בעקבות המלחמה והמצב הביטחוני, קיימת עלייה חדה בצורך להגנה עצמית המתבטאת בהגשת בקשות להוצאת רישיון נשק ורכישת ציוד חוקי להגנה עצמית המקנה ביטחון למקרה של תקיפה.

מה קובע החוק בנוגע להחזקת כלים להגנה עצמית וכיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לכם אם נאשמתם בעבירות נשק קר? עשינו לכם סדר וריכזנו עבורכם את כל המידע על ציוד להגנה עצמית.

 

שימוש בנשק קר

בתקופות מתוחות בהן יש פיגועי טרור או מלחמה, אנשים רבים רוצים להגן על עצמם ומכך נוטים להחזיק כלי נשק קר. לנשק קר אין רישיון רשמי בחוק, כך שכל אחד יכול לרכוש ולהצטייד באמצעי ההגנה המתאים עבורו. כתוצאה מכך, להחזקת נשק קר עלולות להיות השלכות הרות גורל.

לעומת זאת, בחוק הישראלי קיים היתר עבור אזרחים שעומדים בקריטריונים לקבלת רישיון לנשק חם (שהוקלו לאחרונה בעקבות המלחמה), שכן זה הרישיון היחידי לאדם פרטי על פי חוק שמתר להחזיק כלי נשק.
 

קיימים איסורים שונים על החזקת כלי נשק קר:

  • בסעיף 186 לחוק העונשין, קיים איסור החזקת סכין ואגרופן. על פי החוק, עצם החזקת סכין ואגרופן שלא למטרה כשרה - הינה אסורה. אדם שמחזיק באחד מהכלים האלו, עובר על החוק ועלול להסתכן במאסר של עד 5 שנים
     
  • סעיף סל 497 לחוק העונשין (סעיף כללי(, אוסר להחזיק חפץ שיכול להוות סכנה. לדוגמה: חומר נפץ או כל דבר שיכול לסכן או להזיק ויש כוונה לבצע בו פשע או עוון. אדם הנושא עימו כלי נשק קר ללא סיבה להחזקתו, עלול לעמוד לדין.

קיים סיכון בהחזקת כלי נשק ללא רישיון, שכן משטרת ישראל לעיתים מבצעת חיפוש אקראי או ממוקד על אזרחים ומאתרת אצלם כלי נשק שונים. אם השוטר מתרשם שמדובר בהחזקה שאינה למטרה כשרה, האזרח נלקח לתחנת המשטרה ונפתח נגדו תיק חקירה - תיק פלילי שיכול ללוות אותו שנים ארוכות.

 

נשק להגנה עצמית

 

מה נחשב לכלי נשק קר?

על פי סעיפי החוק, כל חפץ / אמצעי אשר יכול לגרום לסיכון או להמית, נחשב לכלי נשק. רשימת כלים שיכולים לשמש כלי נשק לתקיפה:

  • סכין
  • אגרופן
  • אלה מעץ
  • שוקר
  • דוקרן
  • מברג

ועוד מגוון חפצים אשר עלולים להוות סיכון ולפגוע באנשים.

 

שימוש בנשק להגנה עצמית

אזרח המחזיק נשק קר עבור הגנה עצמית, עלול לבצע עבירה על החוק שכן אין לו אסמכתא חוקית לכך. אך אם התיק עובר לבית המשפט והוא מורשע בהחזקת נשק קר - יכולה לעמוד לזכותו (אם עומד בדרישות החוק), דוקטרינת הגנה בחוק שהוא יכול להשתמש בה ולטעון להגנה עצמית.

כאשר הוא טוען שהוא נשא עימו נשק קר עבור הגנה עצמית והייתה לכך הצדקה, הוא יכול לקבל הגנה חלקית או מלאה מפני הדין.
 

קיימים מספר מבחנים שבית המשפט מבצע כדי לדעת האם האדם זכאי לדוקטרינת הגנה עצמית:

  1. הנאשם יכול להשתמש באמצעי להגנה עצמית רק אם הוא נמצא בסכנה ואין לו ברירה אחרת. לדוגמה, אדם לא יכול לטעון שהשתמש בנשק עבור הגנה עצמית, אם שוטר בא לעצור אותו והוא תקף אותו עם הנשק.
     
  2. כאשר המעשה קרה בפתאומיות והנאשם היה צריך להדוף את התקיפה.
     
  3. כאשר נשקפת סכנה לפגיעה בגופו או ברכושו של הנאשם. כאשר אדם נתקף והדרך היחידה שהוא יכל להגן על עצמו הייתה באמצעות שימוש בנשק שהיה ברשותו. אם הנאשם ייצר בעצמו את הסיטואציה, לא תהיה לו הזכות להשתמש בהגנה עצמית כטיעון לתקיפה.

לדוגמה: כאשר אדם שיכור תוקף או מאיים על אדם אחר בסכין והנתקף מגן על עצמו עם סכין, הנאשם לא יכול לטעון להגנה עצמית ולהגיד שהוא דקר אותו כדי להגן על עצמו.

 

 

 

זכות להגנה עצמית

הזכות להגנה עצמית הינה בסיסית ולכל אדם יש את הזכות להגן על עצמו כאשר הוא עלול להיפגע בגופו, ברכושו, או בחיים בכלל.

על פי סעיף 34 י' לחוק העונשין, אדם לא יישא באחריות פלילית כאשר היה דרוש באופן מידי להגן על עצמו ולהדוף אדם שהתפרץ למגוריו או לעסק שלו, כדי לבצע עבירה.

