להבין קצת בצבע

צבעים מתייחסים אלה לאלה בשתי צורות: צבעים שמשלימים אלה את אלה וצבעים מקבילים או דומים (אנלוגיים). 
כמו מעצבי פנים, גם אתם יכולים לבחור סכמת צבעים שבה הצבעים משלימים אחד את השני – חומים מול שחורים או אפורים, או לבחור סכמת צבעים שבה הצבעים דומים, כמו למשל גוונים שונים של אפור או ירוק או צבעים שמתמזגים אלה לאלה: מעברים של צהוב לצהוב-ירוק לירוק. 

 

לעבוד עם החלל שיש לכם

עקרונית, כאשר מדברים על עיצוב בית, ניתן להתאים כל סכמת צבעים לכל חדר, אבל חייבים לקחת בחשבון את גודל וצורת המטבח ואת התאורה לפני שמתחייבים על צבע החלל: 
אם המטבח קטן וצר, למשל, צבעים כהים יהפכו אותו למדכא. במטבח כזה יש לבחור גוונים שיש בהם מרכיב בהיר, גם אם פה ושם תשתמשו באלמנטים כהים. במטבח גדול, עם תקרה גבוהה והרבה אור טבעי, אתם יכולים ליישם סכמת צבעים כהה יותר ולשחק עם טונים יותר עמוקים. 

 

בחירת המראה הכללי

אופציה נוספת לבחירת הצבעוניות של המטבח, היא להשתמש בסגנון המטבח כדי להכתיב את הצבעים שלו. 
לדוגמא, נגר שתזמינו ממנו מטבח כפרי, יש להניח שהוא יבצע אותו בעץ ובגווני עץ, ולא יצבעו את דלתות הארונות בלבן מינימליסטי. 
באופן דומה, אם תחליטו שאתם אוהבים ורוצים מטבח מודרני, עם הרבה זכוכית ואולי נירוסטה, מאוד סביר שהבחירה שלכם תהיה בגוונים מתאימים: לבנים, קרם, פסטלים בהירים וכדומה. הגוונים האלה, אגב, מתאימים גם למטבחים בסגנון הסקנדינבי, שהוא איפשהו בין מטבח כפרי למטבח מינימליסטי. 
ברגע שהחלטתם על פלטת או סכמת הצבעים הכללית שבה תשתמשו, בגוונים ובסגנון המטבח, קל יהיה לכם מאוד לבחור צבעים סופיים, לשלב תאורה ואקססוריז שונים. 

 

מטבח שחור לבן, עיצוב החלל בסגנון היי טק

 

מה לגבי המשטחים השונים?

ארונות – דלתות ואפילו דפנות חיצוניות, גלויות – קל יחסית להחליף. אפשר גם להדביק על כל דלת משטח של פורמייקה בצבע כלשהו ולהחליף או לשנות גוון בצורה קלה. 
מה שפחות קל לשנות הוא את צבע משטחי העבודה: מדובר לרוב במשטחי שיש, אבן או חומרים אחרים מעשה ידי אדם, או במשטחי מתכת. בכל מקרה, מדובר בהוצאה אולי הגבוהה והכבדה ביותר במטבח, שלא קל לחזור עליה.  בנוסף, המשטחים האלה הם הגדולים ביותר במטבח, כך שהבצע שלהם הוא הצבע הבולט ביותר בחלל זה, והראשון שבו מבחינים. 
התחילו עם הארונות (מיד נדבר על זה) ושימרו על צבעוניות נייטרלית ככל האפשר בכל מה שקשור במשטחים.  באופן כזה אתם "עוזרים" לצבעי הרקע – הקירות והארונות – להתבלט ולבלוט יותר ומעבירים את משקל הנראות של המטבח ממשטחי העבודה לארונות. 
בנוסף, אם צבע המשטחים יהיה נייטרלי, קל יהיה יותר להחליף אחר כך את צבעי הארונות למשל, לצבוע מחדש את הקירות או להכניס תאורה אחרת. המשטחים פשוט לא יפריעו לשום דבר. 

 

ולמה להתחיל בארונות?

אתם רוצים שהם יהיו המוקד של המטבח; המקום שלא רק מכסה את השטח הרב ביותר בחדר, אלא זה שמסתכלים עליו והוא זה שיוצר את האווירה וה"סטייל" של המטבח. 
אם אתם משתמשים בעץ גלוי בחנו היטב את הטונים והעומק של העץ: אורן, בוק, דובדבן ואלון לא דומים זה לזה והצבעים שמשלימים או הולכים היטב עם כל אחד מגווני העצים האלה אינם זהים. חלק מסוגי העץ שייכים למטבחים "חמימים" יותר בעוד שצבעי עץ אחרים משלימים ומתאימים את עצמם לגוונים קרים יותר. 

 

חישבו על התאורה, על צבעי הסביבה והמכשירים

ניתן להאיר כל מטבח בצבע חם או קר יותר. חישבו איך אתם משתמשים בתאורה חמה לסביבה, למשל, ותאורה קרה או ממוקדת יותר על משטחי ההכנה, על הכירה ומעל לכיור. 
אתם יכולים לקחת קיר אחד מקירות המטבח ולצבוע אותו בצבע ייחודי לו, שמח יותר ובוהק יחסית, כדי להעניק למטבח שלכם נקודת פוקוס או פשוט לתת בו משהו שמשמח אתכם. אביזרים שונים, קישוטים וכמובן כל המכשירים החשמליים – המקרר, התנור והכירה – כל אלה הם בעלי צבע או גוון משלהם וגם אותם יש לקחת בחשבון. 

בא לכם מטבח חדש, מעוצב ונוח? בקטגוריית מטבחים של B144 תמצאו את מיטב הנגריות והחנויות שיידעו להתאים לכם את המטבח המושלם.