חיזוק שרירי רצפת האגן חשוב מאוד בכל שלבי החיים. שרירים אלו משפיעים באופן מהותי על מגוון איברים פנימיים בגוף והם נושאים בכל העומסים המוטלים על אזור הבטן. לפי מחקרים, חיזוק תקין של שרירי רצפת האגן יכול להקל על בעיות רבות בקרב נשים ולשפר את תחושת הנוחות בפעילויות היומיומית. אספנו לכם את כל המידע על חיזוק שרירי רצפת האגן.

 

מה זה רצפת אגן?

רצפת האגן היא קבוצת שרירים הנמצאת בתחתית עצמות האגן. עליה נמצאים הרחם, המעי הגס ושלפוחית השתן. יש ברצפת האגן 3 פתחים: צינור השתן, פתח הנרתיק ופי הטבעת.

שרירי רצפת האגן משפיעים על מגוון איברים בגוף ומהווים תפקיד מרכזי. הם שומרים על מנח איברי הבטן והאגן, מייצבים את הגוף ובעזרתם ניתן לשלוט במתן יציאות ועל תפקוד מיני תקין.

רצפת האגן עלולה להיחלש ולהפסיק לתפקד באופן תקין בעקבות מגוון סיבות, לכן חשוב לשמור על החוזק והגמישות שלה דרך אימונים וטיפולים מתאימים.

 

 

אילו בעיות קשורות לתפקוד רצפת האגן?

כשרצפת האגן נחשלת עלולים להיפגע איברים רבים. הבעיות הקשורות לתפקוד רצפת האגן כוללות:

  • צניחת איברי האגן - רצפת האגן מסייעת בתמיכה ובתפקוד תקין של איברים פנימיים כמו השתן והרחם. חולשה ברצפת האגן יכולה לגרום לנפילת איברים באגן, למשל, לנפילת רחם.
  • בריחת שתן - עייפות ברצפת האגן עשויה לגרום לבריחת שתן ולחוסר שליטה ובכך להביא לדליפה לא רצויה של שתן במקומות ובזמנים לא מתוכננים.
  • כאב בעת קיום יחסי מין - רצפת האגן משפיעה משמעותית על חיזוק התחושה בעת קיום יחסי מין.
  • כאבי גב - חולשה ברצפת האגן יכולה להוביל לכאבים באזור האגן ומתחת לגב.
  • בעיות בלידה - תפקיד רצפת האגן חשוב מאוד בזמן ההיריון, הלידה וגם לאחריה, שכן במהלך ההיריון השרירים תומכים ברחם ובלידה הם נמתחים כדי לאפשר לתינוק לצאת. לכן בעיות ברצפת האגן עלולות להשפיע על הקושי בלידה ובשיקום לאחריה.
  • בריחת צואה\גזים - שרירי רצפת אגן חלשים עלולים להשפיע על בריחת צואה או גזים.
  • כאבים באזור האגן - כאבים באגן, כאב רקטלי וכאב כרוני ברצפת האגן.

 

איך מחזקים את שרירי רצפת האגן?

פיזיותרפיה היא טיפול יעיל ואפקטיבי לחיזוק ושיפור תפקוד רצפת האגן. היא מסייעת לשחזר ולחזק את השרירים ולטפל בבעיות שונות.

כדי לחזק את שרירי רצפת האגן ולהפחית משמעותית את הכאבים לנשים בהריון ולנשים בכלל, מומלץ לבצע מספר תרגילים:

  • שכבי על הגב, על משטח נוח עם רגליים מפושקות
  • כווצי את רצפת האגן למשך 3 שניות, תוך נשיפת אוויר החוצה, תוך כדי כווצי גם את הבטן וחזרי על הפעולה 3 פעמים. בין תרגיל לתרגיל הרפי ל- 5 שניות.
  • לאחר שבוע תוכלי להגדיל את הזמן ולכווץ 5 שניות ולבצע את התרגיל 5 פעמים.

 

תרגילים לחיזוק רצפת האגן נשים בהריון

 

 

מדוע חשוב לחזק את רצפת האגן לנשים בהריון ולאחר לידה?

לרצפת האגן יש חלק אינטגרלי וחשוב מאוד במהלך תקופת ההיריון, הלידה ולאחר הלידה. בזמן הזה האזור פגיע מאוד ועלול להיפגע במקרים שרצפת האגן הינה חלשה.

בזמן הלידה, שרירי רצפת האגן מתרחבים כדי לאפשר לתינוק לצאת החוצה. במקרים בהם לידות מתארכות ואיתם גם שלבי הלחיצות, או במצבים בהם מתרחשת לידה מכשירנית (לידת ואקום או עם מלקחיים) יש סיכוי לחתכים וקרעים והסיכון שרצפת האגן תפגע גובר.

תרגול תקין ותמידי של תרגילים לחיזוק יכול למנוע תופעות שליליות בזמן ההיריון והלידה ולשפר את ההתאוששות לאחר מכן.

 

כיצד מתבצע טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן?

הטיפול השיקומי ברצפת האגן כולל טכניקות טיפול ידניות, חיצוניות ופנימיות, המיועדות לטיפול בשרירים, רקמות חיבור ועצבים.

אורך הטיפול משתנה והוא תלוי בזמן שנמשכים הסימפטומים, אילו טיפולים ניתנו עד היום בנושא וכן שיתוף הפעולה של המטופל עם תרגול ביתי עליו לבצע.

לסיכום, רצפת האגן היא אחד מאזורי התמיכה העיקריים בגוף, וכך חשיבות הפיזיותרפיה והטיפול המתאים בבעיות רצפת האגן חשובה מאוד. תפקוד תקין של שרירי רצפת האגן מסייע להתמודד עם אתגרים יומיומיים, לשמור על איכות החיים ולמנוע בעיות בריאותיות פוטנציאליות.

במהלך הטיפול, עובדים על חיזוק השרירים ולומדים תרגילים יעלים שעוזרים לשפר את יכולת השליטה והתמיכה בשרירי רצפת האגן.