(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

 

תזונה טבעית היא אחד מהיסודות החשובים של הנטורופתיה - שיטת טיפול הוליסטית נפוצה בישראל. במאמר זה נבדוק את הקשר בין תזונה טבעית לנטורופתיה, מה כולל תפריט מאוזן, ולמה צריך לשים לב לאחר המעבר לתזונה טבעית.

מיכל הרשקוביץ - נטורופתית מוסמכת מנס ציונה, שהסבירה לנו במאמר הקודם על שיטת הטיפול בפרחי באך – עם המדריך המלא לתזונה טבעית.

 

מה הקשר בין תזונה טבעית לנטורופתיה?

התזונה הטבעית היא מעבר לתזונה בריאה ומאוזנת אשר מתאימה לאורח חייו של אדם ולמצבו הבריאותי. התזונה הטבעית לא שוללת אכילת מזונות מן החי אך היא מראה את הדרך לצריכת מזון איכותי, בשילובים נכונים, בשיטות בישול בריאות אשר שומרות על הערכים התזונתיים של המזון. התזונה הטבעית מתווה דרך חיים תזונתית בריאה ומדויקת יותר עבור האדם שעושה את השינוי.

כמו כן, המעבר לתזונה טבעית היא כלי משמעותי וחשוב בתוך הטיפול הנטורופתי אך לא היחיד. ברוב המקרים לצד התזונה אני משלבת צמחי מרפא, תוספי תזונה (במידה ויש חוסרים) ותמציות פרחי באך. חשוב לציין שלעולם לא אתן למטופל לאכול מזונות שלא טעימים לו או שלא מתיישבים עם סדר היום שלו. אני מאמינה שכדי שהטיפול יצליח למטופל צריך להיות טעים ונעים בתהליך. תהליך שלא ייתפר במדויק למידותיו של המטופל לא יחזיק מעמד ויגרום לתסכול ולעזיבת התוכנית בסופו של דבר.

 

מה כולל תפריט יומי של תזונה טבעית?

התפריט נבנה בהתאם לאבחון שאורך כשעה הכולל תשאול יסודי, מדידות של הרכב הגוף (משקל, רקמת שומן, מסת שריר, קצב חילוף חומרים) ומעבר על בדיקות דם עדכניות. כמו כן נלקח בחשבון האם המטופל עוסק בספורט ובאיזו עצימות, על מנת להתאים לו כמות חלבון מספקת בתפריט.

כל הנתונים הללו יאפשרו לי לבנות תכנית תזונה מותאמת אישית אשר תטפל בכל הבעיות הגופניות ותאפשר למטופל להגיע למצב בריאותי תקין, לתזונה מאוזנת ולמשקל נכון עבורו.

 

תמונת מרואיין מיכל הרשקוביץ
מרבית הריאקציות שמרגישים בימים הראשונים לניקוי תקינות ומעידות על תחילת התהליך. מיכל הרשקוביץ (צילום: חברת Q ELITE BEAUTY)

 

איזה השפעות חשים אחרי שמשנים את התזונה לטבעית?

ההשפעות משתנות בהתאם לסוג התוכנית התזונתית שקיבל המטופל. ככל שהמטופל הגיע עם מצב חמור יותר של רעלים ועומס על הכבד, הוא יחוש ריאקציה חזקה יותר בתהליך הניקוי. חשוב לציין שכמעט כל ריאקציה שנובעת משינוי תזונתי היא תקינה ומעידה על תהליך נפלא שמתחולל בגוף. הגוף בעצם עובר "משבר בריאות" בדרך להטבה והחלמה.

 

מה נצפה לראות בשלב הריאקציה?

כאבי ראש (הכי שכיח ביומיים הראשונים), טעם מר בפה, חולשה, יתכן גרד עורי קל, עצבנות, שינויים במרקם היציאות.

לאחר שלב הריאקציה שנמשך מספר ימים ומשתנה בעוצמתו מאדם לאדם, המטופל יתחיל להרגיש טוב, זה יתבטא בתחושת אנרגיה, קלילות, הפחתה ניכרת של הנפיחות הבטנית והכללית, חדות מחשבה, הפחתת התשוקה לפחמימות וצריכת מתוק ועליה ברמה האנרגטית בגוף. לצד זה נראה ברוב הפעמים (ולמי שזקוק ומעוניין) גם ירידה במשקל וברקמת השומן.

השפעות נוספות ומשמעותיות לא פחות נראה בשיפור תוצאות בדיקות דם חוזרות כעבור 3 חודשים מתחילת התהליך.

 

למה צריך לשים לב אחרי המעבר לתזונה טבעית?

בראש ובראשונה להתחבר לתחושה הנפשית והפיזית שתלווה אותנו לאחר מספר חודשי טיפול. חשוב לאמץ את העקרונות המנחים של השינוי התזונתי ולנסות להפוך לפחות חלק מהם לדרך חיים.

 

מיכל הרשקוביץ היא נטורופתית מוסמכת. כל המידע במאמר מובא מטעמה בלבד.