למצבר ברכב יש חשיבות רבה, שכן הרב מונע באמצעות מתח חשמל שמעניק המצבר והוא קריטי לפעילות תקינה של מגוון שירותי הרכב כגון, תאורת הדרך, המגבים, הפנסים והכי חשוב להנעת הרכב. לכן כדאי לדעת מתי מומלץ להחליף את המצבר ואיך להתאים אותו לסוג הרכב. לפניכם המדריך המלא עבור התאמת מצבר לרכב. 

 

הרכב לא מניע? כיצד נדע שהגיע הזמן להחליף מצבר לרכב?

אם אתם חווים בעיות בהתנעת הרכב, ככל הנראה יש לכם בעיה במצבר. לפני שאתם מטעינים את המצבר דרך רכב אחר, כדאי לבדוק את תאריך התפוגה שלו. אם המצבר תקול ויש לכם עדיין שנה אחריות עליו, יתקנו לכם את המצבר במסגרת האחריות או במידת הצורך תקבלו מצבר חדש.

כאשר המצבר עבר את שנת האחריות שלו, מומלץ לבדוק האם הרכב מניע באמצעות מצבר נטען או שיש להטעינו בעזרת מצבר אחר. כמו כן, אם המצבר אינו נטען ככל הנראה הגיע הזמן לרכוש אחד חדש.

 

התאמת מצבר לסוג הרכב - מה חשוב לבדוק לפני?

אחריות - תחילה עליכם לבדוק את תעודת האחריות של המצבר. לרוב האחריות נעה בין 12-20 חודשים. בנוסף, קיימים מצברים עם אחריות של 24 חודשים.

מותג המצבר - מומלץ לרכוש מצבר מחברה המוכרת בתחום, כדי שבמקרה הצורך תוכלו למצוא באופן פשוט נקודות שירות שיעזרו לכם בעת התקלה. בנוסף, כך לא תתקלו בבעיה להפעיל את אחריות המצבר אם הוא עדיין בתוקף ותדעו למי לפנות.

 

מצבר

(צילום: ShutterStock)

 

 

איך מתאימים את המצבר לסוג הרכב?

אם אתם מתאימים את מצבר הרכב בעצמכם, יש באפשרותכם לבדוק מהו סוג המצבר המומלץ ביותר לרכישה בספר הנחיות של יצרן הרכב, בפרק המסביר על המערכת החשמלית, על המידות והאמפר הנדרש. לרוב, רכב פרטי יזדקק לקיבולת די גדולה של המצבר, בין 90-40 אמפר/שעה. כדי שהמצבר יעבוד באופן תקין, יש להתאים את הקיבולת שלו לרכב שלכם.

היצרנים של המצברים מדביקים מדבקות שרשום עליהן מגוון פרטים. כאשר אתם רוכשים את המצבר אתם צריכים לשים לב לרכוש את המדבקה עם התיאורים הטכניים של המצבר, למשל: 12v 60Ah 350A EN .
 

פירוש האותיות והספרות הרשומות על המצבר:

  • (12V) - מתח המצבר.
  • (60Eh) - שעה.
  • (350AN) - זרם ההתנעה.
  • (EN) - הסטנדרט האירופי.
     

כמו כן, אוטובוסים ומשאיות זקוקים למצבר גדול יותר כדי שהוא יעמוד בעומס של הרכב עצמו ושל המטען המועמס עליו. יש להתייחס להוראות היצרן ברכבים גדולים, שכן המצברים שלהם מאוד גדולים ועם קיבולת גבוהה. על המדבקה שלהם יהיה רשום:  95Ah - 230A.

 

 

בדיקת מצבר

(צילום: ShutterStock)

 

כמה עולה מצבר לרכב בממוצע?

כאשר אתם רוכשים מצבר משומש או חדש, עליכם לבדוק את הספק האמפר שלו. ניתן לבצע זאת באמצעות בדיקת המצבר הקיים ברכבכם. מצבר בהספק נמוך של 60-40 אמפר נע בין 650-450 ₪ בממוצע. בנוסף, מצבר בהספק של 220-72 אמפר יכול לעלות 700 ₪ וגם להגיע ל-2,500 ₪. עליכם לבדוק את הגודל של המצבר ולוודא שהוא מתאים לרכבכם.

 

מדוע חשוב להתאים את המצבר הנכון לרכב שלכם?

כל המצברים המיועדים למכוניות הפרטיות המודרניות הם מצברי 12 וולט. מצד שני, יש מכוניות שצריכת הזרם שלהן גבוהה יותר, כמו מכוניות שמונעות במנוע דיזל למשל, שדורש יותר כוח חשמלי בהנעה. 
עוצמת המזגן שמותקן במכונית גם היא משנה את צריכת הזרם והדרישות מהמצבר, נפח המנוע ועוד.

  • נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון ורבים מפספסים היא המידה הפיזית של תושבת המצבר ברכב: יש מכוניות שהמקום המיועד למצבר הוא קטן יחסית או שהלידים (הקטבים) על גבי המצבר הם קטנים. לכן יתאים לרכב כזה רק מצבר מסוג מסוים; לא כל מצבר 12 וולט ו- 40 אמפר יתאים לרכב שלכם, בהכרח, גם אם אלה נתוני החשמל שלו. 

 

מה עוד משפיע על סוג המצבר שעליכם לרכוש?
 

מכוניות עם מנגנון 'start and stop' זקוקות למצברים מיוחדים:

בשנים האחרונות מתרבות בישראל מכוניות עם מנגנון שמכבה את המנוע ומדומם אותו בעת עצירה ברמזור או בפקק. מנגנון זה חוסך בדלק ושומר על איכות הסביבה, על ידי הקטנת פליטת המזהמים מהרכב. 

מבחינה חשמלית, מנגנון זה יוצר עומס רב על המצבר, כיון שבזמן העצירה – ובזמן שהמנוע מכובה – כל מערכות החשמל ברכב וצרכני החשמל (כולל, לדוגמא, המזגן) ממשיכות לפעול. 
כמובן שכל עוד שהמנוע לא פועל אין טעינה, כך שהמצבר נפרק ונטען פעמים רבות תוך כדי נסיעה.

 

אם יש ברשותכם רכב start and stop, אתם צריכים מצבר מיוחד, שבנוי לעמוד במחזורי פריקה וטעינה רבים. שימוש במצבר רגיל יקצר את חייו של המצבר עד כדי חצי שנה בלבד. 

 

נורית מצבר לרכב

(צילום: ShutterStock)


 

אילו מצברים מתאימים לדגמים פופולריים של כלי רכב בישראל?

לפניכם רשימה קצרה של סוגי רכבים והמצבר המתאים עבורם, אנחנו ממליצים לבדוק מול יצרן הרכב או המצבר באיזה מצבר עליכם להשתמש. 
מידע נוסף תוכלו למצוא גם בספר הרכב שלכם. 

 

הונדה סיוויק

46 אמפר

היונדאי i30

55 אמפר

טויוטה קורולה

46 או 60 אמפר

מזדה 3

66

ניסאן ג'וק

60

פז'ו 308

55 אמפר

רנו מגאן 1.4 (דיזל)

62 אמפר

רנו מגאן 2

55 אמפר

שברולט קרוז

66


 
לסיכום, לפני שאתם מבצעים את רכישת המצבר, בדקו את כל הנתונים הרלוונטיים כדי להתאים את סוג המצבר לרכב שלכם באופן הטוב ביותר. לרכישת מצברים באזורכם היכנסו לאינדקס של B144.