לדוגמה: בעקבות פרשת שי דרומי, חברי כנסת הגישו מספר הצעות חוק במטרה להגן על אזרחים הנקלעים לסיטואציה דומה לזו שהייתה לשי דרומי, כאשר הוא ירה בפורצים שנכנסו לביתו. לבסוף איחדו את כל ההצעות להצעה אחת כתיקון לחוק העונשין שנקראת "חוק דרומי".
 

עם זאת, קיימים מספר קריטריונים כדי שהזכות להגנה עצמית תחשב לתקינה:

  • על הנתקף לעצור את התקיפה כאשר הסכנה חלפה
  • אם התקיפה בוצעה בזמן מאוחר יותר, היא תחשב לנקמה ולא תעמוד בקריטריונים לפי חוק העונשין
  • כדי שפעולה אלימה תחשב לתגובה תקינה על פי החוק, היא צריכה להתבצע בעת סכנה ממשית וכאשר אין ברירה אחרת
  • תגובת הנפגע תהיה בהתאם לעוצמת הפגיעה ולא תחרוג ממנה, לדומה: להרוג בן אדם עם דקירות סכין בשל גניבת רכוש תהיה תגובה לא פרופורציונלית. במקרה זה אדם לא יוכל לטעון להגנה עצמית
  • אם אדם יכול היה לצפות מראש את הסיטואציה שעלולה להתפתח ולהתחמק ממנה, לדוגמה: לברוח או להסתגר, הוא לא יוכל לטעון שהגן על עצמו בתקיפה כלפי התוקף

 

מה קובע החוק בנוגע לכלים חוקיים להגנה עצמית?

אזרח רשאי לשאת גז פלפל כל עוד הוא מבצע בו שימוש חוקי וסביר בהתאם לנסיבות ולתקיפה שבוצעה. בהתאם לחוק כלי יריירה ת.ש.ט 1949 - תרסיס גז פלפל אינו נחשב לכלי נשק ואין צורך ברישיון להחזקתו, אם הוא נמכר בהתאם לקריטריונים הבאים:

  1. משקל תכולת המכל לא יעלה על 30 גרם
  2. ריכוז החומר הפעיל לא יעלה על 2% לכל היותר
  3. אם גז הפלפל דומה בצורתו ובצבעו לכלי נשק אמיתי, קיימת הפרה לפי צו הפיקוח של מכירת צעצועים מסוכנים
     

בנוסף, ניתן לשאת טייזר עבור הגנה עצמית, כל עוד הוא נמכר לפי התקן הישראלי.

סעיף 186 לחוק העונשין קובע כי החזקת סכין ואגרופן ללא מטרה כשרה, היא עבירה על החוק ונחשבת למעשה פלילי. החזקת הכלי היא עבירה בפני עצמה, גם ללא שימוש או פגיעה על ידי הכלי.

כאשר אדם מואשם בעבירה, בודקים את סיבת החזקת הנשק. לדוגמה: מבצעים חיפוש ברכב של חשמלאי ומוצאים אצלו סכין יפנית. סביר שיהיה לו סכין ברכב במסגרת עבודתו, לכן זה ייחשב להחזקה כשרה.

אך אם אדם נמצא מחזיק כלי שעלול לפגוע באדם אחר כאשר אין לו סיבה להחזיק אותו, למשל, מורה בבית ספר שמצאו לו אולר ברכב, יצטרך להסביר למה הוא צריך את האולר ואיזה שימוש הוא עשה איתו. ייתכן שקיימת סיבה להחזקתו ויש לכך הסבר הגיוני, למשל, אם הוא עשה קמפינג בשטח.|
 

סעיף 497 לחוק העונשין (סעיף סל המעניק מענה כללי למגוון סוגיות) אומר שכל אדם שמבצע שימוש בכלי שיכול לסכן אדם אחר, עלול לעבור על החוק ולהאשם בעבירה פלילית. כל כלי שמהווה סכנה והשימוש בו נועד לבצע פשע ועוון - עובר על החוק.

 

איפה קונים ציוד לצורך הגנה עצמית?

ניתן לרכוש ציוד להגנה עצמית בחנויות מחנאות ובמגוון אתרי אינטרנט שמוכרים ציוד להגנה עצמית. שימו לב, קיימות הגבלות בחוק האסורות למכור סכינים לקטינים.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לכם במידה ונאשמתם בעבירות נשק קר?

  • ייעול התהליך - עו"ד פלילי יכול לסייע לנאשם כבר מתהליך החקירה
     
  • ייעוץ משפטי מקדים - הנחקר מקבל הסברים על הזכויות המגיעות לו לפי החוק
     
  • ליווי והכוונה - עו"ד פלילי יכול למנוע החמרה בתיק הפלילי. אם הוגש כתב אישום לאזרח חף מפשע, כבר בייעוץ המשפטי הנאשם צריך לדעת כיצד לייצג את עצמו ואת טענותיו. הוא ילווה את הנאשם לאורך התהליך, תוך הכוונה מלאה
     
  • בדיקת זכאות הנאשם - העו"ד יוכל לבחון את החומר לאחר כתב האישום ולבדוק האם אחזקת הנשק הייתה כשרה. לעיתים יש מקרים של אזרח חף מפשע הנאשם בעבירה, גם אם הייתה לו סיבה מוצדקת לנשיאת הכלי. לדוגמה: פורץ רכבים שיש לו דוקרנים והוא שכח לציין שהוא פורץ רכבים חוקי, עורך הדין יוכל להציג לפי האסמכתאות שיש ברשותו אישור לכך ולסייע למואשם
     

איציק ויצמן הוא עורך דין פלילי. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.