בתחילת העשור השני של המאה ה- 21, בנקים רבים באירופה, ארה"ב ואסיה החזיקו, על פי דיווחים שונים, נכסי נדל"ן בשווי כולל של מעל 700 מיליארד דולר. חלק מהנכסים האלה מומשו בשנים האחרונות על ידי מכירה למשקיעים, אבל גם הגופים הגדולים הללו עדיין רואים בנדל"ן ערוץ השקעה מצוין.

אמנם עבור רובנו רכישת נכסי נדל"ן מבנקים בינלאומיים אינה באמת אפשרות ריאלית, אך השקעה בנדל"ן יכולה להיות רלבנטית גם עבור משקיעים קטנים, כאן בישראל. הן כאשר מדובר בנדל"ן מקומי והן כאשר מדובר בנדל"ן בין לאומי, לרוב תוך שימוש בשירותים של משרדי תיווך שונים.

מהי בעצם השקעה בנדל"ן?

השקעה בנדל"ן פירושה רכישת נכס דלא ניידי שלא למטרת שימוש עצמי: מדובר בנכס שאי אפשר להעביר אותו ממקום למקום, שאינו נייד, ומכאן שמו. היות והוא לא משמש לשימוש עצמי, אפשר להשכיר אותו למישהו וכך להרוויח כסף.

מי שגר או משתמש בנכס שהוא קונה בצורה אחרת בעצמו, לא נחשב למשקיע בטווח הקצר. הנכס לא מהווה מקור הכנסה בזמן המיידי. מה שכן, אם מסתכלים על הטווח הארוך, אפשר להתייחס גם לרכישה כזו כאל השקעה. לדוגמא, קונים דירה קטנה, עושים בה שיפוצים, גרים בה תקופה מסוימת, ואז מוכרים אותה בסכום שהוא גדול מסכום ההשקעה (מחיר הדירה כולל השיפוצים). בצורה כזו הנכס הניב תשואה או רווח.
אז מהן האפשרויות בתחום והאם באמת יש הזדמנויות בשוק?

דירות להשקעה

בתחום של השקעות נדל"ן, אחת ההשקעות הפופולאריות היא רכישת דירות מגורים. זהו אפיק רלבנטי גם עבור משקיעים פרטיים הרוכשים דירה שנייה (או שלישית, רביעית וכן הלאה) למטרת יצירת תשואה. על פי רוב, דירות אלו מיועדות להשכרה וכך הן יוצרות תשואה מיידית. השקעה בנדל"ן למגורים המיועד להשכרה מניבה באופן מסורתי ושמרני תשואה שנתית של 4-5% בתנאי השוק של 2020.

מעבר לכך, אם קונים נכון, שווי הדירות האלה עולה, כך שהן נושאות גם תשואה בזמן המכירה. כך, אפשרות נוספת של השקעה בדירות היא רכישת הנכס במטרה להחזיק אותו תקופה ממושכת תוך ציפייה לעליית מחירים. כאשר הנכס שווה במכירה יותר ממחיר הקנייה שלו, ניתן לדבר על תשואה חיובית. התשואה הזו היא בעצם ההפרש בין מחיר הקנייה וההשקעה בנכס למחיר המכירה, בניכוי הפרשי מדד, שערי מטבע ופחת כזה או אחר.

 

סגירות עסקה עם סוכן נדלן כחלק מהשקעה בנדלן

רוצים להתחיל להשקיע בנדל"ן? בחרו מהרשימה חברת נדל"ן מומלצת וצרו קשר

 

שיפוץ והשבחה

דרך מעניינת להשקיע בנדל"ן, אך היא אינה מתאימה לכל אחד, היא רכישת נכס ישן שזקוק לשיפוץ לטובת השבחתו ומכירתו בסופו של דבר.

משקיעים רבים קונים דירות ישנות וקטנות, שטחי מסחר ותעשייה שניתן להסב למגורים וכיוצא באלו, מבצעים שיפוץ או שדרוג של הנכס בהתאם לקהל היעד ולבסוף משכירים את הנכס במחיר גבוה או מוכרים אותו. הרווחים שניתן להפיק מצורת השקעה זו גדולים יחסית, במיוחד אם משכירים את הנכסים המשופצים ומרוויחים תזרים מזומנים חודשי ותשואה שנתית שוטפת.

השקעה עקיפה בנדל"ן

ניתן להשקיע בעקיפין בתחום הנדל"ן באופן סולידי, גם סכומים קטנים. אפשר לעשות זאת דרך שוק ההון או גופי השקעה פרטיים, ולמעשה כולנו מושקעים בתחום באופן כזה או אחר - כמעט כל פוליסת ביטוח חיים או חיסכון פנסיוני שתקנו היום אצל סוכן ביטוח מכילה רכיב נדל"ני כזה או אחר.

בנוסף, אפשר לקנות מניות של חברות העוסקות בנדל"ן – בנייה וייזום, השכרת נדל"ן מניב וכדומה. אפשר להשקיע בקרנות המתמחות בהשקעה בנכסי נדל"ן, לקנות יחידות השתתפות בגופי השקעה פרטיים בתחום ואפילו להשקיע באמצעות רכישת תעודות סל של מדדי נדל"ן. כמובן שחשוב להבין בהשקעות בשוק ההון בכלל ובהשקעות בנדל"ן בפרט; מהלכים אלה לא שונים בעיקרם מהשקעה בשוק ההון, באופן כללי, אלא שהם ממוקדים יותר.

נדל"ן מניב

במדורי הנדל"ן בעיתונות הכלכלית מוזכר פעמים רבות המונח 'נדל"ן מניב'. זהו תחום השמור בעיקר לחברות יזמיות וגופי השקעה גדולים, אך ניתן להיכנס אליו גם באופן פרטי. נדל"ן מניב הוא כל נכס שמושכר תמורת דמי שכירות כולל דירות למגורים, אך לרוב הכוונה היא לנכסים מסחריים כמו חנויות, בנייני משרדים, מחסנים וכדומה.

לסיכום, תחום הנדל"ן בהחלט מציע הזדמנויות מגוונות למשקיעים, אך חשוב לעשות את ההשקעה בזהירות, ללמוד את השוק, למצוא אפיקי מימון מתאימים וריאליים. גם קצת מזל מעולם לא הזיק.