פירוש השם ממ"ד זהו מרחב מוגן דירתי. למעשה ממ"ד הא חדר הבנוי כך שהשוהים בו לא יפגעו במקרה של פיצוץ ו/או מעוף של רסיסי מתכת והריסות מן המבנה שניזוק, סכנות המאפיינות פגיעה של טיל או פצצה המכילים חומר נפץ מרסק.

לאור המציאות הביטחונית בה אנו חיים ברורה חשיבותו של הממ"ד, במיוחד לאור ההתקצרות של זמני ההתראה העומדים לרשות אזרחי ישראל במקרה של מתקפת טילים משטחי הרשות הפלסטינית, עזה, רמת הגולן או לבנון.

בכל חלקי הארץ- דרום הארץ, המרכז, צפון הארץ, והמזרח, זמני ההתרעה הם מאוד קצרים ולא מאפשרים תמיד הגעה למקלטים בזמן מספק, בין אם מדובר בדיירים המצויים בבנייני דירות או בבתים פרטיים. 

על פי תקנות שנכנסו לתוקף בשנת 1992 כל דירה חדשה תכיל ממ"ד. ברבות מן הדירות והבתים שנבנו לפני שנכנסו תקנות אלה לתוקפן אין ממ"ד ורבים מבעליהן מעוניינים כיום להוסיפם בין אם בדרך של הסבת חלל קיים בתוך המבנה או בדרך של של בניית יחידות מיגון לבתים.

 

הרשויות לא יסרבו לתוספת בנייה עבור ממ"ד

כידוע כאשר נוצלו כל אחוזי הבנייה קשה מאוד להשיג אישור להוסיף שטח בנוי לבית או לדירה. מכיוון שהרשויות מעוניינות לעודד הקמת ממ"דים נקבע כי ממ"ד יחשב שטח שירות גם אם הוא משמש למגורים. כך למעשה ניתן להוסיף ממ"ד לכל מבנה גם אם מדובר בחריגה מ100% הבנייה שנוצלו. 

בנוסף, היתר לבניית ממ"ד מתקבל בהליך מזורז לעומת היתר לתוספת בנייה מכל סוג אחר. כך למשל לא נדרש לקבל אישור ממינהל מקרקעי ישראל כתנאי להגשת הבקשה לתוספת בנייה לוועדה המקומית. גם אישור הוועדה המקומית הוא עניין פורמאלי בלבד, זאת מפני שהיא אינה יכולה לסרב לבקשה לתוספת בנייה עבור מרחב מוגן.

 

על מה חשוב להקפיד בעת תוספת בנייה של ממ"ד למבנה קיים

אין מחסור בקבלני בנייה שישמחו לבנות עבורכם ממ"ד. חשוב מאוד להבין כי כדי שהממ"ד אכן ימלא את ייעודו במקרה הצורך ובה בעת יוכל לשמש אתכם, אפילו כחדר למגורים, בכל ימות השנה הכרחי שבנייתו תעשה בהתאם לכללים ולתקנות המחייבות.
מומלץ מאוד לפנות לחברה המתמחה בבניית ממ"דים ולוודא כי הממ"ד שלכם יבנה לפי הדרישות העדכניות ביותר של פיקוד העורף.

ממ"ד תקני יהיה בעל שטח פנימי "שטח נטו" של לפחות 9 מ"ר, מאז 2010 ממ"דים חדשים מכילים מערכות אוורור וסינון והכנה להתקנת מזגן מפוצל. בעת תכנון הממ"ד וקבלת הצעת המחיר להקמתו יש לוודא כי נכללים כל המרכיבים הרלוונטיים כגון ביסוס, חיבור למבנה הקיים כולל איטום הגג, תשתית חשמל, ריצוף ועוד.

חברה המתמחה בבניית ממ"דים כתוספות בנייה לבתים תדע ללוות את לקוחותיהם החל משלבי התכנון דרך השגת היתרי הבנייה וכלה בבניית ממ"ד מושלם, שימושי ובטוח כאחד.