עין כרם – הרים סביב לה

עין כרם מוגדרת היום כאחת משכונות ירושלים, אבל למעשה היא הייתה כפר ערבי בשם זה, שננטש במלחמת העצמאות. הכפר יושב על ידי עולים חדשים, במקום שהיה אז רחוק מכל מקום, בעמק בין הרים. 
כיום כמובן הדברים שונים, והשכונה היא חלק מהעיר לכל דבר. ועם זאת, בזכות זה שעין כרם לא ממש שוכנת במרכז העיר והיא עדיין מבודדת יחסית, אופייה נשמר והיא ציורית ושקטה. ההרים שסביב ירוקים בכל עונות השנה, קריר כאן בין הסמטאות והכנסיות היפהפיות - אטרקציות בעין כרם שאין לפסוח עליהן - משרות אווירה של חו"ל. 
קחו יום חופש ובוא לכאן באחד מימות אמצע השבוע – ימי שלישי ורביעי הם הימים השקטים והמומלצים יותר לסיורים, שכן בימי א' הכנסיות אינן בהכרח פתוחות כמו בשאר ימי השבוע. בימי חמישי ובסופי השבוע עמוס כאן מאוד בתיירים ומטיילים מכל הארץ ומהעולם, ואין מסעדות בעין כרם שאינן מלאות

 

יש הרבה מה לראות בעין כרם

 

מה שוה לראות בעין כרם?

ראשית, אנחנו ממליצים שאם אתם יכולים, הגיעו אל השכונה ממערב דרך הכביש שעולה ממבשרת ציון והקסטל. 
הכביש המתפתל ציורי להפליא ויפהפה בכל עונות השנה, במיוחד למי שאוהבים לנהוג. מעבר לכך, אתם יכולים להגיע באמצעותו גם לאחת מיצירות האמנות היפות ביותר בירושלים: 
אם תגיעו מכאן, אתם יכולים למעשה להתחיל את הסיור שלכם בחלונות שאגאל, שבבית הכנסת של המרכז הרפואי הדסה עין כרם: 12 ויטראז'ים (חלונות זכוכית צבעוניים) שהוענקו על ידי שאגאל להדסה. אין לתאר את היופי של החלונות האלה, המפורסמים בכל העולם. המקום פתוח בימים א' – ה' בין השעות: 08:30– 15:30 ורצוי לוודא שאין אירוע צפוי בזמן הביקור שלכם, כיון שאז סוגרים את בית הכנסת למבקרים.
זכרו את בית החולים, כיון שהוא קשור לנקודת עניין נוספת, שאליה נגיע מיד. 

 

סיור בעין כרם

חלק מהאטרקציה הגדולה של עין כרם הן הכנסיות שלה: במקום זה נולד, על פי המסורת הנוצרית, יוחנן המטביל, שהיה המבשר על בואו של ישו המשיח. החנו את הרכב שלכם בחניון (חינם!) במרכז הכפר ופנו ברחוב הראשי ימינה, הפוך מכיוון מעיין מרים (המקור לשמה של "עין כרם"), אל רחוב השער. 
כאן מחכה לכם כנסיית יוחנן המטביל, ששמה הנכון הוא "כנסיית יוחנן בהרים" (כדי להבדיל אותה מכנסייה אחרת על שם יוחנן, שנמצאת בעיר).  אחת האטרקציות היפות שלה היא החצר, שפתוחה בשעות אחר הצהריים, ובה לוחות קרמיקה מאוירים בשלל שפות ועליהם תפילת בנדיקטוס. מחוץ לכנסיה יש הרבה חנויות קטנות ודירות אמנים שבהן תוכלו למצוא עבודות יד ואמנות רבות ומגוונות. 
מכאן צאו אל רחוב דרך האחיות, שיוביל אתכם למנזר האחיות ציון בעין כרם ( Les Soeurs de Notre-Dame de Sion )
המנזר הוקם במקור כבית יתומות, לקראת סוף המאה ה- 19. יש בו חצר יפהפייה והאחיות – הנזירות – מפעילות בו גם בית הארחה קטן וצנוע. אם אתם רוצים לשהות לילה בעין כרם, זה בהחלט אחד המקומות המומלצים ללינה: הוא לא מפואר, אבל שקט מאוד ויפה, וממנו יש תצפיות יפות אל ההרים שסביב לעין כרם, לסטאף וגם למנזר ולכנסייה הרוסית – המוסקוביה. ואגב צימרים, "נוף על הוואדי", צימר נוסף בשכונה, יתאים לבילוי מפנק ורומנטי יותר, אם תרצו. 

 

ביקור חובה נוסף: מנזר גורננסקי, מוסקוביה

זוכרים את הדסה? בכניסה לבית החולים יש שלט חום שמכוון למנזר גורננסקי. ממשיכים ונוסעים עד שמגיעים לשער כניסה ירוק, שייפתח לבקשתכם. המתחם הגדול והמרשים פתוח בכל ימות השבוע מלבד ביום א', בין 10:00 ל- 13:00 ואחר הצהריים, מ- 15:30 ועד 18:00. 
המנזר והכנסיות (יש שתיים) שוכנים במה שנראה כמו כפר רוסי קטן שיצא מספר של טולסטוי. מה שלא רבים יודעים הוא שהכנסייה הרוסית הגדולה, שבצלי זהב יפים מקשטים את הגג שלה, הייתה למעשה חסרת גג עד 2004, כאשר רק אז הוצבו הבצלים היפים והמבריקים. 
בקרו בכנסיה הגדולה בעלת הכיפות, אבל אל תחמיצו את הכנסייה הקטנה יותר, שמוקדשת לביקור מריה (אמו של ישו) בעין כרם. היא יפה ממנה הרבה יותר – בעיקר בפנים. 

 

לסיום הביקור בעין כרם – אוכלים ושותים

יש לא מעט מקומות לאכול ולשתות בהם בשכונה, אבל מסעדת בראסרי בעין כרם היא מהיפות והוותיקות שבהם. המסעדה שוכנת ברחוב המעיין – אותו מעיין מרים שכבר הזכרנו – והגג שלה, שפונה להרים – מתאים מאוד לשעת השקיעה שמסיימת את סיורנו.

מומלץ לנפוש בעין כרם למשך יומיים שלושה כדי לחוות אותה במלואה בלי למהר. מצאו  צימרים קסומים בעין כרם להזמנת מקומות לינה באתר B144.