מהו קבלן בניין מוסמך ומה ההבדל בינו לבין קבלן רשום? האם חשוב לדעת מהי הסמכתו של קבלן, גם אם הוא קבלן רשום?

מהו קבלן רשום?

קבלן רשום הוא מי שהוסמך על ידי משרד הבינוי לבנות או לשפץ או לבצע עבודות בנאות אחרות במספר תחומי בניין. באמצעות "רשם הקבלנים", משרד הבינוי מנהל את מה שנקרא "פנקס הקבלנים" שבו רשומים כל הקבלנים הרשומים. הרישום בפנקס זה מותנה לא רק בתשלום אגרה שנתית, אלא בהרבה יותר מכך:

על הקבלן המוסמך להוכיח שהוא בעל נסיון בתחום בו הוא מבקש להרשם כקבלן רשום (או קבלן מוסמך, לצורך העניין). בנוסף, עליו לעבור בחינות הסמכה והכשרה כמנהל עבודה. ישנם תנאים שונים למי שסיים לימודי הנדסה במוסדות שונים ולמי ששימשו כמנהלים בחברות קבלניות, אבל בפועל תמיד יש צורך בנסיון מעשי בתחום שנתיים ויותר.

מי שרוצה להיות קבלן רשום לא יכול להיות בעל הרשעות בתחומים העומדים בניגוד לרוח החוק: לא ייתכן שאדם שעסק שנים ללא היתר בעבודות קבלניות, יבקש פתאום להיות קבלן רשום.

לכל קבלן רשום הסמכה בתחום מסוים. מכאן נובע השימוש במונח "קבלן מוסמך", למרות שלא תמצאו אותו במפורש בתקנות:

תקנות הקבלנים מחלקות את תחום הבניין לענפים כמו בניה, גשרים, כבישים ותשתיות, ניקוז וביוב ועוד. בכל ענף כזה, הנקרא ענף ראשי, ישנם תת ענפים. כל קבלן רשום, רשום בענף או תת ענף מסוימים והוא מוסמך לבצע עבודות בנייה בתחומים אלה. ועוד יותר מזה: הוא יכול לבצע עבודה רק בסיווגים בהם הוא מוסמך. סיווגים אלה נקבעים על פי היקף העבודות ושווין בשקלים. כך יוצא, שגם אם קבלן רשום בענף שיפוצים, הוא לא יכול לעשות שיפוצים בכל הקף שירצה אלא רק בהקפים להם הוא מוסמך.

אז לא כל קבלן מוסמך מתאים לכל עבודה?

נכון. אם אתם רוצים לבנות בית, ומחפשים קבלן, עליכם לחפש קבלן רשום בעל תעודה בסיווג 100ג'. קבלן רשום בעל תעודה בסיווג 400ב' יוכל לעזור לכם בנושא ביוב, אבל לא לבנות את השלד שלכם.

חשוב לדעת שהרשויות השונות דורשות הסכם עם קבלן רשום, כתנאי לקבלת התר בניה או אישורים אחרים. בנוסף, אי אפשר להתחיל עבודת בניה בלי למנות אחראי לביקורת, שהוסמך לפי תקנות המהנדסים לחתום על בקשת היתר. אף אדריכל או מהנדס בניין לא יעבור על החוק ויתחיל עבודות כאלה ללא קבלן רשום.

האם מהנדס או אדריכל יכול להיות קבלן מוסמך?

כן. מהנדס או אדריכל יכולים להרשם כקבלן רשום, מוסמך בתחום מסוים, אבל הם צריכים להיות בעלי נסיון בבניה או בתחום בו הם מבקשים להרשם. בהחלט יכול להיות שהאדריכל שלכם יציע גם להיות הקבלן שלכם במידה והוא קבלן רשום.