במאמר זה יסביר לנו פז אידן, מטפל מקצועי בהתמכרויות, על ההבדל בין סוגי התמכרויות שונים, מה עושים בנוגע להתמכרות למסכים, וכיצד שונים גברים מנשים בכל הנוגע לטיפול בהתמכרויות.

 

מה בעצם גורם לאנשים להתמכר?

מחלת ההתמכרות היא רק סימפטום של עניין תופעה עמוקה בהרבה, אישית יותר ופרטית יותר. אין סיבה אחת כללית וגורפת להתמכרויות, והגורמים המשפיעים עלייה משתנים מאדם לאדם.

 

פז אידן (צילום טלי רצקר)

"אין סיבה אחת כללית וגורפת להתמכרויות, והגורמים המשפיעים עלייה משתנים מאדם לאדם", פז אידן (צילום: טלי רצקר)

 

על איזה טיפול היית ממליץ למכורים להימורים?

לא חשוב אל מה מתמכרים, אם לסמים או לאלכוהול או לכל דבר אחר - המחלה היא בעצם אותה מחלה, שהטיפול בה זהה ומורכב משלושה שלבים: הפיזי, הרוחני והנפשי.

בעידן הטכנולוגי חיינו סובבים סביב מסכים – החל מהטלוויזיה, דרך המחשב ובעיקר בטלפונים החכמים. המסכים גם הפכו למעין "בייביסיטר". איך אפשר להימנע מלהתמכר אליהם, וגם למנוע מהילדים שלנו להתמכר?

התמכרות למסכים היא התמכרות לכל דבר - בין אם לפייסבוק, לאינסטגרם, לטיק טוק או למכשיר באופן כללי. היא נפוצה עד כדי כך, שהיא כבר הפכה להיות חלק מחיינו. ובכל זאת חשוב לזכור, שזו התמכרות במלוא מובן המילה. יש סיפורים ביפן על אנשים שהיו מכורים למשחקי מחשב, שיחקו במשך שעות רצופות ופשוט מתו מול המסך - בדיוק כמו למות ממנת יתר.

 

איך ניתן לטפל בהתמכרות לקניות?

כמו בטיפול בהתמכרות לסמים ולאלכוהול, להימורים ולמסכים: הטיפולים הם בעלי אותו בסיס. המחלה היא אותה מחלה, ופחות חשוב באיזו צורה היא מופיעה.

 

האם יש הבדל בין נשים לגברים בנטייה להתמכרויות?

שאלה טובה ומסובכת. באופן כללי, התשובה שלילית – אבל כן אפשר לזהות שההתמכרות אצל נשים מעט יותר מורכבת.

יש הבדלים רגשיים בין נשים וגברים, ממש כמו שיש הבדלים פיזיולוגיים. אותם הבדלים באים לידי ביטוי לרעה אצל נשים, ולרוב גורמים למחלה להתפשט להרבה מקומות שונים בחיים. מהתמכרות לאלכוהול, למשל, זה עלול להפוך להתמכרות לאדם מסוים - לתלות באנשים, בפעילות מסוימת או במערכות יחסים שונות.

זאת אחת הסיבות שבגללן, בשלוש השנים הראשונות של התוכנית לאלכוהוליסטים אנונימיים, שום אישה לא הצליחה להיגמל. רק אחרי שלוש שנים הצליחה האישה הראשונה "להתנקות". ההופעות של ההתמכרות במקומות אחרים בחיים נקראות "התמכרויות משניות", והן בסבירות גבוהה יותר להופיע אצל נשים.

אבל זה רק באופן כללי, כמובן. כל מטופל צריך להיות עם יד על הדופק במקרה הזה, גברים ונשים כאחד.

פז אידן הוא מטפל מקצועי בהתמכרויות. כל המידע במאמר מובא מטעמו בלבד.

 

אהבתם? כדאי לכם לקרוא כתבות נוספות של פז אידן:

מה גורם להתמכרות ואיך אפשר להיגמל מהתמכרויות?

הקשר בין קורונה והתמכרויות