מתכננים חתונה או אירוע גדול? מספר עובדות וטיפים שכדאי שתעלו על ראש שמחתכם:

 

תכנון אירוע מלווה בשמחה והתרגשות, אך דורש תכנון קפדני המלווה בהשקעה כלכלית ,בבחירות רבות והחלטות להן השפעה על תוצאות האירוע.  על כן, חשוב להתייחס לעניין במלוא הרצינית ולעתים נדרש מבט על מפוקח לזיהוי מוקשים בדרך. להלן טיפים שריכזנו עבורכם על סמך התלונות הרבות שהגיעו, נותחו וסווגו במוקד התלונות של ארגון "אמון הציבור":

 

  1. בדיקת רישיון עסק - כבר בביקור הראשון במקום האירוע בררו האם יש לבית העסק רישיון אשר יהיה בתוקף ביום האירוע שלכם. אל תסתמכו על הבטחות חסרות בסיס, ובצעו בירור מול גורמים ברשויות לקבלת האינפורמציה. אין להקל ראש בנושא זה.
  2. ערכו הסכם בכתב עם בעל המקום / נותני שירות. ההסכם חייב לכלול את כל הפרטים המהותיים לרבות: מדרג תשלומים, לוח זמנים, אפשרויות ביטול וכד'. כמו כן רצוי לפרט פירוט מלולי מה בדיוק כולל השירות.
  3. כשרות - הכשרות נבחנת לא רק על פי האוכל אלא גם על פי המקום עצמו על כן בדקו, בטרם אתם חותמים האם גם המקום וגם האוכל כשרים.
  4. שירותים נלווים - בדקו מבעוד מועד מה מספק מקום האירוע והאם השימוש כרוך בעלויות נוספות - ריהוט, תאורה- הגברה, חופה, עיצוב וכד'. אם יש צורך – התמקחו.
  5. אל תתפתו למחירים זולים במיוחד- לפעמים הדבר בא על חשבון איכותו. כמו כן, היזהרו מתשלום מקדמות גבוהות מדי ובדקו כל מקרה שבו העסק מנסה לפתות אתכם לתשלום מקדמה גבוהה כנגד הנחה. עסקים רבים נדרשים לגישה כזו כאשר הם בקשיים כלכליים.
  6. בצעו סקר שוק-  זכרו- בתקופת מיתון התחרות גוברת וכפועל יוצא המחירים יורדים, במיוחד בקרב נותני השירותים.
  7. קבלו המלצות על נותני השירותים השונים. בקשו להתרשם באופן אישי מעבודתם.
  8. בדקו בזמן אירוע האם עוצמת הסאונד במקומות הישיבה אינו רועש מדי. עניין פעוט לכאורה אך בעל חשיבות קריטית.
  9. אם האירוע  מתקיים בחוץ חשוב לבדוק האם מרססים כנגד מזיקים שונים – ומתי (לפני עריכת השולחנות)
  10. בעונת החורף התאריכים זולים באופן משמעותי; וימי ראשון ושני בשבוע הם הכי זולים.
  11. לעתים לבעל האולם/הגן  אינטרס להמליץ על נותני שירות. חשוב להיות מודעים לעניין זה ובכל מקרה לבחור את נותני השירותים בצורה מושכלת. בדרך כלל נותני השירות הקבועים של מקום האירוע יציעו מחיר אטרקטיבי יותר. 
  12. בדקו עם מקום האירוע את הסדרי החניה הקיימים - אורחים המגיעים לאירוע שלכם מצפים לקבל חניה מסודרת ונגישה ללא תשלום נוסף עם סידורי אבטחה ראויים.

כאמור, למוקד התלונות של ארגון "אמון הציבור" התקבלו תלונות רבות נגד עסקים וחברות הפועלים בענף אולמי וגני אירועים:

 

א.     בעיות בביטול אירוע- גביית דמי ביטול בלתי סבירים: עיקר התלונות בענף עוסק בביטול עסקה; צרכן מזמין מקום לאירוע ומשלם ממיטב כספו, ולאחר זמן מה מבקש לבטלה עקב סיבות לגיטימיות אשר לעתים אף אינן תלויות בו (מצב בטחוני, תקופת מיתון, נסיבות אישיות חריגות). עם פניית הצרכן לביטול האירוע דורש העסק דמי ביטול בלתי סבירים, שלעתים מגיעים לעשרות אלפי שקלים.

ב.     תחזוקה לקויה ושירות לקוי: מעקה בטיחות רעוע, מזון שאינו ראוי למאכל, הגורם לבעיות בריאות למוזמנים ועוד. חשוב שתדעו: חלה על העסק חובת רישוי, המחייבת סטנדרט בטיחותי על פי אמות מידה מחמירות. בעניין שירות לקוי מלינים צרכנים רבים על פרטי הזמנה שהסתברו כשונים לגמרי במציאות: מנות שונות ממה שהוזמנו בפועל, סוגי יין שונים, התחייבות העסק כי האירוע יכול להמשך ללא הגבלת זמן וכד'. הצרכן מגלה כי הבטחות העסק לא מקוימות, כאשר תוך כדי האירוע אין באפשרות הצרכן לעמוד על קיום ההתחייבות.

ג.      העדר רישיון עסק: אחת הבעיות החמורות ביותר בענף היא בעיית רישוי. גני אירועים רבים פועלים ללא רישיון והשאלה החשובה שיש להציג, טרם קבלת ההחלטה על מקום האירוע, היא האם המקום יהיה פעיל ביום האירוע עצמו. לדבר השלכות מרחיקות לכת על כל תהליך ההכנה לחתונה, העבודה מול גורמים שונים, הביטחון הצרכני ועוד. רישיון עסק מעיד על כך שהעסק קיבל אישור מרשות הכבאות, ממשטרת ישראל, ממשרד הבריאות וכו'. בהעדר רישיון אין לדעת אם העסק עומד בסטנדרטים המחויבים מכוח חוק המבטיחים רמת ביטחון ובריאות מינימאלית במקום.

ד.     פשיטות רגל: בתקופה האחרונה, אנו שמים לב לכך שעסקים רבים נמצאים בקשיים כלכליים, במיוחד לאור המיתון הפוקד בין היתר גם את מדינתנו, וחלקם אף מפסיקים את פעילותם וסוגרים שעריהם.  הצרכנים, ברוב המקרים, מגלים את עובדת סגירת העסק בשל קשיים כלכליים בסמוך לאירוע עצמו.  מקרה זכור הוא מקרה "גן אורנים" אשר הפך להיות חדל פירעון.

ה.     בעיות בהתקשרות מול נותני שרות: כאמור, בעת תכנון האירוע הצרכן מתקשר עם נותני שירותים שונים כגון: צלמים, מעצבים, תקליטנים, קייטרינג  ועוד.  בשלב זה נתקלים צרכנים רבים בבעיות כגון: דמי ביטול בלתי סבירים, אי קיום הבטחות שנתנו מראש, אספקת מוצרים פגומים (שמלת כלה, קייטרינג חסר וכו'..) ואיחור או עיכוב במתן השירות.

 

נפגעתם? תלונה אחת שווה יותר מאלף קיטורים – למידע ולהגשת תלונה: www.emun.org