באדמה.

הסכך יהיה מנותק ממיקור גידולו. עלייכם להפריד בין כל שיח שיכול להיות מחובר לסכך, כך שלא יהיה חיבור בניהם ובין האדמה והיא תעמוד בפני עצמה.

סכך הסוכה לא יעבור עיבוד, הוא חייב להיות טהור מחומר טבעי.

ישנם כמה סוגי סככים לסוכה שאיתם תוכלו לכסות את הסוכה: ענפי דקל, במבוק, גבעולי תירס, גזרי עץ מנוסרים ולא מעובדים, או שטיחוני סכך מוכנים.
 

סכך לסוכה

(צילום: ShutterStock)

 

ארבעת המינים וקישוטי סוכה

ארבעת המינים הם ארבעה צמחים שהתורה מצווה על נטילתם בחג הסוכות, והם אתרוג, לולב, הדס וערבה.
נהוג לאגד את ארבעת המינים ולשאת אותם במהלך החג. לפי ההלכה, המצווה מתקיימת בהנפה ונענוע של ארבעת המינים בסדר מיוחד המתקיים במהלך התפילה. לאחר שהרכבתם את הסוכה מגיע החלק המהנה ביותר - קישוטים לסוכה. הרבה אנשים מקשטים את הסוכה בקישוטי נייר מוכנים מכל מיני סוגים וצורות כמו שרשראות או פרחים, בשלל צבעים.

 

ארבעת המינים סוכות

(צילום: ShutterStock)
 

מחיר הסוכה

מחיר סוכה עם דפנות יכול להתחיל ב-600 שקלים ולהגיע ל- 2,000 שקלים, תלוי בגודל הסוכה ומה כלול בסט. את גודל הסוכה רצוי לחשב לפי מספר האורחים / הנפשות במשפחה.

 

רוצים לרכוש סוכה? ריכזנו עבורכם מספר עסקים באזורכם:
 

לרכישת סוכה באזור תל אביב 

לרכישת סוכה באזור רמת גן 

לרכישת סוכה באזור חיפה

לרכישת סוכה באזור ירושלים

לרכישת סוכה באזור אשדוד