אדריכלות, או בשמה הלועזי ארכיטקטורה, עוסקת בתכנון ועיצוב מבנים. אדריכלים מכלל ההתמחויות מקשרים בין עיצוב אומנותי של מבנים לבין הצורך לתכנן מבנה בצורה יעילה. 
אדריכלות נוף, שהתפתחה כתת-התמחות, מתמחה בתכנון ועיצוב שטחים, פרטיים כציבוריים, ומרחבים פתוחים כגון גינות, כיכרות, פארקים וכדומה. 
אדריכלים, לרוב, מתכננים מבנים, מבני תעשייה ומבני מגורים. אדריכלי הנוף מתכננים את השטח הפתוח שנותר בין אותם מבנים. 
בגלל ההבדל הזה יש חשיבות - כאשר מתכנים בית או מבנה מסחרי - להשתמש בשירותים של משרד אדריכלות אשר יכול לתת את המענה לשני הצרכים הללו, או לשכור שני אדריכלים מקצועיים, לפתרון מגוון סוגי הבעיות.
לדוגמא:
אם אנחנו רוצים לתכנן גן אירועים גדול, יכול להיות שנשכור לצורך המשימה שני אדריכלים:
האחד – ארכיטקט רגיל – יתכנן את המבנה או המבנים השונים שישמשו את אולם האירועים, שהוא לב המקום מבחינה תפעולית. 
הוא יתכנן את החלל המרכזי, את המטבח ואת המשרדים, יהיה אחראי על כל הביוב והחשמל ועוד. 
אדריכל נוף, לעומת זאת, יעבוד מחוץ למבנה, על הגן עצמו ועל הגישה למקום. הוא זה שיקבע את צורת הגן, את השיפועים שבו, למשל. את השבילים שיהיו בו, פינות הגן והמקומות השונים שיוכלו לשמש להתכנסות, לחגיגה, לחופות ועוד. 
בנוסף, אדריכל הנוף הוא זה שאחראי לתכנון הביוב החיצוני וקווי ההשקיה, לתכנון קירות תמך – במידת הצורך – ופתרון בעיות גובה.
אדריכל הנוף והאדריכל הרגיל יעבדו בצורה הדוקה ותוך תאום, על מנת שהמבנה שיקום ייראה חלק אורגני מהגן ומהסביבה וכן על מנת שהגן יאפשר גישה נוחה למבנה: אדריכל הנוף יהיה אחראי למשל על מיקום מגרש החניה והגישה ממנו ואליו. 

האם נכון יהיה לומר, שאדריכל נוף עובד בעיקר עם השוק המקצועי?

ופחות עם מבני מגורים?

כן. בבתים פרטיים או אפילו בבתים משותפים, די במתכנן גינות או מעצב גינון, כדי לענות על מרבית הצרכים. 
מצד שני, אם קיימת בעיית גובה או בעיות אחרות בשטח, טרם הבנייה, חשוב להתייעץ לעיתים עם הנדסאי נוף או אדריכל נוף. 
קבלנים, רשויות מקומיות ורשויות תכנון אחרות הם אלה שעשויים להזדקק יותר לשירותים של אדריכלי נוף.
המגע של אדריכלי נוף עם שוק המגורים הוא בעיקר בשלבי התכנון הכלליים של שכונות שלמות או סביבה של כמה בנייני מגורים. אז יש צורך במבט כללי הרבה יותר רחב, מגוון הבעיות שיש לפתור הוא גדול יותר וכמובן שיש יותר מקום לתכנון. 

ההבדלים המרכזיים בין אדריכל לאדריכל נוף

בישראל, איפה לומדים?

  1. אדריכל הוא בעל תואר B.Arch. מאחת מהאוניברסיטאות או המכללות המקנות את התואר. לאחר סיום התואר יכול האדריכל הצעיר לתכנן מבנים עד גודל מסוים. אם ברצונו להפוך לאדריכל מורשה – דרגה מקצועית גבוהה יותר - עליו לעבור התמחות הנמשכת שלוש שנים, ולאחריהן לעבור בחינה ממשלתית.
  2. אדריכל נוף הוא בוגר תואר B.La שכיום ניתן רק על ידי הטכניון. 

לפני זה, ניתן ללמוד במשך שנתיים את התואר "הנדסאי אדריכלות נוף" במספר מכללות ברחבי הארץ. לאחר סיום הלימודים חייב אדריכל הנוף, בכדי להיות מורשה, לסיים התמחות של שנתיים במשרד אדריכלות נוף. 

 

 

האם אדריכל יכול לעשות את העבודה של אדריכל נוף?

באופן כללי כן, אבל רק עד גבול מסוים, כמובן. כמו שאמרנו, הלימודים של אדריכל ואדריכלי נוף שונים אלה מאלה ומייצגים תחומי התמחות שונים.
חשוב בפרויקטים קטנים וגדולים כאחד להשתמש בארגז הכלים ששני התחומים הללו יכולים להציע. כפי שלא תשכרו קבלן חשמל להרכיב את האינסטלציה, כך לא תשכרו אדריכל המתמחה בתכנון מבני תעשיה לעצב פארק עירוני.
באותו אופן לא תיקחו אדריכל של מבני מגורים כדי שיפתור בעיות גובה בשטח על ידי מילויו או יישור שלו ולא תיקחו אותו כדי שיתכנן (להבדיל) בתי קברות. 

היכן ניתן למצוא משרדים של אדריכלים או אדריכלי נוף?

בכל מקום בארץ. ניתן למצוא אדריכלים ואדריכלי נוף גם בשדה בוקר ובמקומות מרוחקים אחרים. המשימה תהיה קלה במיוחד אם תחפשו באינדקס העסקים של b144. היכנסו עכשיו!