מקור השם אדריכל הוא בשילוב המילים משרת והיכל בשפה האכדית. המילה הלועזית המקבילה, ארכיטקט, גם היא הלחם של שתי מילים שפירושן רב בנאי. 
תפקידיו של האדריכל רבים ומגוונים, מתכנון מבנים שלמים ועד תכנון וביצוע שיפוצים. ישנם אדריכלים האמונים על תכנון עירוני, יש מי שבונים בנייני משרדים או בנייני מגורים ויש המתכננים בתים ודירות.
בתחום של תכנון בתים ודירות יש רבים שעדיין אינם יודעים מה ההבדל בין האדריכל שתחום התמחותו הוא עיצוב חללים של בתים ודירות לבין מעצב פנים שעוסק קודם כל בתכנון פנים של מבנים שונים.

 

מה משותף לאדריכל ומעצב פנים?

נתחיל דווקא במשותף: ישנם אמנם הבדלים מהותיים רבים בין שני המקצועות אולם חשוב להבין כי יש ביניהם גם הרבה מן המשותף. הן אדריכלים והן מעצבי פנים עוסקים בהתאמה אומנותית ועיצובית של חלל הבית או הדירה לתפקידו, לסביבה ולצרכיהם של המשתמשים בו. 
כיום נפוץ מאוד מושג ההום סטיילינג שמתייחס לא כל כך לעיצוב הפנים של הבית, אלא לשלב האחרון בהתאמה שלו לחיי המשפחה או הדיירים: הכנסת אביזרים שונים לבית ורהיטים ממוקדים, לעיתים אפילו קטנים, שרק מקנים לסביבה אופי וסגנון משל עצמם.

 

עיצוב פנים למטבח

 

"עיצוב על ידי אדריכל"

אנחנו רואים לא מעט מודעות למכירת דירות, שבהן כתוב שהדירה "עוצבה על ידי אדריכל". 
לכאורה יש כאן משהו שהוא מובן מאליו: הלוא כל דירה מתוכננת על ידי אדריכל, לא?
אכן כך, אבל לא בהכרח היא מעוצבת על ידו. 
האדריכל קובע את סידור החללים, הגודל והמבנה של הבית ואת המראה שלו כלפי חוץ. הוא אחראי להצבה שלו כלפי הסביבה. במקרים מעטים הוא קובע מה תהיה סכמת הצבעים של הדירה או אילו רהיטים ישולבו בה וכאשר הוא עושה זאת, הוא למעשה מעצב את פנים הדירה, מעבר לכך שהוא מתכנן אותו. 

 

ובכן, מה שונה בין אדריכל ומעצב פנים?

הכשרה ולימודים – למרות הדמיון בין שני המקצועות, חשוב לציין שאדריכלים הם בעלי מקצוע חופשי שדורש הסמכה רשמית. 
על מנת לקבל תעודת אדריכל, הם צריכים ללמוד לימודים אקדמיים מקיפים הכוללים תחומים רבים ומגוונים, כגון הנדסה, חשמל, אומנות, עיצוב, תשתיות ועוד. 
לימודי האדריכלות נמשכים חמש שנים ובסיומם רשאי הבוגר להירשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים ולעבוד במקצוע בתחומי עשייה מוגבלים.
כדי לעבוד בתחום ללא הגבלה יש לעבוד במקצוע במשך שלוש שנים וגם לעבור בהצלחה את הבחינות המקצועיות. 
לעומת ההקפדה הרבה והלימודים המסיביים של האדריכל, תחום עיצוב הפנים הוא תחום הנחשב פרוץ מבחינה אקדמית ולמעשה כל אחד יכול לעבוד בו בין אם למד אותו ובין אם לא, אם או ללא הכשרה מקצועית רשמית וגם ללא תואר אקדמי כלשהו.

 

תחום התמחות

למרות החפיפה בין שני התחומים יש עדיין הפרדה די ברורה בין תפקידו של האדריכל לזה של מעצב הפנים.
האדריכל הוא מתכנן המבנה ויכול לשמש גם בתור מי שמאשר אותו לבניה (משמש בתפקיד מהנדס בבתים עד גובה מסוים); הוא מי שאחראי על כל האספקטים של התכנון, מן המסד ועד הטפחות. מעצב הפנים עוסק בתכנון בתוך מבנה קיים ובעיקר בעיצוב של החללים שבו והתאמתם לצרכי המשתמשים בו. לעיתים הוא גם יכול לשנות את חלוקת החלל הפנימי, בעיקר כאשר מדובר בשיפוצים מסיביים. 

 

שכר הטרחה

שכר הטרחה של מעצב הפנים נחשב פעמים רבות לנמוך יותר משכרו של האדריכל, אבל במרבית המקרים השכר מושפע גם מהיקף הפרויקט וגם מהפופולאריות שיש לבעל המקצוע. 
הבחירה בין מעצב פנים לאדריכל צריכה להיעשות בעיקר על פי מהות הפרויקט ולא על פי שכר הטרחה המבוקש.
לסיכום, ישנם פרויקטים בהם תוכלו לבחור בין אדריכל לבין מעצב פנים אולם חשוב לזכור כי לא מדובר במקצועות תואמים וזהים אלא במקצועות בהם יש חפיפה מסוימת. 
ישנם פרויקטים שידרשו מכם את עצתו המקצועית של אדריכל, בעיקר פרויקטים שקשורים לשיפוצים יסודיים, או לבניית חדרים מאפס. לעומת זאת, יהיו פרויקטים בהם תוכלו להסתפק או אפילו להעדיף את עזרתו המקצועית של מעצב פנים, בעיקר אם אתם רוצים לשנות את העיצוב הפנימי של הבית מבלי לגעת כלל במבנה שלו.

מחפשים אדריכל? היכנסו לרשימה מומלצת של אדריכלים באתר B144 ועשו בחירה חכמה.