מדרסים לנעל הם אביזר חיצוני (שהוא לא חלק מהנעל) שמכניסים לנעליים במקום המדרסים שקיימים בה. 
יש לא מעט נעלי ספורט שיש להן סוליות טובות ורפידות פנימיות שטובות למרבית האוכלוסייה. הן בנויות כך שהן מדמות את הפעולה של מדרסים אבל הפעולה שלהן לא דומה במלוא האחוזים לזו של מדרסים אישיים. בכל מקרה, אם רופא או פיזיותרפיסט המליצו לכם על מדרסים, אל תסתפקו בתחליף בצורת נעלי ספורט. 
מדרסים רגילים – רפידות להתאמת גודל הנעל או רק כאלה שנועדו לשמירה על רעננות הנעל – אפשר לקנות בהרבה חנויות נעליים. לעומת זאת, מדרסים אורטופדיים נמכרים לרוב במרכזי אורטופדיים או חנויות ייעודיות. 
רוב החנויות שמוכרות מדרסים אורטופדיים יציעו לכם שני סוגים של מדרסים:
מדרסים "מהמדף", במחירים שהם לרוב נמוכים מסדר גודל של 400 ש"ח. מדרסים אלה בנויים לספוג זעזועים בהליכה או קפיצה, אבל הם לא מותאמים ב- 100% למבנה כף הרגל שלכם. 
למשל, מדרס כזה עשוי להיות שטוח מדי עבורכם. אם יש לכם קשת גבוהה, הוא לא יספק בהכרח בלימה נכונה. באותו אופן, אם יש לכף הרגל שלכם נטייה כלשהי פנימה או החוצה מאנך הרגל, מדרס פשוט לא יתאים לכם. 
סוג המדרסים האחרים, שמחירם נע בין כמה מאות שקלים לכ- 3,000 ש"ח במקרים קיצוניים, הם מדרס בהתאמה אישית
מדרסים אלה יתאימו לכם בחנויות או מרכזים מיוחדים שעוסקים בתחום. רוב החנויות מוכרות גם אביזרים אחרים לאורטופדיה או גם נעליים אורטופדיות, ולכן, אם אתם מחפשים מדרס מסוג זה, חפשו גם בין חנויות אורטופדיה.

 

למי מיועדים מדרסים בהתאמה אישית? 

מי שעוסקים בתחום, יאמרו לכם שלכולם: כל אחד מאיתנו, בין אם הוא או היא עוסקים בספורט או לא, עומדים או שלא במשך שעות על הרגליים, יכולים להרוויח מהתאמה טובה יותר של הנעל שלהם, ומבלימת זעזועים בהליכה, קפיצה או ריצה. 
מעשית, ספורטאים, מי שעומדים הרבה זמן או מי שעברו תאונה כלשהי ברגליים או בברכיים, עשויים להרוויח ולהזדקק ממש למדרסים. 
הדרך הטובה ביותר לדעת אם אתם יכולים להרוויח ממדרס כזה היא להתייעץ עם האורטופד שמטפל בכם או עם פיסיותרפיסט מומחה. אם אתם סובלים מכאבי גב או בעיות כלשהן בהליכה או ריצה – פנו למומחה מסוג זה, והתייעצו איתו. 
אגב: מדרסים מותאמים גם על פי גיל ומשקל. שימו לב שמלבד בלאי רגיל, גם מדרסים שהתאימו לכם בעבר, עשויים לא להתאים יותר אם עליתם או ירדתם במשקל בצורה משמעותית. 

 

סריקה ממוחשבת של כף הרגל להתאמת מדרסים

 

בחירת מדרסים לפי סוג

כשאתם בוחרים מדרס, בחרו קודם כל על פי סוג, וההמלצה הרפואית. קיימים ארבעה סוגי מדרסים: 

רפידות

מוסיפות שכבת ריפוד או מילוי לנעל ומונעות מרווח בין הרגל לסוליה. הסוג הפשוט ביותר, שכמו שאמרנו, יש ברוב חנויות הנעליים הרציניות. 

מדרסים ביומכניים

נועדים לתקן עיוות בכף הרגל.

מדרסים רכים ומדרסים קשיחים

שני אלה מיוצרים בהתאמה אישית. אלה מיוצרים על פי הצרכים של המטופל (פעילות גופנית – כן או לא, ומאיזה סוג) ומעוצבים על פי תבנית כף הרגל. כדאי מאוד, שבשלב שבו לוקחים את טביעת כף הרגל, תתעניינו בצורה שבה נעשית ההתאמה ומאילו חומרים מיוצרים המדרסים, כמה זמן הם יחזיקו מעמד, וכו'. 
דבר נוסף בבחירת המדרס הוא בחירה בהתאם לסוג הפעילות בה תשתמשו במדרס. 
אלא אם כן אתם עוסקים בסוג ספורט מסוים בצורה אינטנסיבית, הרי שבדרך כלל כדאי להתחיל עם מדרסים בסיסיים. אלה בנויים משלוש או ארבע שכבות חומר, והם מתאימים לפעילות יום יומית רגילה. 
מדרסי ספורט בנויים ממספר רב יותר של שכבות חומר, ואפשר להתאים אותם לסוג התנועות שמתבצעות באותה פעילות ספורטיבית שמאפיינת אתכם – טניס או סקווש, למשל, מול ריצות ארוכות. 
לבסוף, קיימים מדרסי "אלגנט", ביו מכניים, שמיועדים לתיקון בעיות כמו פלטפוס או מי שיש להם בעיית יציבה כלשהי. גם מדרסים אלה ניתן כמובן לקבל בהתאמה אישית. 

 

האם מדרסים מתאימים לכל הגילאים?

כן. יש ילדים שזקוקים למדרסים כבר בגיל צעיר, יש מבוגרים שעברו תאונה או התפתח אצלם הצורף במשך השנים. כל גיל והבעיות והצרכים שלו, וההתאמה – בהתאם. 
צריכים המלצה על מדרסים או לבדוק בעיה אורתופדית אחרת? הקליקו כאן ומצאו את מיטב האורתופדים.