(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

 

במאמרים הקודמים לימד אותנו מני דקל, מייסד, בעלים ושף של מסעדת קוג'י סושי במחניים. מהם העקרונות הבסיסיים של סושי ואיך מכינים אותו. יש עוד הרבה דברים לדעת על המאכל הלאומי של יפן, שמתאפיין באלגנטיות, טעמים עדינים וטריות הכרחית של המרכיבים שלו.

במאמר האחרון יספק לנו מני תשובות לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר - למשל, האם סושי בכלל בריא ומה הסוג הכי פופולארי שלו? קודם לכן - כמה מילים על סושי טבעוני.

איך עושים סושי טבעוני?

מאוד פשוט להכין סושי טבעוני. זה סושי בלי דגים ובלי טמאגו, רק אורז, אצה וירקות. הרבה פעמים בסושי טבעוני יהיו סוגים שונים של ירקות, שלא תמיד הולכים עם דג, כמו קנפיו – סוג של דלעת מיובשת או כבושה, שמשתמשים בו בהרבה מסעדות בארץ.

מהו הסושי הכי פופולרי?

באופן כללי, הסושי הכי פופולארי בארץ בדרך כלל זה הרול המטוגן והניגירי. מבחינת סושי מטוגן, הסיבה אולי העיקרית לכך שהוא כל כך פופולרי טמונה בזה שלאכול דגים נאים פחות מקובל בתרבות שלנו. לא נולדנו עם זה, ולכן אוטומטית היה יותר קל לאנשים להתחבר לסושי מטוגן שהדג בו מתבשל, למרות שהמקור שלו דווקא לא ביפן. עם הזמן, נושא הדגים הטריים התרחב בארץ כך שאנשים התרגלו יותר לדגים נאים. בקרב אוהבי הסושי היפני והחוויה היפנית האמיתית והמוכרת, הסושי הפופולארי ביותר הוא הניגירי – אצבע אורז עם דג עליה, שהוא גם הנפוץ ביותר ביפן ואסיה בכלל, ולא הרול בניגוד למה שאפשר לחשוב. הניגירי הוא הגרסה הכי פשוטה להכנה, ולכן הכי זולה ונפוצה של סושי.

 

תמונת מרואיין מני דקל

אנשים התרגלו יותר לדגים נאים. מני דקל (צילום: באדיבות המצולם)

 

מה ההבדל בין סושי לסשימי?

סושי הוא בעצם השם הכולל לכל הקונספט, שכולל בתוכו גם סשימי, אבל גם רולים, ניגירי קונוסים וכו'. סשימי זה פרוסות של דג טרי בלי אורז ובלי שום דבר אחר מעל. סשימי יכול להיות עשוי מכל דג - טונה, סלמון, בס, ויש עדיפות לילוטייל או דגים לבנים, כמו פלמידה שהוא מצוין. טונה וסלמון, שיחסית נפוצים אצלנו, הגיעו ליפן דווקא יותר מאוחר והסלמון הנורווגי ירד בפופולריות עם השנים. אגב, בשוק ביפן יש מכירות פומביות לכל הדגים, וגם לפירות ים אחרים כמו שרימפס ותמנון.

השם סשימי מתייחס בעצם לצורת החיתוך של הדג ולא לסוג הדג עצמו. זה כמו טרטר או קרפצ'יו – צורות החיתוך ולא סוג חומר הגלם.

איזה סושי מותר לאכול בהריון?

אין שום בעיה לאכול סושי בזמן ההיריון כל עוד הוא מורכב מאורז וירקות או דג מבושל. לא אוכלים דגים נאים בהיריון כי יכולים להיות בהם חיידקים שמסוכנים לעובר, אבל בכל מסעדה יש אפשרויות צמחוניות וטבעוניות, ואפשר לאכול בלי לחשוש.

האם סושי בריא?

סושי זה מאכל בריא במידה, כמו כל דבר אחר. יש בו חלבון, פחמימות וירקות, ובסך הכול זאת ארוחה מזינה. בדגים יש גם אומגה 3 שזה מאוד בריא, אבל יש גם יוד, שיש בכלל בפירות ים. כשאתה מבשל אותו היוד לא מסוכן בכלל לבן אדם אבל בפירות ים ובדגים חיים יש הרבה מזה, אז כדאי לאכול במידה.

 

מנחם דקל הוא מסעדן, בעלים ושף במסעדת קוג'י סושי, המידע במאמר הוא מטעמו בלבד.