מהו החזר מס? מתי קורה ומגיע לנו החזר כזה מהמדינה?

החזרי מס מקושרים באופן אסוציאטיבי בדרך כלל בעצמאים שמשלמים את המיסים שלהם בעצמם ומחויבים לדווח למס הכנסה מדי שנה בשנה. למרות זאת, מסתבר שגם השכיר הממוצע זכאי לעיתים קרובות להחזרי מס בשל סיבות שונות.
בדרך כלל החזרי המס האלו מגיעים לעובד עקב היותו זכאי לנקודות זכות מן המדינה, כאשר במקרים רבים המעסיקים לא מודעים לכך. אז למעשה קורה שהעובד משלם יותר מס מכפי שהוא חייב בפועל. 
במקרים אחרים העובד יכול להזדכות על מס ששילם בהתאם להטבות מס אחרות שהוא זכאי להן ללא קשר למספר נקודות הזכות שלו.
החזרי מס מתקבלים גם אם עובד מסוים עבד בכמה מקומות עבודה ולא עשה תאום מס. במקרה כזה יכול להיות שניכו לו מס הכנסה בשיעור גבוה מדי, כיון שלא דווח שהוא משלם מס גם דרך מקום אחר, ומגיע לו לכן החזר מס. 

 

כיצד מחושב מס הכנסה?

גובה מס הכנסה מחושב באופן שנתי על פי ההכנסות של העובד.  בפועל, מה שקורה הוא שהעובד משלם חלק יחסי מהמס בכל חודש, על פי מה שמשערים שירוויח. 
במצב כזה יכול לקרות מקרה שבו עובד היה צפוי להרוויח 120,000 ש"ח בשנה, ולכן היה חייב בתשלום חודשי מסוים. בפועל הוא הרוויח רק 110,000 ש"ח באותה שנה, ולכן אמור היה לשלם פחות מס. במצב כזה, מגיע לו בסוף השנה החזר של הכסף העודף ששילם. 
בכל מקרה, ולא משנה מדוע שילם העובד יותר מדי מס: 
לאחר שמס הכנסה מחשב את המס שהעובד היה חייב בפועל לעומת המס שהוא שילם במהלך אותה שנת המס, מס הכנסה יעביר את הסכום הדרוש ישירות אל חשבון הבנק של העובד, בדרך כלל תוך כשלושה חודשים מרגע הגשת הבקשה. 
חשוב לדעת שמס הכנסה משלם ריבית והצמדה על הכסף שמגיע לכם

 

בדיקת זכאות להחזר מס אצל רואה חשבון

 

מתי כדאי לעשות בדיקת החזרי מס?

ניתן לבצע חישוב החזרים עד שש שנים לאחור וכדאי לכן לעשות את הפעולה הזו בכל שש שנים. 
הנה לדוגמא רק כמה מן המקרים בהם רצוי לעשות בדיקת זכאות להחזרי מס:

  • מי שהשתחרר מצה"ל עד לפני שלוש שנים (גם אם הוא לא עובד בעבודה מועדפת)
  • מי שמכר או קנה ניירות ערך
  • מי שתרם תרומה למוסד מוכר (או כמה מוסדות) בסכום כולל של כמה מאות שקלים או יותר
  • מי שסיים תואר אקדמאי (מספר השנים המדויק תלוי בשנה בה הסטודנט סיים את חובותיו האקדמאיות)
  • מי שהפקיד לביטוח פרטי, קרן פנסיה, קופות גמל וכו' שלא דרך המעסיק, אלא באופן פרטי
  • מי שמחויב לשלם מזונות

בנוסף לזאת, גם את תשלומי המס המשולמים על פיצויי פיטורין אפשר לתכנן בצורות שונות, כך שאפשר יהיה לשלם פחות מס: אפשר לפרוס אותם קדימה, לחשב אותם לאחור או לדחות אותם ולהעביר אל המעסיק הבא. 
ישנה אף אפשרות לקבל פטור ממס אם מחליטים להעביר את פיצויי הפיטורין ישירות אל קופת גמל למשל, ולא לחשבון הבנק הפרטי.

 

מדוע כדאי להיוועץ ברואה חשבון לפני שמבקשים החזר מס?

רואה חשבון הוא איש מקצוע שמכיר את כל נושא המס, התשלומים השונים והזכאויות. 
למרות שכל אחד יכול להגיש בקשה להחזר מס עד שש שנים אחורנית, בדיקה מקצועית על ידי רואה חשבון תבטיח החזר מס מקסימלי וללא טעויות.
לעיתים יכולה להיות טעות של מס הכנסה עצמו בהחזר ואז הסכום שמועבר אל חשבון הבנק יהיה קטן יותר מהסכום המגיע על פי חוק וחבל – חשוב שרואה חשבון יבצע את הבדיקה.
כמו כן, יועץ מס או רואה חשבון יכול לחסוך לכם זמן רב: הוא יכול להדריך כל שכיר כיצד למצוא את הטפסים המתאימים או להשתמש במערכת הממוחשבת במשרדו המחוברת למשרדי מס הכנסה על מנת להנפיק עותק של כל הטפסים הדרושים בלי שיהיה צורך לגשת אל הרשויות השונות (ביטוח לאומי, מעסיקים שונים במקרה של טפסי 106 וכך הלאה).

רוצים לדעת אם מגיע לכם החזר מס? תנו לאיש מקצוע לעשות עבורכם בדיקה מקיפה. היכנסו לקטגוריית רואי חשבון של B144, סננו לפי מיקום והמלצות קודמות ועשו בחירה חכמה.